Pagina 1 van 2

Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 jan 2012, 23:31
door everclear
Is er iemand info heeft over de goederentrafiek van Oostende-Zeehaven, zoals welk materieel er de goederentreinen rijdt en wat de herkomst/bestemming is van deze treinen?

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 01 sep 2012, 21:51
door freeaanzee
Hoi,

Het goederenverkeer in Oostende is sinds halfweg 2009 onbestaande, op enkele ketelwagens per week voor Proviron na. Voor de details: zie mijn artikel in de laatste SpoorwegJournaal (nummer 188).

Grz,

Fré

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 00:32
door JonasV91
Ik ben nu eens benieuwd of hier iets veranderd is aan de vorige status? (aka quasi geen goederenverkeer)

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 11:02
door CursorX
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 00:32 Ik ben nu eens benieuwd of hier iets veranderd is aan de vorige status? (aka quasi geen goederenverkeer)
Als Oostendenaar zijnde kan ik zeggen: niks, noppes, nada... Hier komen al een eeuwigheid geen goederentreinen naartoe. Hoewel er na 2012 wel even een bediening is geweest, vraag me niet op welk bedrijf precies, maar ik heb er nog voor stil gestaan met de auto. Dat was rond 2012 of 2013, sindsdien is hier niets meer te zien.

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 14:50
door JonasV91
CursorX schreef: 16 mei 2023, 11:02
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 00:32 Ik ben nu eens benieuwd of hier iets veranderd is aan de vorige status? (aka quasi geen goederenverkeer)
Als Oostendenaar zijnde kan ik zeggen: niks, noppes, nada... Hier komen al een eeuwigheid geen goederentreinen naartoe. Hoewel er na 2012 wel even een bediening is geweest, vraag me niet op welk bedrijf precies, maar ik heb er nog voor stil gestaan met de auto. Dat was rond 2012 of 2013, sindsdien is hier niets meer te zien.
Ik vind het bijzonder straf. De Haven is nochtans goed voorzien voor spoorbediening. De brug aan de Vergunningenstraat is zelfs tweesporig uitgevoerd. Het meest westelijke deel van de haven is niet bereikbaar op dit moment maar de relevantie is beperkt. Enerzijds veel vishandel, anderzijds heb je wel twee firma's die werken met bulkgoederen maar hun volumes zijn waarschijnlijk te beperkt om treinverkeer interessant te maken.

Dus de meeste bedrijven zijn wel aangesloten of hebben de mogelijkheid om het spoor te gebruiken.

Aan die brug heb je een aftakking naar een bedrijf dat betondelen maakt (?) en een aftakking naar een kleine containerterminal.
Dan heb je die chemiebedrijven en een (nieuwe?) spoorbrug naar het noorden waar ook een nieuwe tweesporige containerterminal op aangesloten is.
Die projecten zijn dan allemaal een stille dood gestorven?

Volgens mij is er toch potentieel om Ostend Sea Port Trains op te starten. Je bent natuurlijk wel heel afhankelijk van de diverse bestemmingen van de goederen maar het zouden opnieuw ettelijke vrachtwagens (per week) zijn die van de weg gehaald werden.
Mocht het mogelijk zijn om de wagons te combineren tot één trein.

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 15:14
door DR-fan
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50 Die projecten zijn dan allemaal een stille dood gestorven?
Ja, net zoals de projecten in Boom, Ninove, Neufchâteau, Gouvy, Ile de Monsin ...

De doodsteek voor Oostende was de verhuis van de grootste klant naar Zeebrugge.
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50Volgens mij is er toch potentieel om Ostend Sea Port Trains op te starten. Je bent natuurlijk wel heel afhankelijk van de diverse bestemmingen van de goederen maar het zouden opnieuw ettelijke vrachtwagens (per week) zijn die van de weg gehaald werden.
Mocht het mogelijk zijn om de wagons te combineren tot één trein.
O jee, dan hebben we het over gespreid verkeer - iets wat sommigen onder ons doet schuimbekken :lol:

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 16:15
door CursorX
Het was inderdaad de spoorbediening aan de vergunningenstraat die rond 2013 enkele keren gebruikt werd, maar een zeer stille dood gestorven is.
Ondertussen bestaat ook die terminal niet meer, er worden wat stukken afgehuurd door firma's allerhande die er vanalles neerstallen wat ze nergens anders kwijt kunnen, maar een terminal is dat al lang niet meer. De sporen er naartoe liggen er wel nog min of meer, maar worden (begrijpelijkerwijs) al heel lang niet meer onderhouden en zijn dan ook overduidelijk buiten dienst gesteld.

De "nieuwe" spoorbrug richting het betonbedrijf aan de Esperantolaan is er nog steeds, de sporen richting daar liggen er nog steeds (van de staat heb ik geen idee), maar daar heeft bij mijn weten in die jaren dat die er al ligt (ruim tien jaar denk ik) nog geen enkele trein van dichtbij gezien.

Er was destijds, met de aanleg van de nieuwe verbindingsweg N34 (aansluiting van Oostende naar de kustbaan richting Oostkust) een spoorovergang voorzien, en sporen, tot aan het Vlotdok, deze zijn ondertussen ook uitgebroken en zijn bij mijn weten nooit gebruikt geweest.
Er waren ook sporen richting Vismijn voorzien, maar die zijn er uiteindelijk zelfs nooit gelegd (enkel het stuk op de trambrug ter hoogte van de "RYCO", daar liggen treinsporen letterlijk tussen de tramsporen, maar deze zijn aan beide kanten van de brug nooit aangesloten geweest).

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 17:03
door JonasV91
DR-fan schreef: 16 mei 2023, 15:14
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50 Die projecten zijn dan allemaal een stille dood gestorven?
Ja, net zoals de projecten in Boom, Ninove, Neufchâteau, Gouvy, Ile de Monsin ...

De doodsteek voor Oostende was de verhuis van de grootste klant naar Zeebrugge.
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50Volgens mij is er toch potentieel om Ostend Sea Port Trains op te starten. Je bent natuurlijk wel heel afhankelijk van de diverse bestemmingen van de goederen maar het zouden opnieuw ettelijke vrachtwagens (per week) zijn die van de weg gehaald werden.
Mocht het mogelijk zijn om de wagons te combineren tot één trein.
O jee, dan hebben we het over gespreid verkeer - iets wat sommigen onder ons doet schuimbekken :lol:
Boom is dan die aan het station van Boom zelf? Ik zie ook nog redelijk wat aansluitingen in die omgeving?
Daar was bij mijn weten toch wel wat bediening naar ergens in Ruisbroek? Is dat verkeer er nog, los van de 'terminal'?

Ninove is het verlengstuk van het uitwijkspoor aldaar? Lijkt me wel maar een slechte bereikbaarheid te hebben voor de bedrijven zelf. Laden en lossen van wagons lijkt mij toch een vrij lastige en intensieve bedoening. Veel meer dan 2 treinen uitwijken kan je daar niet (meer) doen heb ik de indruk.

Neufchâteau ziet eruit als een pijnlijke, zelfs enge, leegte via Google Maps. Twee sporen op de terminal zelf en dan nog 3 relatief korte sporen buiten de bundel.

Gouvy is dan naar die houthandelaar? Barthel Pauls ofzo? Die heeft 2 sporen en gemeten vanaf de betonplaat zijn die meer dan 900m lang.

Ile de Monsin, dan doel je niet op de start ervan maar op het uiteinde van de spoorlijn voorbij Cockerill? Daar lijken inderdaad voorbereidingen gedaan om de spoorverbinding te verlengen naar die containerterminal. Of zijn die simpelweg terug uitgebroken?

Ik heb een nieuw topic aangemaakt om verder off-topic te gaan te vermijden :-)

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 17:10
door JonasV91
CursorX schreef: 16 mei 2023, 16:15 Het was inderdaad de spoorbediening aan de vergunningenstraat die rond 2013 enkele keren gebruikt werd, maar een zeer stille dood gestorven is.
Ondertussen bestaat ook die terminal niet meer, er worden wat stukken afgehuurd door firma's allerhande die er vanalles neerstallen wat ze nergens anders kwijt kunnen, maar een terminal is dat al lang niet meer. De sporen er naartoe liggen er wel nog min of meer, maar worden (begrijpelijkerwijs) al heel lang niet meer onderhouden en zijn dan ook overduidelijk buiten dienst gesteld.

De "nieuwe" spoorbrug richting het betonbedrijf aan de Esperantolaan is er nog steeds, de sporen richting daar liggen er nog steeds (van de staat heb ik geen idee), maar daar heeft bij mijn weten in die jaren dat die er al ligt (ruim tien jaar denk ik) nog geen enkele trein van dichtbij gezien.

Er was destijds, met de aanleg van de nieuwe verbindingsweg N34 (aansluiting van Oostende naar de kustbaan richting Oostkust) een spoorovergang voorzien, en sporen, tot aan het Vlotdok, deze zijn ondertussen ook uitgebroken en zijn bij mijn weten nooit gebruikt geweest.
Er waren ook sporen richting Vismijn voorzien, maar die zijn er uiteindelijk zelfs nooit gelegd (enkel het stuk op de trambrug ter hoogte van de "RYCO", daar liggen treinsporen letterlijk tussen de tramsporen, maar deze zijn aan beide kanten van de brug nooit aangesloten geweest).
Ik vraag me nu af hoeveel die verrijkte stockageplaats gekost heeft in vergelijking met een gewone betonnering ervan.

Hah, dus die spoorbrug blijft gewoon openstaan en is een voorbeeld van een knap staaltje techniek dat aan de ketting ligt?

Aha, nu heb ik die pas gezien. Valt niet echt op dat er in het midden ook een gewone trein had kunnen rijden. Ik snap wel dat ze bij een vernieuwing wel verder gedacht hebben dan hun neus lang is. Er moest toch iets of iemand gedacht hebben dat er potentieel in zat...

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 22:21
door Klassiekje
https://www.focus-wtv.be/nieuws/spoorwe ... en-treinen

Een artikel van 7 jaar geleden ondertussen. Best triest weer allemaal.

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 22:41
door JonasV91
Klassiekje schreef: 16 mei 2023, 22:21 https://www.focus-wtv.be/nieuws/spoorwe ... en-treinen

Een artikel van 7 jaar geleden ondertussen. Best triest weer allemaal.
7 jaar geleden waren ze precies nog optimistisch.
Het feit dat er concrete plannen waren maakt het bijzonder jammer dat ze niet doorgevoerd werden.
Nuja, 't zelfde met Spartacus enzo...

De URL is wel afschrikwekkend omdat er geen komma in staat ^^

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 16 mei 2023, 23:09
door Tim
Tot vorig jaar werd Proviron nog 1x per week bediend door Lineas maar ook die trafiek lijkt nu weggevallen te zijn.

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 08 jun 2023, 17:07
door tblineasgent
Tim schreef: 16 mei 2023, 23:09 Tot vorig jaar werd Proviron nog 1x per week bediend door Lineas maar ook die trafiek lijkt nu weggevallen te zijn.
De bediening van Proviron is inderdaad stopgezet wegens te verlieslatend. Een belangrijke stap voor de toekomst van Lineas.

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 08 jun 2023, 20:22
door pietje
tblineasgent schreef: 08 jun 2023, 17:07
Tim schreef: 16 mei 2023, 23:09 Tot vorig jaar werd Proviron nog 1x per week bediend door Lineas maar ook die trafiek lijkt nu weggevallen te zijn.
De bediening van Proviron is inderdaad stopgezet wegens te verlieslatend. Een belangrijke stap voor de toekomst van Lineas.
Wat bedoel je met dat laatste?

Re: Oostende-Zeehaven

Geplaatst: 08 jun 2023, 21:17
door nighttrain
Off-topic maar goed voor het geheugen.
Proviron was vroeger UCB,en toen we in de jaren 70 aan de start lagen van de Oostende roeiregatta, gebeurde dit midden 50 cm schuim op het kanaal en dit voor min. 100 meter . Gezondheid was toch iets anders......