Verschil RMS en RB-SBD

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Strijkregel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Strijkregel » 12 nov 2019, 18:27

Beste,

Wat is nu het verschil tussen een rood bord, spoor buitendienst en een rood mobiel sein?

Wordt meestal apart of zelfs samen gebruikt?


Eimai
Berichten: 696
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Eimai » 12 nov 2019, 23:50

Ik ben niet zo vertrouwd met reglementering voor spoor buiten dienst, want dat is enkel voor Infrabel en niet voor NMBS, maar RB-SPBD is bij mijn weten wat geplaatst wordt aan de uiteinden van een spoor buiten dienst, en is normaal gezien steeds een rood bord (eventueel met rood licht), maar geen vlag.

Een RMS kan vlag, bord of licht zijn, en wordt voor veel andere dingen gebruikt, bijvoorbeeld voor een trein in nood af te dekken, of de inrit van een interventiezone, of in bundels of om een trein tegen te houden bij gevaar, etc. Binnenin de grenzen van het spoor buiten dienst kunnen dus RMS'en staan om andere konvooien, spoortoestellen of overwegen te beveiligen.

Gebruikersavatar
Asterix
Berichten: 3754
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Asterix » 22 nov 2019, 16:33

Een rood bord wordt geplaats als aanvullende beveiliging tegen het ongeoorloofd overschrijden van de grenzen van het buitendienstgestelde spoor door een werktrein op dat spoor.

Het heeft dus een specifieke finaliteit daar waar het rood mobiel sein een veel ruimer toepassingsgebied kent (onder andere de loutere afbakening van een spoor buiten dienst, ongeacht of er verkeer op gaat rijden).

Het rood bord is dus een bijkomende beveiliging die ook technologische innovaties mogelijk maakt, zoals de bevestiging van een soort baken aan dat bord dat in verbinding staat met het polshorloge van de bestuurder. Dat kan dan weer impulsen geven bij het naderen van het bord.
Laatst gewijzigd door Asterix op 22 nov 2019, 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

dekooiker
Berichten: 1448
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door dekooiker » 22 nov 2019, 16:55

...en dan nog alleen als er verkeer op het tijdelijk buitendienstgesteld spoor voorzien is!
Voor Jan Modaal is dit muggezifterij. En dat begrijp ik volledig. Een rood bord spoor buiten dienst (overigens een reglementait gezien verkeerde benaming) is voorzien van een slot zodat het niet op door onbevoegden weggenomen kan worden.
De trein.
Alleen voor durvers.

Strijkregel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Strijkregel » 30 nov 2019, 12:42

Ze kunnen het nogal ingewikkeld maken hoor bij de spoorwegen.
Zet gewoon de seinen op rood die toegang bieden tot het buitendienstgesteld spoor, zet ter hoogte van de sein nog een rood bord met klapper, en blijf daar met je poten van af tot de werken gedaan zijn...

Zet eventueel voor extra veiligheid nog een rood mobiel sein met klapper ter hoogte van de ploeg die werkt.

En zet nog 5 klappers tussen de sein en de ploeg...
Overbeveiliging kan nooit geen kwaad.

Gewoon zorgen als je het weer in dienst geeft, dat alles uit het spoor gehaald is.

Ducktape
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Ducktape » 30 nov 2019, 14:51

Strijkregel schreef:
30 nov 2019, 12:42
Gewoon zorgen als je het weer in dienst geeft, dat alles uit het spoor gehaald is.
En net daar gaat het regelmatig wel eens fout :lol:

Strijkregel
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2019, 16:14

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door Strijkregel » 30 nov 2019, 19:59

Dus bij voorzien verkeer altijd gebruik maken van Rood Bord - Spoor Buitendienst, ook al staan de seinen naar u gericht.

In principe is dit om de voertuigen zogezegd 'op te sluiten' binnen de buitendienst zone?

dekooiker
Berichten: 1448
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Verschil RMS en RB-SBD

Bericht door dekooiker » 01 dec 2019, 19:13

Inderdaad. De bestuurders van eventuele werktreinen krijgen weliswaar op welke seinen de buitendienststelling begrenzen maar het is onbegonnen werk in alle stations van uw district alle seinen te weten staan. Veel werken worden bij nacht uitgevoerd en dan is een vergissing snel gemaakt. Daarom dat die opsluiting tussen die rode borden een goede methode is om onvrijwillige overschrijding van de zone buitendienst te voorkomen.
De trein.
Alleen voor durvers.

Plaats reactie