rvdborgt schreef:
De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?
In het persbericht stelt Infrabel dat zulke corridors als voordeel hebben dat een loc met ETCS rechtstreeks van bvb Basel naar Antwerpen kan rijden, zonder dat die alle verschillende nationale veiligheidssystemen aan boord moet hebben. Maar die loc moet dan wel vierspanning zijn (of diesel), en wat bij verstoring van de corridor (werken/ongeval/...)? Daar sta je dan met je trein als je plots over L161 moet ipv L139 en je hebt geen TBL1(+).
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
rvdborgt schreef:
De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Uiteindelijk is het geld wel allemaal naar ETCS gegaan, en dat was de bedoeling. Ik denk dat er op andere domeinen veel meer misloopt met subsidies
ERTMS wordt helemaal niet verplicht in België vanaf eind 2016. De krokodillen zullen verdwijnen op bepaalde baanvakken, maar met een tbl1+ kan je nog minstens 9 jaar lang verder.
Het artikel is dus heel misleidend geschreven. Ik zie trouwens dat één van de topmannen van infrabel al gereageerd heeft op het artikel en om een rechtzetting vraagt
Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?