Pagina 3 van 8

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 17 mar 2012, 15:33
door b-loc
Op welke diensten kan men deze nu nog terug vinden?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 17 mar 2012, 20:02
door treinfan93
Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 18 mar 2012, 01:39
door Steve
treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 18 mar 2012, 05:04
door Bordensteker
Nou goed dan: een mogelijk argument: dat er al enkele jaren zowaar op alle 12'en airco zit! Best bijzonder!
Bij de reeks 11 was (althans tegen het einde van de inzet in de Beneluxdienst) volgens mij nog steeds maar een heel klein deel van het park daarvan voorzien.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 18 mar 2012, 06:19
door Steven
In principe hebben alle hle 11, 12, 21, 27 airco gekregen. Ook de stuurrijtuigen (enkel de stuurpost) M5m hebben airco. Hoever men bij de stuurposten van de M4m zit weet ik niet precies.
Bij de breaks is ook al het grootste deel van de stuurposten met airco voorzien.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 18 mar 2012, 06:52
door Bordensteker
Dat valt me niet tegen. Cool!

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 18 mar 2012, 09:20
door treinfan93
MIVB-reiziger schreef:
treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?
De HLE 12 heeft een EP rem wat De HLE 11 niet heeft . Met een EP rem kan je sneller remmen ,wat tijdswinst oplevert. De meeste bestuurders zouden ook liever met de HLE 12 rijden omdat die bijna identiek is aan de HLE 21/27 . De HLE 11 is bovendien tot op de draad versleten.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 07 nov 2012, 07:56
door carlos
pietje schreef:
dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?

11 en 21 hebben dezelfde motoren, de 12 heeft er van een ander type.

Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming. Met een 12 kan men dus probleemloos een trein met rijtuigen M5 of M4 over een 25000V spoor sturen.
Bijkomend voordeel ook trek-duw met deze rijtuigen wordt ondersteund.

bij de 13 ; de 18 en de 28 zal de loc op 25000V 1500V wisselspanning leveren voor verwarming van de rijtuigen

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 07 nov 2012, 18:33
door nahoj
carlos schreef:
pietje schreef:
dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?
11 en 21 hebben dezelfde motoren, de 12 heeft er van een ander type.
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 08 nov 2012, 08:45
door pietmol
nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

hoe komt het dat het vermogen van een 21 lager is dan dat van een 12?

3000 kW vs 3130 kW


http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=fiche

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 08 nov 2012, 08:48
door pietmol
carlos schreef: Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming. Met een 12 kan men dus probleemloos een trein met rijtuigen M5 of M4 over een 25000V spoor sturen.
Bijkomend voordeel ook trek-duw met deze rijtuigen wordt ondersteund.

bij de 13 ; de 18 en de 28 zal de loc op 25000V 1500V wisselspanning leveren voor verwarming van de rijtuigen

is dit zo? zo ja, dan hebben deze locs toch nog nut

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 08 nov 2012, 12:00
door dentheo
carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 09 nov 2012, 14:01
door carlos
dentheo schreef:
carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?

25Kv transformatie naar 1500V, dan een step-up gelijkrichter (spanningsverdubbelaar) geeft 3000V=

blijkbaar wel beperkt tot 5 rijtuigen M4

http://users.skynet.be/bk368532/hle/hle12.htm

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 10 nov 2012, 20:31
door nahoj
pietmol schreef:
nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.

hoe komt het dat het vermogen van een 21 lager is dan dat van een 12?

3000 kW vs 3130 kW


http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=fiche
Dat verbaast mij enigzins. Ik zal er de meer officiƫle bron eens op naslaan.

Het ligt in ieder geval niet aan de tractiemotoren. Die zijn identiek.

Re: De toekomst van de HLE12

Geplaatst: 11 nov 2012, 00:37
door Retard
Die belrail is dan ook weer niet zo'n goede bron. Zo staat erop dat de reeks 22 nog 'en service' is, en ook motorstel 214 is dit ook nog, terwijl op al de voorpagina's van de gazetten wel duidelijk is gemaakt dat dit niet meer zo is.