ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Rétro

Re: ETCS in België.

Bericht door Rétro »

Bibke schreef:
Shrek schreef:Alle commerciële treinen gaan we in ieder geval verplichten ETCS aan boord te hebben, hoe het voor de toeristische treinen zit weet ik echt niet.
Inderdaad, dat is nog koffiedik kijken.
Laat ons hopen dat hierop toch één of andere uitzondering kan gemaakt worden. De ritten op het net zijn toch nog altijd één van de grootste troeven van TSP.

29.013 & de andere bewaarde rijvaardige locs van de NMBS zouden dan in feite ook niet meer mogen/kunnen rijden...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:Laat ons hopen dat hierop toch één of andere uitzondering kan gemaakt worden. De ritten op het net zijn toch nog altijd één van de grootste troeven van TSP.

29.013 & de andere bewaarde rijvaardige locs van de NMBS zouden dan in feite ook niet meer mogen/kunnen rijden...
Tot 2022 is er sowieso geen groot probleem op de meeste lijnen. Daarna is er eerst en vooral een reglementair probleem maar op (lange) termijn is het de bedoeling dat de laterale seinen verdwijnen, dan moeten de toeristische treinen wel ETCS krijgen.
Maar dat hoeft volgens mij niet onmogelijk te zijn. Wie weet komt er wel een gemodifieerd rijtuig met antenne en een EVC dat communiceert met een schermpje in de loc ofzo.
Het is moeilijk oude treinen uit te rusten met ETCS, maar volgens mij niet geheel onmogelijk.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:
peejee2 schreef:Een RBC geeft wel wat meer door dan alleen de vrije afstand: Maximale snelheid (jawel ook snelheid) waarbij rekening gehouden wordt met het snelheidsprofiel van de lijn, positie van de volgende bakens, beschrijving van het spoor (helling), plaats van spanningsschakelingen, eventuele snelheidsbeperking (weeral snelheid), vrije afstand.
Jaja, maar met enkel het statische snelheidsprofiel weet de trein nog niet hoe snel hij mag rijden, je moet nog steeds de treingegevens ook hebben. Dus zonder centrale computer sta je nergens.
De aanwezigheid van spanningssluizen en andere spoorobjecten wordt momenteel steeds door een baken gegeven. Of dat in de toekomst verplicht blijft is nog niet uitgemaakt, maar het zo goed kunnen van wel.
Spanningssluizen en dergelijke worden ook via RBC doorgegeven en niet alleen via bakens.
De infrastructuur kan natuurlijk alleen de snelheidsbeperkingen weergeven die hij zelf kent: de beperkingen eigen aan de trein kent hij uiteraard niet, dat moet de trein dus inderdaad zelf bepalen. Daar geldt dat de meest beperkende van alle snelheid de maximale snelheid is.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Shrek schreef:
Rétro schreef:Laat ons hopen dat hierop toch één of andere uitzondering kan gemaakt worden. De ritten op het net zijn toch nog altijd één van de grootste troeven van TSP.

29.013 & de andere bewaarde rijvaardige locs van de NMBS zouden dan in feite ook niet meer mogen/kunnen rijden...
Tot 2022 is er sowieso geen groot probleem op de meeste lijnen. Daarna is er eerst en vooral een reglementair probleem maar op (lange) termijn is het de bedoeling dat de laterale seinen verdwijnen, dan moeten de toeristische treinen wel ETCS krijgen.
Maar dat hoeft volgens mij niet onmogelijk te zijn. Wie weet komt er wel een gemodifieerd rijtuig met antenne en een EVC dat communiceert met een schermpje in de loc ofzo.
Het is moeilijk oude treinen uit te rusten met ETCS, maar volgens mij niet geheel onmogelijk.
De planning is momenteel dat in België vanaf 2025 alleen nog materieel met ETCS wordt toegelaten
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

peejee2 schreef:De planning is momenteel dat in België vanaf 2025 alleen nog materieel met ETCS wordt toegelaten
Maar het zou wel goed kunnen dat er al sneller krokodillen weggenomen worden op bepaalde lijnen. Dan heb je met een stoomloc ook al een probleem.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ETCS in België.

Bericht door Retard »

Ik dacht hier nog gelezen te hebben dat de dampflocomotiven in Duitsland allemaal een kast vol electronica meehebben voor de veiligheid. De 29.013 zal dat dan waarschijnlijk ook moeten krijgen.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Retard schreef:Ik dacht hier nog gelezen te hebben dat de dampflocomotiven in Duitsland allemaal een kast vol electronica meehebben voor de veiligheid. De 29.013 zal dat dan waarschijnlijk ook moeten krijgen.
Wat men doet in het VK op lijnen waar geen seinen meer staan en alles per radio gebeurt is dat er een soort laptop mee gaat op de stoomloc.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
Retard schreef:Ik dacht hier nog gelezen te hebben dat de dampflocomotiven in Duitsland allemaal een kast vol electronica meehebben voor de veiligheid. De 29.013 zal dat dan waarschijnlijk ook moeten krijgen.
Wat men doet in het VK op lijnen waar geen seinen meer staan en alles per radio gebeurt is dat er een soort laptop mee gaat op de stoomloc.
Ik weet niet juist hoe het systeem in het VK juist werkt, maar dat zou bij ETCS nooit lukken. Je moet immers de bakens kunnen uitlezen, en daarvoor heb je een euroantenne met EVC nodig.
Die kast vol electronica is dus onvermijdelijk volgens mij.
pietje

Re: ETCS in België.

Bericht door pietje »

Shrek schreef:
K V B schreef:
Retard schreef:Ik dacht hier nog gelezen te hebben dat de dampflocomotiven in Duitsland allemaal een kast vol electronica meehebben voor de veiligheid. De 29.013 zal dat dan waarschijnlijk ook moeten krijgen.
Wat men doet in het VK op lijnen waar geen seinen meer staan en alles per radio gebeurt is dat er een soort laptop mee gaat op de stoomloc.
Ik weet niet juist hoe het systeem in het VK juist werkt, maar dat zou bij ETCS nooit lukken. Je moet immers de bakens kunnen uitlezen, en daarvoor heb je een euroantenne met EVC nodig.
Die kast vol electronica is dus onvermijdelijk volgens mij.
Maar de technologische evolutie kan er wel voor zorgen dat die kast vol electronica zodanig verkleind wordt, dat ze niet groter is dan een laptop met een kabel aan naar de antenne.
2022/2025 is in de technologie nog een eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Maar de technologische evolutie kan er wel voor zorgen dat die kast vol electronica zodanig verkleind wordt, dat ze niet groter is dan een laptop met een kabel aan naar de antenne.
2022/2025 is in de technologie nog een eeuwigheid.
Ik hoop het, het zou jammer zijn mochten de stomers niet meer kunnen rijden.

Maar even iets totaal anders:
Zijn er hier mensen op de hoogte van de ETCS-plannen van Crossrail, captrain en hun collegas ? Over 2 jaar wordt de hele Antwerpse regio uitgerust met ETCS. Dan zouden zij daar ook gebruik van kunnen maken als hun treinen aangepast zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wal ... 937317.htm#
Zeer weinig fouten te vinden, zou het effectief een journalist zijn met kennis van zaken?
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: ETCS in België.

Bericht door Robin »

Shrek schreef:
pietje schreef:Maar de technologische evolutie kan er wel voor zorgen dat die kast vol electronica zodanig verkleind wordt, dat ze niet groter is dan een laptop met een kabel aan naar de antenne.
2022/2025 is in de technologie nog een eeuwigheid.
Ik hoop het, het zou jammer zijn mochten de stomers niet meer kunnen rijden.

Maar even iets totaal anders:
Zijn er hier mensen op de hoogte van de ETCS-plannen van Crossrail, captrain en hun collegas ? Over 2 jaar wordt de hele Antwerpse regio uitgerust met ETCS. Dan zouden zij daar ook gebruik van kunnen maken als hun treinen aangepast zijn.
zolang men onder die stomer geen antenne hangt zal dat wel gaan zeker :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: ETCS in België.

Bericht door Horatio »

Shrek schreef:http://datanews.knack.be/ict/nieuws/wal ... 937317.htm#
Zeer weinig fouten te vinden, zou het effectief een journalist zijn met kennis van zaken?
Behalve dan dat hij halverwege zijn artikel overschakelt op het ECTS systeem :D
En dat maar 2 van de 4 HSL zijn uitgerust met ETCS i.p.v. allemaal zoals hij vertelt.
En zijn uitleg over memor ook niet 100% juist is; het is de fluit of de gele lamp die TB waarschuwt i.p.v. de gong
Maar in vergekijking met andere zever die je in sommige gazetten leest valt dit artikel best mee :mrgreen:

Wat ik mij wel afvraag is dat 91% al uitgerust is met TBL1+ zoals hij beweerd. Want in de praktijk heb ik toch een andere indruk. (veel minder)

Overigens wil ik je bedanken Shrek om iedereen hier up to date te houden i.v.m. ETCS. Ik vind dit het interessantste topic van deze site :!:
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Op de website van Infrabel is informatie te vinden over de planning van de TBL1+-uitrol. Het betreft bijlage E.02 bij de netverklaring. In dit document staat per traject de planning en status van de uitrol van TBL1+.

Op 26 november 2012:
Totaal in dienst: 87,828% (3545 seinen)
Horizon eind 2012: 91,173% in dienst (3948 seinen)

De informatie lijkt dus te kloppen :)
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: ETCS in België.

Bericht door FLV-FGSP »

Horatio schreef:En dat maar 2 van de 4 HSL zijn uitgerust met ETCS i.p.v. allemaal zoals hij vertelt.
Klopt. TBL2 om lijn 2 wordt wel vervangen door ETCS.
Plaats reactie