Toevallig kwam ik in bezit van documenten over het knooppunt Mortsel, toestand rond 1970.
Dat wil zeggen dat de lijn Y Vrouwvliet-Antwerpen-Z net opgeheven is, de Kennedytunnel voor spoorverkeer in dienst is, er rond Berchem heel wat gewijzigd werd.
Op lijn 27a beheerde B.7 aan de Y Deurne het verkeer naar lijn 27A en de fortenlijn op lijn 27A/2.
Op oude foto's zie ik ter hoogte van de Antwerpsestraat in Mortsel een sein.
Dat moet van de blokpost aan Luithagen zijn; iemand een idee welk nummer die had?
Zelfde voor de post aan Hoboken-Kapelstraat: die hadden de wissels die toegang gaven van en naar de fortenlijn.
Het zou B.29 kunnen zijn daar Kiel de volgende blok is met nummer 30.
Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne
Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne
Ter info waren de Forten VI, VII en VIII aangesloten aan het normaalspoor netwerk langs L27A
-
- Berichten: 3566
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne
Mag ik daar mijn twijfels bij hebben? De genoemde forten liggen (of lagen) in Hoboken en Wilrijk, daar komt lijn 27A toch helemaal niet?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne
De militaire aansluitingen naar de forten 6, 7 en 8 takten af van de zogeheten 'Fortenlijn' tussen Hoboken en Mortsel.
Op mijn website (http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm) nummer ik die lijn als L. 52/1, dat heb ik zo gevonden op oude netkaarten van de NMBS.
Wim De Ridder heeft het in zijn boek Militaire spoorlijnen in België over "de lijn 27A Hoboken - Mortsel" (p. 169). Op de netkaarten van de NMBS van omstreeks 1970, toen er nog slechts één stukje van de 'Fortenlijn' overbleef, namelijk het baanvak Y Deurne - Luithagen, werd dat baanvak aangeduid als L. 27A/2. Wellicht heeft Wim zich daarop gebaseerd, maar het is inderdaad wel verwarrend.
Paul
Op mijn website (http://users.pandora.be/pk/lijnen.htm) nummer ik die lijn als L. 52/1, dat heb ik zo gevonden op oude netkaarten van de NMBS.
Wim De Ridder heeft het in zijn boek Militaire spoorlijnen in België over "de lijn 27A Hoboken - Mortsel" (p. 169). Op de netkaarten van de NMBS van omstreeks 1970, toen er nog slechts één stukje van de 'Fortenlijn' overbleef, namelijk het baanvak Y Deurne - Luithagen, werd dat baanvak aangeduid als L. 27A/2. Wellicht heeft Wim zich daarop gebaseerd, maar het is inderdaad wel verwarrend.
Paul
Re: Infrastructuur fortenlijn Hoboken-Deurne
Wel een serieuze lijn voor een "/1" suffix. Normaal zijn die enkel voor korte verbindinsbochten. Ik zou eerder verwachten dat ze zo'n lijn 52A zouden noemen.