De toekomst van de HLE12

Alles over goederenvervoer in België.
b-loc
Berichten: 1116
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door b-loc » 17 mar 2012, 15:33

Op welke diensten kan men deze nu nog terug vinden?


treinfan93
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door treinfan93 » 17 mar 2012, 20:02

Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4144
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Steve » 18 mar 2012, 01:39

treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1278
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Bordensteker » 18 mar 2012, 05:04

Nou goed dan: een mogelijk argument: dat er al enkele jaren zowaar op alle 12'en airco zit! Best bijzonder!
Bij de reeks 11 was (althans tegen het einde van de inzet in de Beneluxdienst) volgens mij nog steeds maar een heel klein deel van het park daarvan voorzien.

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20525
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Steven » 18 mar 2012, 06:19

In principe hebben alle hle 11, 12, 21, 27 airco gekregen. Ook de stuurrijtuigen (enkel de stuurpost) M5m hebben airco. Hoever men bij de stuurposten van de M4m zit weet ik niet precies.
Bij de breaks is ook al het grootste deel van de stuurposten met airco voorzien.

Gebruikersavatar
Bordensteker
Berichten: 1278
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Bordensteker » 18 mar 2012, 06:52

Dat valt me niet tegen. Cool!

treinfan93
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 dec 2010, 18:00

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door treinfan93 » 18 mar 2012, 09:20

MIVB-reiziger schreef:
treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?
De HLE 12 heeft een EP rem wat De HLE 11 niet heeft . Met een EP rem kan je sneller remmen ,wat tijdswinst oplevert. De meeste bestuurders zouden ook liever met de HLE 12 rijden omdat die bijna identiek is aan de HLE 21/27 . De HLE 11 is bovendien tot op de draad versleten.

carlos

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door carlos » 07 nov 2012, 07:56

pietje schreef:
dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?

11 en 21 hebben dezelfde motoren, de 12 heeft er van een ander type.

Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming. Met een 12 kan men dus probleemloos een trein met rijtuigen M5 of M4 over een 25000V spoor sturen.
Bijkomend voordeel ook trek-duw met deze rijtuigen wordt ondersteund.

bij de 13 ; de 18 en de 28 zal de loc op 25000V 1500V wisselspanning leveren voor verwarming van de rijtuigen

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door nahoj » 07 nov 2012, 18:33

carlos schreef:
pietje schreef:
dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?
11 en 21 hebben dezelfde motoren, de 12 heeft er van een ander type.
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

pietmol

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door pietmol » 08 nov 2012, 08:45

nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

hoe komt het dat het vermogen van een 21 lager is dan dat van een 12?

3000 kW vs 3130 kW


http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=fiche
Laatst gewijzigd door pietmol op 08 nov 2012, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pietmol

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door pietmol » 08 nov 2012, 08:48

carlos schreef: Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming. Met een 12 kan men dus probleemloos een trein met rijtuigen M5 of M4 over een 25000V spoor sturen.
Bijkomend voordeel ook trek-duw met deze rijtuigen wordt ondersteund.

bij de 13 ; de 18 en de 28 zal de loc op 25000V 1500V wisselspanning leveren voor verwarming van de rijtuigen

is dit zo? zo ja, dan hebben deze locs toch nog nut

dentheo
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door dentheo » 08 nov 2012, 12:00

carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?
Theo
Groeten vanop de Heide

carlos

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door carlos » 09 nov 2012, 14:01

dentheo schreef:
carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?

25Kv transformatie naar 1500V, dan een step-up gelijkrichter (spanningsverdubbelaar) geeft 3000V=

blijkbaar wel beperkt tot 5 rijtuigen M4

http://users.skynet.be/bk368532/hle/hle12.htm

nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door nahoj » 10 nov 2012, 20:31

pietmol schreef:
nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

hoe komt het dat het vermogen van een 21 lager is dan dat van een 12?

3000 kW vs 3130 kW


http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=fiche
Dat verbaast mij enigzins. Ik zal er de meer officiële bron eens op naslaan.

Het ligt in ieder geval niet aan de tractiemotoren. Die zijn identiek.

Gebruikersavatar
Retard
Berichten: 2979
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De toekomst van de HLE12

Bericht door Retard » 11 nov 2012, 00:37

Die belrail is dan ook weer niet zo'n goede bron. Zo staat erop dat de reeks 22 nog 'en service' is, en ook motorstel 214 is dit ook nog, terwijl op al de voorpagina's van de gazetten wel duidelijk is gemaakt dat dit niet meer zo is.

Plaats reactie