ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
AlexNL
Berichten: 2188
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

tomdg schreef: Als je met de laptop die software moet gaan updaten kan je dat moeilijk op 1 nacht voor alle loks.
De locs zijn al uitgerust met een GSM-chip die ook wordt gebruikt voor data (voor trein-baan-communicatie onder Level 2), vanuit een technisch perspectief kun je diezelfde verbinding ook gebruiken om nieuwe software te pushen.

Via de cloud uiteraard, want dat is tegenwoordig modern.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: De locs zijn al uitgerust met een GSM-chip die ook wordt gebruikt voor data (voor trein-baan-communicatie onder Level 2), vanuit een technisch perspectief kun je diezelfde verbinding ook gebruiken om nieuwe software te pushen.

Via de cloud uiteraard, want dat is tegenwoordig modern.
Maar dat gaat niet snel gebeuren, de dataverbinding op de GSM-R dient voor veiligheidscommunicatie en is daarom volledig afgescheiden van al de rest van het netwerk. Geen drivers dus over de GSM-R :wink:
Maar gelukkig is dat allemaal niet nodig, ETCS is backwards compatibel dus op één nacht alles veranderen is niet nodig.
K V B
Berichten: 3326
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

tomdg schreef:
deadlock schreef:
dentheo schreef:Shrek,

Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Waarom zou dat niet kunnen? Zulke big-bang-operaties worden vaak genoeg uitgevoerd. Als ICT'er kan ik nu al diverse mogelijkheden bedenken zelfs.
Als je met de laptop die software moet gaan updaten kan je dat moeilijk op 1 nacht voor alle loks.
Gewoon elke machinst een USB stick opsturen :-)

Maar ik geef toe, dat je zoiets toch beter als deel van het normale onderhoud doet.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

tomdg schreef:Als je met de laptop die software moet gaan updaten kan je dat moeilijk op 1 nacht voor alle loks.
Eén methode is de software alvast te installeren, maanden tevoren en die pas uit te rollen op de nacht van de big bang, zeg maar een soort van extra flash-kaartje, dit soort firmware-updates gaat nooit over honderden GB's, enkele 100MB's hooguit. Die kan je via GSM-R of maanden tevoren al invoeren. Bijvoorbeeld.

Denk je serieus dat ik hier 2000 computers af moet lopen om ze te voorzien van nieuwe software? Dat doe ik met één druk op de knop. Ze gaan zelfs aan op afstand.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Maar die computers staan in een netwerk. Die van de locs totaal niet die staan op zichzelf, niet gekoppeld aan een netwerk of internet of we kunnen effe treinen gaan hacken. Zoals gezegd dient de gsm-r niet voor dergelijke updates want dan maak je die locs kwetsbaar.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Klok, klepel. Het kan prima over de reguliere datakanalen, buiten GSM-R om. En dan nog is het maar de vraag of je het kwetsbaar zou maken, daar heb je nog allerlei leuke technieken zoals QoS voor.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Maar die locs zijn op geen enkele manier verbonden met datakanalen. Niet per gsm-r of welke andere methode ook. Ze hebben in de locs gewoon de nodige dataconnectors voorzien langs waar men alles aanpast wat men wil aanpassen of controleren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

De 18-en kunnen toch vanop afstand uitgelezen worden door de technici van Siemens en dat vanuit Duitsland.
Bij sommige storingen worden die op dezelfde weg opgelost.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Bibke schreef:De 18-en kunnen toch vanop afstand uitgelezen worden door de technici van Siemens en dat vanuit Duitsland.
Bij sommige storingen worden die op dezelfde weg opgelost.
Van waar haal jij die info want ik weet er alvast niets van. Hoe gaan ze dan te werk? Het enige wat wij als tb kunnen doen is bij bepaalde storingen (die niet op te lossen zijn) een gecodeerde sms versturen naar de tractieverdeler die dan de nodige maatregelen moet nemen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: ETCS in België.

Bericht door tomdg »

deadlock schreef:
tomdg schreef:Als je met de laptop die software moet gaan updaten kan je dat moeilijk op 1 nacht voor alle loks.
Eén methode is de software alvast te installeren, maanden tevoren en die pas uit te rollen op de nacht van de big bang, zeg maar een soort van extra flash-kaartje, dit soort firmware-updates gaat nooit over honderden GB's, enkele 100MB's hooguit. Die kan je via GSM-R of maanden tevoren al invoeren. Bijvoorbeeld.

Denk je serieus dat ik hier 2000 computers af moet lopen om ze te voorzien van nieuwe software? Dat doe ik met één druk op de knop. Ze gaan zelfs aan op afstand.
Ja met met desktop computers is dat allemaal mogelijk maar de meeste toestellen op de lok zijn daar (tot nu toe) niet op voorzien. Je moet er ook zeker van zijn dat je software update perfect gaat werken want anders staan al je treinen de dag nadien buiten dienst :? . De enige uitzondering die ik weet is de GPS, deze kunnen ze updaten via gsm. Dit is geen veiligheidstoestel dus als het daar fout gaat (en dat gebeurd wel eens) dan kan de trein toch nog blijven rijden.
Bibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veilig :roll:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Niet veilig? Wel eens gehoord van VPN? En er zijn nog ettelijke overige veiligheden die je kan inbouwen. Veiliger dan op iedere loc dezelfde sleutel hebben die makkelijk gekopieerd kan worden....

Hoe komt het toch dat Belgen altijd zo huiverig zijn voor technologische vooruitgang eigenlijk? En nee dat is niet denigrerend bedoeld, dat is een oprechte verbazing.
Laatst gewijzigd door deadlock op 22 jan 2014, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Hoe komt het toch dat Belgen altijd zo huiverig zijn voor technologische vooruitgang eigenlijk? En nee dat is niet denigrerend bedoeld, dat is een oprechte verbazing.
Dat is niet alleen in België, dat is in de hele spoorwegwereld zo.
Omdat het over veiligheidssystemen gaat is men liever 100 keer veel te voorzichtig dan 1 keer niet voorzichtig genoeg.
En voorzichtig wil vaak zeggen enkel beproefde systemen gebruiken :wink:
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:Dat is niet alleen in België, dat is in de hele spoorwegwereld zo.
Omdat het over veiligheidssystemen gaat is men liever 100 keer veel te voorzichtig dan 1 keer niet voorzichtig genoeg.
En voorzichtig wil vaak zeggen enkel beproefde systemen gebruiken :wink:
Nee, het is vooral in België veel erger dan in de rest van de wereld. En dit zijn beproefde technieken die decennia oud zijn (packet radio, multiplexing, encryptie, authenticatie, autorisatie). Ik merk vooral een gigantisch gebrek aan kennis bij de gemiddelde persoon die hier huiverig voor is. Met dezelfde technieken worden in de medische wereld al jarenlang levens gered.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Decennia??? Alsof er in 1980 al WiFi/3G was of zo. Niet overdrijven hè. De Fransen en de Italianen zijn zeker al wantrouwiger dan wij. Zeker Italië waar ze een doodgewone dodemanspedaal zelfs niet vertrouwen en dus om die reden op elke trein twee bestuurders steken. Je bent nog steeds over voertuigen bezig die mensen vervoeren en dus met levens bezig. Dit vergelijken met een vast gemonteerd netwerk van computers is wat kort door den bocht. Onze tablets updaten ze ook van op afstand maar bij locs mag je dat voorlopig nog wel effe vergeten en dat vind ik het meest gezonde. Ik ben pro moderne technieken maar dat heeft ook zijn grenzen. Zeker als het op veiligheid aankomt. Te veel automatiseren is niet altijd zo gezond trouwens.
Plaats reactie