Als ik alles hier wat herlees heeft het niveau van ETCS op een bepaalde lijn vooral te maken met het type / de generatie van beschikbare seininriching op die lijn. Moet op (lange) termijn dan alles naar Toepassingsniveau 2?
Is het grote verschil tussen 2 en 3 de manier waarop je controleert dan een trein niet gebroken is? In 2 met assentellers en stroomkringen en in 3 door de trein zelf?
stijn schreef:Iedereen dank om alles geduldig uit te leggen...
Waarschijnlijk nog een paar domme vragen...
Als ik alles hier wat herlees heeft het niveau van ETCS op een bepaalde lijn vooral te maken met het type / de generatie van beschikbare seininriching op die lijn. Moet op (lange) termijn dan alles naar Toepassingsniveau 2?
Is het grote verschil tussen 2 en 3 de manier waarop je controleert dan een trein niet gebroken is? In 2 met assentellers en stroomkringen en in 3 door de trein zelf?
Is 3 dan het einddoel? Met floating blocks?
Alvast bedankt!
Dat zijn zeker geen domme vragen. De mogelijkheid om level 2 te kunnen installeren hangt inderdaad af van de onderliggende seininrichting, die moet immers digitaal zijn. Op sommige lijnen installeren we nog snel digitale inklinking met dit doel (L59, L16, L35,...). Op andere lijnen lukt dit niet meer en is ETCS2 dus onmogelijk voorlopig.
Het is op die laatste lijnen de bedoeling om in de verdere toekomst wel naar een performanter systeem te gaan. Op dit moment is ook daar ETCS2 voorzien, maar als ETCS3 opeens verkrijgbaar is op grote schaal aan realistische kostprijs voor de operatoren dan zullen we niet twijfelen.
Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
nick schreef: ↑13 okt 2020, 22:51
Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
nick schreef: ↑13 okt 2020, 22:51
Op bepaalde plaatsen is het niet mogelijk om ETCS niveau 2 te plaatsen. Voorbeeld: bundel van Oostende (en nog andere plaatsen) waar de rangeerlocomotief rondrijdt. Daar zal het niveau 1 blijven tot Jabbeke en vanaf daar niveau 2.
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Bedankt voor de opheldering [emoji106][emoji846] de specifieke reden wist ik niet, wel dat het inderdaad over het feit ging dat er veel treinen heen en terug rijden.
Shrek schreef: ↑13 okt 2020, 22:55
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Ik leer hier iedere dag bij!
Is dat dan meteen de reden dat er rond Brussel, Leuven, Antwerpen... ook L1 is voorzien?
Shrek schreef: ↑13 okt 2020, 22:55
Het had daar wel mogelijk geweest om ETCS2 te installeren hoor. Alleen had dat redelijk veel investeringen in GSM-R gevraagd omdat er veel treinen tegelijk actief kunnen zijn. Om deze financiële reden is er dus ETCS1 gekozen, niet om technische redenen.
Maar in Gent rijden er toch nog meer treinen dan in oostende en daar is dus wel L2 voorzien?