werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: werken: in stations

Bericht door wbrm »

Zowat heel station Lier en omgeving ligt in puin door die werken. :lol:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

Gisteren tijdens de Open Bedrijvendag naar LCI Denderleeuw geweest en gevraagd hoelang de werken (verhoging en vernieuwing perrons) zullen duren in Ninove.
Antwoord: 6 maanden, ik vind dat lang eigenlijk, heb wel het gevoel dat die mannen snel stoppen met werken, meestal zijn die al rond 15u weg.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

In Aalst zijn ze de dwarsbalken van spoor 7 aan het vervangen door betonnen, ook de rails worden vervangen op spoor 7. De bovenkant is volledig verroest, gebruikt men hiervoor iets speciaal om het roest te verwijderen of gewoon door treinen over te laten rijden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

In Okegem zullen de verhoogde en vernieuwde perrons normaal gezien ten laatste vrijdag/begin volgende week toegangelijk zijn voor de reizigers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:In Aalst zijn ze de dwarsbalken van spoor 7 aan het vervangen door betonnen, ook de rails worden vervangen op spoor 7. De bovenkant is volledig verroest, gebruikt men hiervoor iets speciaal om het roest te verwijderen of gewoon door treinen over te laten rijden.
Ontroesten doet men eenvoudigweg door er een trein over te laten rijden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:
Stijn91 schreef:In Aalst zijn ze de dwarsbalken van spoor 7 aan het vervangen door betonnen, ook de rails worden vervangen op spoor 7. De bovenkant is volledig verroest, gebruikt men hiervoor iets speciaal om het roest te verwijderen of gewoon door treinen over te laten rijden.
Ontroesten doet men eenvoudigweg door er een trein over te laten rijden.
Maar in Aalst rijden er niet veel treinen over spoor 7, het zijn vooral sporen 1-6.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: in stations

Bericht door Steven »

Stijn91 schreef:
Steven schreef:
Stijn91 schreef:In Aalst zijn ze de dwarsbalken van spoor 7 aan het vervangen door betonnen, ook de rails worden vervangen op spoor 7. De bovenkant is volledig verroest, gebruikt men hiervoor iets speciaal om het roest te verwijderen of gewoon door treinen over te laten rijden.
Ontroesten doet men eenvoudigweg door er een trein over te laten rijden.
Maar in Aalst rijden er niet veel treinen over spoor 7, het zijn vooral sporen 1-6.

Dat maakt weinig uit, om te starten rijden de werktreinen er al over voor het spoor effectief in dienst is, dus al deels ontroest. Spoor 7 dient vooral als wijkspoor dus dat zal wel geregeld is een treintje zien zoals voorzien in de regels.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Om officieel vrij te zijn van roest, rekent de NMBS op minstens 1 trein per 72u. In de dienstregeling wordt dan ook doorgaans 1x per dag een wisselstraat geprogrammeerd in de reisweg van een trein, zodat er normaal minstens 1x per dag een trein over dat spoor of die wissel rijdt. Indien een spoor is beroest (na werken van verschillende dagen, bijvoorbeeld), dan kan men dat spoor ontroesten door bijvoorbeeld door een gewone trein laten bereiden (een welbepaald aandeel van wielassen zijn voldoende om terug 'ontroest' te zijn), ofwel met een speciaal daarvoor uitgeruste trein die het spoor van roest ontdoet.
Bedenk ook dat sommige sporen niet zijn uitgerust met spoorstroomkringen, maar met assentellers, en dat roest hen niet deert.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: werken: in stations

Bericht door KB »

groentje schreef:Indien een spoor is beroest (na werken van verschillende dagen, bijvoorbeeld), dan kan men dat spoor ontroesten door bijvoorbeeld door een gewone trein laten bereiden (een welbepaald aandeel van wielassen zijn voldoende om terug 'ontroest' te zijn),
Zware kost!
L'union fait la force.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje »

Oeps! Laat het me op vermoeidheid houden :mrgreen:
Ik ga maar slapen, morgenvroeg weer eruit om 5...
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: werken: in stations

Bericht door Nicholas »

Vandaag heb ik op de trein gehoord dat de reizigers voor Bouwel niet langer in de voorste rijtuigen moeten plaatsnemen omdat de perrons afgewerkt zouden zijn.

Dan kunnen we verwachten dat ze eindelijk ook in Kessel gaan beginnen? De boordstenen liggen, zoals vroeger al gezegd hier, al geruime tijd klaar.
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door thejay »

Spoor 1 in Sint-Niklaas is blijkbaar weer in dienst (nieuw perron+overkapping).
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: werken: in stations

Bericht door Stef »

Toen ik daar eind vorige week passeerde moesten ze enkel nog de vloeren deels leggen, dus het zou best kunnen dat spoor 1 en spoor A nu af zijn. Gaan ze nu verder met sporen 2 en 3? Dat zal meer hinder veroorzaken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: werken: in stations

Bericht door Stijn91 »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=NB3HO1BT

Goed idee, het nieuwe is echt geen deftig station.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: werken: in stations

Bericht door Hogersluys »

Ninove moet zowat het lelijkste station van heel België hebben. Jammer als je ziet wat men ervoor gesloopt heeft, en dat enkele dagen vooraleer het beschermd zou geweest zijn.: Afbeelding Een Cluysenaarstation zowaar!


Het valt trouwens op hoeveel nieuwe stations er binnenkort zullen gebouwd worden. In vrijwel ieder provincienest zijn er momenteel plannen om een nieuw station te bouwen (Blankenberge, Denderleeuw, Gent-Dampoort, ....)
Plaats reactie