ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Inderdaad automatisch en vlotjes.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Inderdaad automatisch en vlotjes.
Kan je er eigenlijk iets aan doen om niet om te schakelen?
Stoppen en manueel ander niveau kiezen is de enige mogelijkheid denk ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:Inderdaad automatisch en vlotjes.
Kan je er eigenlijk iets aan doen om niet om te schakelen?
Stoppen en manueel ander niveau kiezen is de enige mogelijkheid denk ik.
Ja en dat vergt net een inspanning die ik niet zou willen doen :mrgreen: :mrgreen: , laat het dus maar rustig automatisch zijn ding doen.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Als je manueel zou overschakelen op TBL1+ (als de computer je dat al sowieso gaat laten doen), ga je toch bij de eerste baken die je tegenkomt weer automatisch naar ETCS, dus 't is zinloos. Alleen volledig afzonderen werkt om zonder ETCS te rijden, maar dan zonder je ook de TBL1+ mee af.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Als je manueel zou overschakelen op TBL1+ (als de computer je dat al sowieso gaat laten doen), ga je toch bij de eerste baken die je tegenkomt weer automatisch naar ETCS, dus 't is zinloos. Alleen volledig afzonderen werkt om zonder ETCS te rijden, maar dan zonder je ook de TBL1+ mee af.
Dat is niet waar hoor, enkel bij de seinen die een bordje "ETCS1" hebben gebeurt het automatisch (en soms het sein daarvoor). De andere seinen geven geen transitie.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Dat is niet waar hoor, enkel bij de seinen die een bordje "ETCS1" hebben gebeurt het automatisch (en soms het sein daarvoor). De andere seinen geven geen transitie.
Dan hebben ze me onwaarheden verteld op de opleiding :-)

Blijft het andere probleem natuurlijk nog: de computer gaat je meer dan waarschijnlijk niet laten overschakelen op TBL1+, tenzij je dan ook weer heel de ETCS-computer reset. Maar dan wordt het wel al veel werk om iets te vermijden dat in mijn ogen toch een stuk beter is dan TBL1+ :-)

Edit: is me nu wel duidelijk hoe iets anders mogelijk was tijdens onze opleiding: toen kon je jezelf in niveau 1 zetten in Muizen richting Leuven toen er in Muizen nog geen ETCS lag, dus dan denk ik dat alle bakens al hun ETCS-informatie verstuurden en de computer het inlas, maar gewoon geen opdracht kreeg om naar niveau 1 over te schakelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Edit: is me nu wel duidelijk hoe iets anders mogelijk was tijdens onze opleiding: toen kon je jezelf in niveau 1 zetten in Muizen richting Leuven toen er in Muizen nog geen ETCS lag, dus dan denk ik dat alle bakens al hun ETCS-informatie verstuurden en de computer het inlas, maar gewoon geen opdracht kreeg om naar niveau 1 over te schakelen.
Inderdaad, de programmering van de bakens gebeurt meestal een half jaar voor de indienstname. Enkel de transitie wordt geactiveerd bij het ingebruikstellen.
Maar wel oppassen met manueel omschakelen in zo'n zones, de programmering kan op dat moment nog fouten bevatten dus kan je er niet van uit gaan dat de informatie op je DMI correct is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

En hoever staat het intussen met de uitrol van ETCS op de spoorlijnen?
Rood = in dienst, groen = klaar maar nog niet in dienst, blauw = in ontwerp
Bijlagen
etcs.jpg
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: ETCS in België.

Bericht door Stijn91 »

Is het de bedoeling dat het hele net ETCS krijgt? Is er eigenlijk een overzicht waar er TBL1+ ligt?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22566
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Finaal moet alles etcs krijgen (vormingen niet zover ik me laten informeren heb, maar shrek vult wel aan).
TBL1+ ligt over heel belgie op zowat 90% schat ik al kan ik me hierin ook vergissen. Plaatsen die momenteel nog geen TBL1+ hebben zijn onder meer station Leuven en Antwerpen Centraal.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Is het de bedoeling dat het hele net ETCS krijgt? Is er eigenlijk een overzicht waar er TBL1+ ligt?
Ja, tegen 2022 zou er overal ETCS moeten liggen.
TBL1+ ligt niet in zones, dat werkt per sein. Zo zijn een groot deel van de niet-beheerde seinen bijvoorbeeld niet uitgerust met TBL1+, maar de "gevaarlijke" beheerde seinen zijn dat wel. Daardoor is het dus onmogelijk daar een kaartje van te maken.
Van de seinen die bedoeld zijn om TBL1+ te krijgen is ongeveer 95% gedaan, enkele zones rond Charleroi, Boom, Antwerpen en enkele andere plaatsen moeten nog gebeuren.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: ETCS in België.

Bericht door Stijn91 »

Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Stijn91 schreef:Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?
Dan mag jij eens één dag mijn werk komen doen, is zien of je dan nog denkt dat het traag is :lol:
Er komt meer bij kijken dan enkel wat bakens in het spoor vijzen hoor :wink:
En nee, 2022 is niet traag. We zijn zelfs bij de snelsten van Europa - enkel voorgegaan door Luxemburg.
De data van de andere Europese landen liggen veel meer richting 2030-2040.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: ETCS in België.

Bericht door Retard »

2030 is toch de ultieme einddatum?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Retard schreef:2030 is toch de ultieme einddatum?
In België zal je in 2030 geen enkele trein zonder ETCS meer zien. Maar in Frankrijk of Duitsland zullen ze dan zover nog niet zijn hoor :wink:
Plaats reactie