Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

Allez, de bovenleiding in Mol is alvast ingehuldigd dit weekend :wink:

http://www.gva.be/regio-kempen/mol/mini ... n-mol.aspx
spoorwegrealist
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LHOON »

Deze week ook de nieuwe palen zien staan in de buurt van Mol.
Het valt op dat deze van het "traditionele Belgische type" zijn, net zoals op het zuidelijk deel van L25N.

Is er enige reden dat men naar dit ontwerp teruggrijpt eerder dan naar het nieuwere design (L25N noord, renovatie L25, enz.)
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Nicholas schreef:Ik weet niet of het hier goed thuis hoort maar sinds vandaag rijdt de L-trein Antwerpen-Herentals en L-trein Herentals-Mol opnieuw als L-trein Antwerpen-Herentals-Mol. Weet er iemand de reden waarom de verbinding plots terug gekoppeld wordt, en dus opnieuw met dieseltreinen gereden wordt?
De L-trein Antwerpen-Mol werd juist geknipt omwille van een tekort aan dieselstellen.
De doorgaande L-trein Mol-Antwerpen stopt in Herentals op spoor 3.
De doorgaande L-trein Antwerpen-Mol stopt in Herentals op spoor 5.
Als dit omgekeerd zou gebeuren, zouden reizigers die in Antwerpen de IR naar Turnhout nemen in Herentals aan hetzelfde perron (spoor 2 -> 3) kunnen overstappen op de L-trein naar Mol.
In omgekeerde richting moet men toch sowieso van perron veranderen (trappen), of men nu van spoor 5 of 3 naar spoor 1 moet.

Of is er een andere reden? Overstap zelfde perron voor wie van Mol naar Turnhout reist?
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door speakervoice »

L29&15 schreef:Of is er een andere reden?
Tijdje geleden dat ik bij die werkpost gezeten heb, maar volgens mij heeft het te maken met het treinverkeer. Omdat de aankomende/vertrekkende treinen op een slechter moment in het treinverkeer (alles komt zo goed als samen aan in Herentals) wissels moeten nemen en daardoor het treinverkeer nodeloos vertragen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Retard »

LHOON schreef:Deze week ook de nieuwe palen zien staan in de buurt van Mol.
Het valt op dat deze van het "traditionele Belgische type" zijn, net zoals op het zuidelijk deel van L25N.
Dat is inderdaad zeer positief. Die traditionele palen horen bij het Belgische landschap, net als kappelekes, lintbebouwing...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

Retard schreef:
LHOON schreef:Deze week ook de nieuwe palen zien staan in de buurt van Mol.
Het valt op dat deze van het "traditionele Belgische type" zijn, net zoals op het zuidelijk deel van L25N.
Dat is inderdaad zeer positief. Die traditionele palen horen bij het Belgische landschap, net als kappelekes, lintbebouwing...
Over die "kapellekes" kun je nog discussiëren, maar die lintbebouwing lijkt me toch niet meteen een traditie die in stand moet worden gehouden... :?
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Eimai »

LHOON schreef:Deze week ook de nieuwe palen zien staan in de buurt van Mol.
Het valt op dat deze van het "traditionele Belgische type" zijn, net zoals op het zuidelijk deel van L25N.

Is er enige reden dat men naar dit ontwerp teruggrijpt eerder dan naar het nieuwere design (L25N noord, renovatie L25, enz.)
Die van het nieuwe type (ook "R3" genoemd) laten hogere snelheden toe (standaardversie tot 200 km/u) dan de klassieke bovenleiding ("CC", tot 160 km/u). Voor een lijn van 120 is dat niet echt nodig, en aangezien de nieuwe veel duurder zijn (rijdraad is koper-zilver ipv enkel koper), zou dat enkel maar geldverspilling zijn.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door speakervoice »

L29&15 schreef:De doorgaande L-trein Mol-Antwerpen stopt in Herentals op spoor 3.
De doorgaande L-trein Antwerpen-Mol stopt in Herentals op spoor 5.
Als dit omgekeerd zou gebeuren, zouden reizigers die in Antwerpen de IR naar Turnhout nemen in Herentals aan hetzelfde perron (spoor 2 -> 3) kunnen overstappen op de L-trein naar Mol.
In omgekeerde richting moet men toch sowieso van perron veranderen (trappen), of men nu van spoor 5 of 3 naar spoor 1 moet.

Of is er een andere reden? Overstap zelfde perron voor wie van Mol naar Turnhout reist?
Wanneer het treinverkeer stipt verloopt, komen alle treinen voor de seininrichting tegelijk aan (aanleggen van reiswegen). Waardoor alle doorgaande sporen met perron bezet zijn...
Afbeelding
Cipallieter

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Cipallieter »

Schieten de werken nog op?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Sinds enkele maanden is men bezig tussen Herentals en Geel en in het station van Mol staan ook al 4 palen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Synrise

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Synrise »

Klopt het dat men de lijn Mol-Hasselt tegen 2017 ook gaat elektrificeren?
En blijft dit enkelspoor?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

Ik kreeg ook dat bericht binnen met de vermelding dat er stukken die nu enkelspoor zijn terug dubbelsporig gingen worden.
Maar de bron is niet echt duidelijk.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Synrise schreef:Klopt het dat men de lijn Mol-Hasselt tegen 2017 ook gaat elektrificeren?
En blijft dit enkelspoor?
Daar heb ik nu nog niets van gehoord. Mol-Neerpelt gaat bovenleiding krijgen, maar dat ander is nieuw voor mij.
Nu is het wel niet ondenkbaar dat het hele spel geëlectrificeerd wordt als Hasselt-Neerpelt heropend wordt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Bibke »

In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Steve »

Bibke schreef:In mijn ogen heeft de elektrificatie Herentals - Mol enkel echt zin als men ook Mol - Hasselt onder brengt en/of Neerpelt Weert.
Mol - Hasselt heeft zeker nut bij problemen op de lijnen tussen Lier en Hasselt via Aarschot.
In dat geval lijkt de voorkeur me toch vooral uit te gaan naar Neerpelt (-Hamont/Weert), niet?

De mogelijke omleiding bij problemen op de lijnen 16/35 lijkt me toch van een beperkt nut te zijn, aangezien je groot deel van je aantrekkingspolen niet kunt bedienen (Heist, Aarschot, Diest, enzovoort). Enkel voor wie een langere afstand aflegt, zou zo'n omleiding nut hebben... maar of enkel dat opweegt tegen de kosten voor elektrificatie?

Wat ongetwijfeld wel een reden zou kunnen zijn, is dat het weinig zin zou hebben (en proportioneel ook erg duur zou zijn) om een heel dieselbedrijf met materieel, onderhoud, brandstofbevoorrading enz te onderhouden voor het ene stukje dat dan nog overblijft, of twee mocht ook Mol - Neerpelt niet meteen aangepakt worden.
Plaats reactie