werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Lukas
Berichten: 1674
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Toen ik afgelopen zaterdag onderweg was van Denderleeuw naar Kortrijk zag ik dat men aan het werken was in de omgeving van Zottegem.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door bobke »

http://www.youtube.com/watch?v=EDzNf3CX ... r_embedded
filmpje over derde en vierde spoor brugge-gent
ronny
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ronny »

Op lijn 16 zijn er geen treinen komend verlengd weekend wegens werkzaamheden. De IR-c wordt omgeleid via Mechelen.
bobke90

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door bobke90 »

hoi
Ik heb een vraagje
tussen dudzele en brugge komt er een derde spoor. Dit dient vooral voor het goederenverkeer. Het bizarre is echter dat het derde spoor niet altijd aan dezelfde kant ligt, namelijk ik dacht (vanuit brugge) eerst linkerkant, dan gaat ie plots naar rechterkant en dan terug naar linkerkant. Maar wil dat dus zeggen dat de treinen ieder keer de bestaande twee sporen moet kruisen? Dat is toch niet efficiënt? Want dan moet uit beide richting de komende 3 min geen enkele trein komen (dacht ik?) Dat is toch wel ferme belemmering en heeft dat derde spoor toch weinig nut toch?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

bobke90 schreef:hoi
Ik heb een vraagje
tussen dudzele en brugge komt er een derde spoor. Dit dient vooral voor het goederenverkeer. Het bizarre is echter dat het derde spoor niet altijd aan dezelfde kant ligt, namelijk ik dacht (vanuit brugge) eerst linkerkant, dan gaat ie plots naar rechterkant en dan terug naar linkerkant. Maar wil dat dus zeggen dat de treinen ieder keer de bestaande twee sporen moet kruisen? Dat is toch niet efficiënt? Want dan moet uit beide richting de komende 3 min geen enkele trein komen (dacht ik?) Dat is toch wel ferme belemmering en heeft dat derde spoor toch weinig nut toch?
Is dat niet gewoon de positie tegenover de huidige sporen? Waar ze nu dan "rechtdoor" liggen maken alledrie de sporen in de toekomst een S-vorm :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

het is niet omdat men de ene keer de bedding langs links en dan is rechts wat breder maakt dat die sporen gaan kruisen, men verlegt dan gewoon alle sporen. Men past de bedding aan daar waar er plaats is nadien past men het sporentracé aan de nieuwe bedding aan. Zodat je nadien drie nieuwe sporen parallel hebt liggen.
bobke90

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door bobke90 »

Ah , gaan ze dat zo oplossen. Nu ben ik mee :) . Ja ik vond het echt raar. Dus het sporentracé aanpassen. Er gaan dus in toekomst heel wat treinen nog afgeschaft worden vooralleer die sporen er perfect liggen :)

En ook , dat is toch ook niet zo bepaald goed voor de snelheid van het traject die krommingen in het spoor :(
Alhoewel ze daar nu ook al heel traag rijden, soms echt kruipen (tussen dudzele en brugge,) waarom weet ik niet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

bobke90 schreef:Ah , gaan ze dat zo oplossen. Nu ben ik mee :) . Ja ik vond het echt raar. Dus het sporentracé aanpassen. Er gaan dus in toekomst heel wat treinen nog afgeschaft worden vooralleer die sporen er perfect liggen :)

En ook , dat is toch ook niet zo bepaald goed voor de snelheid van het traject die krommingen in het spoor :(
Alhoewel ze daar nu ook al heel traag rijden, soms echt kruipen (tussen dudzele en brugge,) waarom weet ik niet.
Je kan zo'n S-bocht zo lang maken als je wilt he. De snelheid hoeft dus helemaal niet te zakken als hij maar lang genoeg is. :wink:
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Treinen9880 »

Vandaag heeft mijn moeder een vrachtwagen zien passeren met snelheid borden op de laadbak. Het ging om een groen snelheidsbord voor 160km/u. Er lagen er nog meerdere op. Ook lagen er nog andere bordjes op maar ze heeft niet kunnen zien wat er opstond. Wat heeft infrabel van werken gedaan op lijn 50a?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bordensteker »

In het kader van het breder en hoger maken van de doorvaart onder de Antwerpse spoorbruggen van het Albertkanaal is men het goederenverkeer van de L 27A gaan verleggen naar de sporen en bruggen die tot voor kort deel uitmaakten van de L 12 tussen Dam en Luchtbal.
De bruggen het dichtst naast de Antwerpse Ring worden dus niet meer bereden en kunnen vervangen worden.
Tussen het uiteinde van de perrons van Luchtbal en het Albertkanaal is een nieuwe tijdelijk dubbelsporige S-bocht gelegd, netjes met verkanting en bovenleiding (terwijl de verlaten goederensporen reeds van de bovenleiding ontdaan zijn, wat er ineens heel anders uitziet). We zullen binnenkort wel foto’s gaan zien van goederentreinen in deze nieuwe S-bocht (terwijl op de achtergrond geleidelijk zichtbaar kan worden hoe de oude oostelijke bruggen over Albertkanaal en IJzerlaan (en Merksemsestraat) het veld moeten ruimen voor nieuwe boogbruggen).
Tussen Dam en Schijnpoort was er altijd al een wisselverbinding (om vanaf de L 12 de goederenbundel in te kunnen rijden of andersom), maar daar kan maar één trein tegelijk gebruik van maken. Daarom is er iets verder van Dam af een bijkomende wisselverbinding gemaakt zodat tegenliggers elkaar hier niet hinderen.
De treinen uit Antwerpen Noord steken via de eerstgenoemde wisselverbinding van het oude “reizigers”spoor richting Antwerpen Oost terug over naar het goederenspoor in die richting, en het treinverkeer gaande náár Antwerpen Noord gebruikt onafhankelijk van de tegenliggers de nieuw aangelegde wisselverbinding om naar het oude “reizigers”spoor in de richting van Luchtbal over te steken.

_________________
Minder een kwestie van remmingen dan van ad rem punten.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Bibke »

Vandaag zag ik dat er nieuwe rails liggen langs de spoorlijn 19 in Overpelt.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
LRDArdo

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door LRDArdo »

Weet iemand wat er aan de hand is op lijn 73? Rare betonnen rails in Tielt, en heel vaak seinstoringen tussen Tielt, Deinze en De Pinte?
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door peterbot »

[quote="Hobbes"]Vanaf morgen (28/11) wordt de snelheid van spoor B van L25 over de nieuwe brug te Duffel al verhoogd naar 90km/h. De snelheidsborden zijn al aangepast.

nu ik vaker van Antwerpen naar Brussel spoor kan ik de voortgang der werken volgen. Af en toe rijdt de trein ook op lijn 27. Daar ligt de brug wat lager en bij deze gelegenheid heb ik gezien dat ze betonnen pijlers onder de nieuwe boogbrug aan het aanleggen zijn. Lijkt mij zo een beetje alsof ze ergens bij de stabiliteitsberekening ernaast hebben gezeten??
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Boris

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Boris »

Die betonnen pijlers dienden om de 2 bruggen over te rollen toen deze afgewerkt waren op de helling van spoor 25 kant Duffel-station.

Inmiddels heeft men de extra beveiliging tussen de betonnen palen (deze staan op een plateau in gewapend beton op een aantal ingeslagen ijzeren palen) reeds verwijderd.

Ik vermoed dat men wacht op de afbraak van de oude brug om dan tegelijk de betonnen palen, plateaus en ijzeren hijpalen te verwijderen. Vermoedelijk zal dit eerst in het voorjaar van 2013 gebeuren!

Zie bijlage : toestand na het plaatsen van de eerste brug.

Boris :|
Bijlagen
DSCI0221-2.JPG
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door poyaud »

LRDArdo schreef:Weet iemand wat er aan de hand is op lijn 73? Rare betonnen rails in Tielt, en heel vaak seinstoringen tussen Tielt, Deinze en De Pinte?
Vanaf Augustus , vernieuwingswerken spoor A tussen Aarsele en Lichtervelde.
Afbeelding
Plaats reactie