Reden te meer natuurlijk om daar geen ARS op te baseren danSteven schreef: ↑28 aug 2018, 22:42 In Brussel zuid niet afwijken? Net daar valt dat het meeste voor. Ongeacht of je nu naar bundel Gent gaat of vertrekt van/naar Vorst-rijtuigen/werkplaats HST. Dagelijkse kost. Zelfs al treinen weten uitwijken op het tijdstip dat er eentje commercieel over dezelfde wissel moet. Het is geen simpel station en soms zit de boel ook gewoon overhoop. Maar dat men zich op een gewone dag zonder vertraging ook bezondigd aan zulke zaken geeft mij meer vragen dan antwoorden.
Binnenkomen op rood
Re: Binnenkomen op rood
Re: Binnenkomen op rood
ARS houdt geen seinen toe en zet ze ook niet open. Dat is EBP door middel van automatisme, seinvoorwaarden, ..en dat kom je bij de traffic controller/operator.
ARS is eigenlijk de link tussen het verkeersregelingstool (het aangepaste Zwitserse RCS wat wij TMS noemen) en EBP. ARS zorgt voor een bewegingslijn in EBP. Pas je iets aan in TMS (versporing, omleiding, ...) dan zal de bewegingslijn door ARS opnieuw verstuurd worden naar EBP met de wijzigingen.
ARS is eigenlijk de link tussen het verkeersregelingstool (het aangepaste Zwitserse RCS wat wij TMS noemen) en EBP. ARS zorgt voor een bewegingslijn in EBP. Pas je iets aan in TMS (versporing, omleiding, ...) dan zal de bewegingslijn door ARS opnieuw verstuurd worden naar EBP met de wijzigingen.
EBP is ontwikkeld begin jaren '90 en aan de kern is er nog niet veel veranderd. Dus, nope, dit is niet mogelijk.rvdborgt schreef: ↑28 aug 2018, 20:04Ik mag toch hopen dat ARS op zijn minst een functie heeft als "groen, tenzij er een kruisende beweging is gepland". Of is dat voor over XY jaar?
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
Het is dan ook het drukste station van het land waar de verkeersleiders twee, drie stappen vooruit moeten denken. En ja, soms wordt dan al eens een leeg stel voor een commerciële rit getrokken. Maar wat heb je het liefst? Stipt op uur vertrekken met dubbel geel achter een trein in vertraging of met 1 à 2 minuten met groen sein? Uiteindelijk zal je in dat laatste scenario globaal minder vertraging op lijn maken.Steven schreef: ↑28 aug 2018, 22:42 In Brussel zuid niet afwijken? Net daar valt dat het meeste voor. Ongeacht of je nu naar bundel Gent gaat of vertrekt van/naar Vorst-rijtuigen/werkplaats HST. Dagelijkse kost. Zelfs al treinen weten uitwijken op het tijdstip dat er eentje commercieel over dezelfde wissel moet. Het is geen simpel station en soms zit de boel ook gewoon overhoop. Maar dat men zich op een gewone dag zonder vertraging ook bezondigd aan zulke zaken geeft mij meer vragen dan antwoorden.
Overigens: het uitwijken gaat wel degelijk met een voorziene dienstregeling, maar als bv. een trein voor Vorst 5' voor uur klaar is laten we die in de mate van het mogelijke vertrekken. Soms zijn immers zelfs 19 sporen niet voldoende en wil je een perron zo snel mogelijk vrij hebben.
Re: Binnenkomen op rood
Ik heb letterlijk dezelfde vraag aan mijn management gesteld en het antwoord was 'ja'. Liever 9 op 10 keer een onnodig rood sein (probleem NMBS of andere operator) dan de 10e keer een sein dat te vroeg opent met vertraging ten laste van Infrabel als gevolg. Capabele verkeersleiders doen hier uiteraard niet aan mee.
Re: Binnenkomen op rood
Nee, dat kan hij niet zelf ontdekken. Het is altijd groen tenzij de verkeersleider aangeeft dat een andere trein eerst moet kruisen of nooit groen tot een bepaald vertrekuur (indien de trein er een halte heeft) tenzij de verkeersleider die timer opheft.
Beiden vereisen nogal wat werk want als je voor elke kruising op elke mogelijke locatie tijdens een dienst van 8 uren moet aangeven wie er eerst moet rijden, dan haken veel collega's af.
Re: Binnenkomen op rood
Ook op elke EBP-post moet er vooruit worden gedacht want je zones zijn dermate uitgebreid dat een foute beslissing nu binnen 10 minuten weer gevolgen zal hebben in je eigen zone.
Ik laat zelf ook graag lege ritten voor uur vertrekken. Die bestuurders zullen ook graag wat vroeger naar huis gaan na hun dienst.
Re: Binnenkomen op rood
Ongelofelijk. ProRail heeft al meer dan 10 jaar ARI (automatische rijweginstelling), die werkt op basis van een plan, en Infrabel krijgt dat niet voor elkaar?Asterix schreef: ↑30 aug 2018, 23:09Nee, dat kan hij niet zelf ontdekken. Het is altijd groen tenzij de verkeersleider aangeeft dat een andere trein eerst moet kruisen of nooit groen tot een bepaald vertrekuur (indien de trein er een halte heeft) tenzij de verkeersleider die timer opheft.
Beiden vereisen nogal wat werk want als je voor elke kruising op elke mogelijke locatie tijdens een dienst van 8 uren moet aangeven wie er eerst moet rijden, dan haken veel collega's af.
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
Dit is ook ongelofelijk. Zulke mensen zitten zitten niet op hun plek en zouden het beste meteen vertrekken. Met veiligheidsbesef heeft dat ook niks te maken uiteraard.Asterix schreef: ↑30 aug 2018, 22:58Ik heb letterlijk dezelfde vraag aan mijn management gesteld en het antwoord was 'ja'. Liever 9 op 10 keer een onnodig rood sein (probleem NMBS of andere operator) dan de 10e keer een sein dat te vroeg opent met vertraging ten laste van Infrabel als gevolg. Capabele verkeersleiders doen hier uiteraard niet aan mee.
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: het probleem is ook dat nogal wat treinbegeleiders en bestuurders niet meer met elkaar spreken. Gevolg: tbg draait avg om uit te wijken en weet niet dat de aflosbestuurder nog niet aanwezig is. En dan staat natuurlijk alles stil wanneer het sein open komt. Dat is iets wat in Brussel-Zuid helaas dagelijks voorkomt. Uiteindelijk wacht je gewoon op het voorziene uur: als de trein dan niet rijdt is het ten laste NMBS, anders wordt de verkeersleider zelf gesanctioneerd.rvdborgt schreef: ↑30 aug 2018, 23:25Dit is ook ongelofelijk. Zulke mensen zitten zitten niet op hun plek en zouden het beste meteen vertrekken. Met veiligheidsbesef heeft dat ook niks te maken uiteraard.Asterix schreef: ↑30 aug 2018, 22:58Ik heb letterlijk dezelfde vraag aan mijn management gesteld en het antwoord was 'ja'. Liever 9 op 10 keer een onnodig rood sein (probleem NMBS of andere operator) dan de 10e keer een sein dat te vroeg opent met vertraging ten laste van Infrabel als gevolg. Capabele verkeersleiders doen hier uiteraard niet aan mee.
Groetjes,
Rian
Re: Binnenkomen op rood
Hoe zit het nu trouwens met voor uur rijden? De laatste tijd ook overdag enkele keren met mijn goederentrein voor uur mogen rijden, toeval of versoepeling van de regels?
Re: Binnenkomen op rood
Mits toestemming van TC mag voor uur rijden. Dat is begin dit jaar veranderd.
Re: Binnenkomen op rood
Klasse! Een management die regelmaat laat primeren op veiligheid . Ondertussen maar campagnes voeren met als doel het aantal seinvoorbijrijdingen te laten dalen...Asterix schreef: ↑30 aug 2018, 22:58Ik heb letterlijk dezelfde vraag aan mijn management gesteld en het antwoord was 'ja'. Liever 9 op 10 keer een onnodig rood sein (probleem NMBS of andere operator) dan de 10e keer een sein dat te vroeg opent met vertraging ten laste van Infrabel als gevolg. Capabele verkeersleiders doen hier uiteraard niet aan mee.
Re: Binnenkomen op rood
Zo gaat dat nu eenmaal, de verantwoordelijken hebben immers o zoveel schrik voor de stiptheidscijfers en vooral dan voor wie verantwoordelijk is voor welk aandeel erin.
Re: Binnenkomen op rood
Als een gedeelte van je loon afhangt van die KPI's ga je inderdaad zo handelen.
Vandaag zat ik in IC 514. Deze stond stil voor Brussel-Zuid en zorgde zo voor een vertraging van +6 in Leuven.
Re: Binnenkomen op rood
Ik neem aan dat je gelijk hebt over die schrik, maar de feiten zijn er ook: de stiptheidscijfers zijn slecht. Zou een andere tactiek dan niet aangewezen zijn?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13