Re: De toekomst van de HLE12
Geplaatst: 17 mar 2012, 15:33
Op welke diensten kan men deze nu nog terug vinden?
Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
De HLE 12 heeft een EP rem wat De HLE 11 niet heeft . Met een EP rem kan je sneller remmen ,wat tijdswinst oplevert. De meeste bestuurders zouden ook liever met de HLE 12 rijden omdat die bijna identiek is aan de HLE 21/27 . De HLE 11 is bovendien tot op de draad versleten.MIVB-reiziger schreef:Wat is het voordeel van de ene boven de andere voor dat handvol P-treinen?treinfan93 schreef:Men zou beter de HLE 12 houden en gebruiken voor P-treinen ipv de HLE 11.
pietje schreef:Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.carlos schreef:11 en 21 hebben dezelfde motoren, de 12 heeft er van een ander type.pietje schreef:Maar eigenlijk is een 12 (en een 11) toch net hetzelfde qua onderdelen als een 21, maar met nog wat extra onderdelen die je in binnenlands verkeer niet nodig hebt?dentheo schreef:Het zou niet onlogisch zijn als men de kleine series er eerst uitgooit.
Berg onderdelen naar containerpark, berg documenten weg en opleiding onderhoudspersoneel stuk eenvoudiger.
nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.
carlos schreef: Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming. Met een 12 kan men dus probleemloos een trein met rijtuigen M5 of M4 over een 25000V spoor sturen.
Bijkomend voordeel ook trek-duw met deze rijtuigen wordt ondersteund.
bij de 13 ; de 18 en de 28 zal de loc op 25000V 1500V wisselspanning leveren voor verwarming van de rijtuigen
Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
dentheo schreef:Interessant, hoe maakt hij die ? Statische gelijkrichter ?carlos schreef:
Het m.i. bijlangrijkste argument om de 12 te behouden: het is de enige 2-spanningsloc (3000/25000) die de NMBS heeft die in beide modi 3000V= levert voor de rijtuigverwarming.
Dat verbaast mij enigzins. Ik zal er de meer officiƫle bron eens op naslaan.pietmol schreef:nahoj schreef:
11, 12, 21 hebben identieke tractiemotoren.
27 heeft andere.
hoe komt het dat het vermogen van een 21 lager is dan dat van een 12?
3000 kW vs 3130 kW
http://www.belrail.be/F/fiches/traction ... page=fiche