werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 1105
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: werken: in stations

Bericht door jan_olieslagers » 11 jan 2018, 20:16

Een streven naar maximale efficiëntie van de spuitcabines? Alle bankjes van alle stations ten lande op een weekje herspoten?

(sorry, niet ernstig hoor, het was eventjes sterker dan mezelf)
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.


Catenist
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: werken: in stations

Bericht door Catenist » 13 jan 2018, 21:07

Het is niet correct dat jullie een vraag negeren, dat is niet goed voor jullie imago. Zelf ben ik de eerste om het imago van de nmbs en infrabel te verdedigen waar nodig, dus stel me niet teleur jongens :-)


Weet er iemand iets meer over het station van Binche? (zie vorige vraagstellingen)

Mvg,

Jan

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 8807
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: in stations

Bericht door Shrek » 13 jan 2018, 21:21

NIemand hier op het forum vertegenwoordigt officieel de NMBS of Infrabel he, we helpen wanneer we kunnen maar we moeten helemaal niets.
Als je een antwoord wil kan je best contact opnemen met de NMBS, via twitter en facebook gaat dat doorgaans het snelst. Laat ons vooral weten wat het antwoord is, we zijn even benieuwd als jij :wink:

Catenist
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jun 2014, 11:23

Re: werken: in stations

Bericht door Catenist » 13 jan 2018, 21:27

OK Shrek, maar je kan niet ontkennen dat de meesten onder jullie op dit forum hier wel goed op de hoogte zijn van het reilen en zeilen van nmbs en infrabel. Daarom dat ik het langs deze weg wou proberen. Maar je kan natuurlijk ook niet alles weten, dat begrijp ik wel :-)

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3392
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix » 14 feb 2018, 13:29

Asterix schreef:
28 feb 2017, 15:58
vnze schreef:Opmerkelijk, voor Hasselt lijkt er geen €5 beschikbaar maar Leuven krijgt €3.500.000 omdat de tegels van twee perrons lichtjes anders zijn dan die van de overige perrons. Ik heb dat nog nooit gemerkt. Al kom ik er dan ook niet zo vaak.

Natuurlijk is Leuven groter maar dit is wel een beetje absurd.
Begrijp jouw visie perfect!

Vraag me wel af of ze uiteindelijk dat ontbrekende kopspoor gaan aanleggen.
Vandaag was men een draagarm voor de bovenleiding aan het monteren boven het nog ontbrekende kopspoor. Er komt dus schot in de zaak.

joverwimp
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

werken in station Binche

Bericht door joverwimp » 10 mar 2018, 22:05

Dit station is een van de meest indrukwekkende die ik ken; met dat van Antwerpen het enige in neogotische stijl. Het werd gebouwd in 1911 en geklasseerd in 1978. Er hangt een massieve kroonluchter en op een loket werd een inscriptie bewaard uit de laatste wereldoorlog: Fahrkartenausgabe
(jammer genoeg lukt het me niet foto's te downloaden, ook al zijn afmetingen en grootte conform)
Het moest gesloten worden vanwege vallende brokstukken. In het meerjarenplan 2018-2020 is 1,6 miljoen voorzien voor restauratie.

joverwimp
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp » 11 mar 2018, 17:49

Catenist schreef:
13 jan 2018, 21:07

Weet er iemand iets meer over het station van Binche? (zie vorige vraagstellingen)

Mvg,

Jan
In het meerjarenplan 2018-2020 is 1,6 miljoen voorzien voor restauratie.
(www.dhnet.be/regions/mons-centre/binche ... d5671700c4)
Dit station is een van de meest indrukwekkende die ik ken; met dat van Antwerpen het enige in neogotische stijl. Het werd gebouwd in 1911 en geklasseerd in 1978. Er hangt een massieve kroonluchter en op een loket werd een inscriptie bewaard uit de laatste wereldoorlog: Fahrkartenausgabe
(jammer genoeg lukt het me niet foto's te downloaden, ook al zijn afmetingen en grootte conform)
Het moest gesloten worden vanwege vallende brokstukken.

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 5875
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: werken: in stations

Bericht door groentje » 11 mar 2018, 20:35

Ik meende dat het station van Veurne ook neogotisch is, maar inderdaad, een indrukwekkend gebouw dat onlangs nog in een film figureerde.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3392
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: werken: in stations

Bericht door Asterix » 11 mar 2018, 20:38

Heeft iemand de integrale versie van dat meerjarenplan?

Eric0641
Berichten: 186
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: werken: in stations

Bericht door Eric0641 » 13 mar 2018, 20:37

hoe staat het met t station van Mons?

Word weer zo een kill klote station wat er mooi uitziet van buiten, maar voor de reizigers klote is netzo als Luik. Geen wachtruimtes op de perrons, veel te weinig bankjes. Is net een grote paraplu. Maar de hal onder is zeer fijn. Maar daar heeft calatrada weinig mee te maken gehad.
[AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

joverwimp
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp » 23 apr 2018, 11:08

Asterix schreef:
11 mar 2018, 20:38
Heeft iemand de integrale versie van dat meerjarenplan?
De klantendienst van de NMBS stuurde me met een kluitje in het riet met de summiere versie: www.belgianrail.be/nl/corporate/onderne ... splan.aspx.
Geen antwoord op mijn vraag naar de volledige versie. Ik liet het weten aan de ombudsman (30/3) en wacht verder af. De vraag ook gesteld aan minister Bellot (1/4), zonder reactie tot op heden.

Wel gedetailleerde documenten via federaal parlementslid Stefaan Van Hecke:
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... _clean.pdf ( niets over Binche..)
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 052017.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... ijlage.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... C3%A9e.doc
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 3%A9e.docx (mogelijks zit Binche hier ergens verscholen)

dentheo
Berichten: 7522
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: werken: in stations

Bericht door dentheo » 23 apr 2018, 11:14

Eric0641 schreef:
13 mar 2018, 20:37
hoe staat het met t station van Mons?

Word weer zo een kill klote station wat er mooi uitziet van buiten, maar voor de reizigers klote is netzo als Luik. Geen wachtruimtes op de perrons, veel te weinig bankjes. Is net een grote paraplu. Maar de hal onder is zeer fijn. Maar daar heeft calatrada weinig mee te maken gehad.
Niet onlogisch, de man tekent vanuit zijn Spaanse leefwereld.....
Theo
Groeten vanop de Heide

Matthias
Berichten: 209
Lid geworden op: 10 okt 2012, 15:13

Re: werken: in stations

Bericht door Matthias » 23 apr 2018, 12:52

joverwimp schreef:
23 apr 2018, 11:08
Asterix schreef:
11 mar 2018, 20:38
Heeft iemand de integrale versie van dat meerjarenplan?
De klantendienst van de NMBS stuurde me met een kluitje in het riet met de summiere versie: www.belgianrail.be/nl/corporate/onderne ... splan.aspx.
Geen antwoord op mijn vraag naar de volledige versie. Ik liet het weten aan de ombudsman (30/3) en wacht verder af. De vraag ook gesteld aan minister Bellot (1/4), zonder reactie tot op heden.

Wel gedetailleerde documenten via federaal parlementslid Stefaan Van Hecke:
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... _clean.pdf ( niets over Binche..)
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 052017.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... ijlage.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... C3%A9e.doc
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 3%A9e.docx (mogelijks zit Binche hier ergens verscholen)
Ik kan die documenten van de website van Groen niet openen zonder mij in te loggen en ik zie niet meteen een manier om een account aan te maken...?

joverwimp
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: werken: in stations

Bericht door joverwimp » 24 apr 2018, 11:34

Matthias schreef:
23 apr 2018, 12:52
joverwimp schreef:
23 apr 2018, 11:08
Asterix schreef:
11 mar 2018, 20:38
Heeft iemand de integrale versie van dat meerjarenplan?
De klantendienst van de NMBS stuurde me met een kluitje in het riet met de summiere versie: www.belgianrail.be/nl/corporate/onderne ... splan.aspx.
Geen antwoord op mijn vraag naar de volledige versie. Ik liet het weten aan de ombudsman (30/3) en wacht verder af. De vraag ook gesteld aan minister Bellot (1/4), zonder reactie tot op heden.

Wel gedetailleerde documenten via federaal parlementslid Stefaan Van Hecke:
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... _clean.pdf ( niets over Binche..)
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 052017.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... ijlage.pdf
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... C3%A9e.doc
https://wiki.groen.be/pages/viewpage.ac ... 3%A9e.docx (mogelijks zit Binche hier ergens verscholen)
Ik kan die documenten van de website van Groen niet openen zonder mij in te loggen en ik zie niet meteen een manier om een account aan te maken...?
Blijkbaar is de site enkel toegankelijk voor leden van Groen.
Wel kan ik je de documenten sturen op je email adres: geef me dat te kennen via een privé-bericht.

trainlovertje
Berichten: 631
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: in stations

Bericht door trainlovertje » 24 apr 2018, 14:23

In het voorbije weekend was ik nog eens in het station van Oostende. De werken aan de perrons met overkapping zijn daar nu bijna klaar, maar wat me opviel is dat ze spoor 1 en 2 gewoonweg dichtgegooid hebben met beton. Ik heb aan een werknemer van het bouwbedrijf daar gevraagd waarom dat gedaan werd. Blijkbaar was het geld op om ook die 2 sporen aan te passen zoals de overige 8... Waar vroeger de sporen 1 en 2 lagen zal nu dus een grijze betonvlakte komen. Dat het maar 8 sporen worden ipv 10, dat is zo erg nog niet, want zoveel sporen heeft Oostende helemaal niet meer nodig, maar het is toch wel zonde van die ruimte, die men beter had kunnen invullen. En het ziet er gewoon lelijk uit.

In het station Gent-Sint-Pieters was de werf dit weekend deels toegankelijk voor publiek. Veel nieuws was er niet sinds mijn laatste bezoek. Wel valt het op dat men na de ingebruikname van spoor 8 niet meer verder gaat met het vernieuwen van de sporen 1 tot 7, omdat de openbare aanbesteding nog niet rond is (geen idee hoe dat komt). En dat zal dan weer voor vertraging zorgen, waardoor het station in 2025 niet klaar zal zijn. Is er hier iemand die weet hoe het met die aanbesteding staat en wanneer er aan spoor 7 begonnen kan worden?

Plaats reactie