Foto Harmelen-overweg:
![Afbeelding](http://www.infrasite.nl/images/railpedia/attachments/80282102/80447023.jpg)
Hoi,
Even een correctie, Bovenstaande eerder geplaatste foto is GEEN zogenaamde "Hamelen-overweg". Dit zijn losse overwegplaten, die op de (betonnen) dwarsliggers geplaatst worden.
Een Hamelen-overweg zijn grote betonnen bakken/ platen die dwemate zwaar zijn dat ze met een grote hijskraan (geen spoorkraantje) gelegd moeten worden, en die met behulp van hydraulische krikken waterpas gesteld worden en dan met spuitbeton gefixeerd worden. De spoorstaven worden dan in prefab uitsparingen in de betonnen platen gelegd en vastgezet.
Hieronder een link naar foto's van een museumorganisatie die in een nieuw aan te leggen noordsingel in het Nederlandse Haaksbergen een "Hamelen-overweg" ingehesen hebben. Het hele bouwproces is er op foto te zien.
http://forum.locaalspoor.nl/viewtopic.php?t=2959
Tussen het systeem met de overwegplaten en de "hamelen-overweg" heb je nog de raildraagplaat. Dat zijn kleine(-re) eveneens betonnen platen waar ook de spoorstaven in vastgezet worden (dus zonder dwarsliggers), maar die wel met een spoorkraan ingehesen kunnen worden. Die moeten ook op een stabiele ondergrond geplaatst worden, maar daar kan een mooi afgevlakt zandbed met split voor gebruikt worden. Deze platen wegen een 4,4 ton per stuk ongeveer.
Gezien de sterkte van een Hamelen-overwegconstructie, zal die duurzamer en langer meegaan dan rubber met de verkeersintensiteit en de erbij horende belastingen e.d. dan rubber. Rubber op een dak krijgt geen verkeer erover gedenderd, dus een vergelijking met een dak is een beetje appels met peren vergelijken....
Een Hamelen-overweg wordt toegepast op plaatsen waar veel en zwaar intensief verkeer over een (geplande) weg passeert. Idem geld ook voor de raildraagplaat. Voor minder intensief bereden wegen worden de overwegplaten toegepast. Het budget van het project of degene die betaalt zal ook wel zwaar meewegen in de te hanteren overwegsysteem.
Ralph.