Welk spoor zijn de kopsporen in Sint Niklaas en Lokeren. Is dit "Spoor A"
en waarom ontvangen ze daar geen treinen meer? Tenminste in de dienstregeling kan ik geen vertrekken van Spoor A vinden?
Zo worden de treinen die eindigen en beginnen van/naar Sint Nilaas - Leuven ontvangen op spoor 1, een doorlopend spoor.
Op site http://blog.seniorennet.be/overweg13/ar ... ID=2362369 foto 66 met volgende vermelding: 66. Op 04.03.1995 kan ik deze P-trein naar Mechelen fotograferen in Sint-Niklaas. De trein bevindt zich op het kopspoor 1 .
Is de informatie van kopspoor 1 correct ?
De reden dat het kopspoor in Lokeren amper gebruikt wordt is omdat dit enkel bereikbaar is vanuit Dendermonde/Zele. Een trein op spoor A in Lokeren kan de lijn 59 niet oprijden.
In het weekend wordt dat spoor wel gebruikt voor de IC Lokeren - Brussel - Gent. In de week is er bij mijn weten geen gepland gebruik - vanuit Dendermonde zijn er ook dan geen treinen die beperkt zijn tot Lokeren, ze rijden allemaal door tot Sint-Niklaas of Antwerpen.
groentje schreef: ↑23 nov 2020, 10:51
Ging Lokeren binnenkort ook niet op de schop? Sint-Niklaas is al aangepakt, ik dacht dat ze nu zouden doorschuiven naar Lokeren...
Wat ook opvalt is dat men op de nieuwe seinen geen witte lamp meer voorzien heeft. Niet dat daar nog veel gerangeerd werd maar even een loc omlopen in geval van nood is niet zo makkelijk meer.
Dat is een vrij algemeen gegeven Tim, men is op heel wat plaatsen de mogelijkheid aan het wegnemen om dat te doen. Toen men hier in Opwijk de wissels en seinen vernieuwd heeft is die optie ook verdwenen om in kleine beweging te rijden, de kleine seinen die er stonden verdwenen daardoor ook. Zelfs in Brussel Zuid zijn alle kleine seinen verdwenen. Als je daar (enkel kant Halle) kleine beweging krijgt wil dat gewoon zeggen dat je een reisweg hebt richting bundel Gent. Een loc even rondzetten in Brussel Zuid gaat er dus niet wegens geen kleine seinen kant Brussel Centraal. Al heeft een recente aanpassing van de lijn 0 ( heel wat seinen zijn van permissief veranderd naar beheerd) daar misschien verandering in gebracht. Infrabel is haar signalisatie en bijhorende reiswegen serieus aan het vereenvoudigen.
Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Elke lamp en elke assenteller is een element dat kan storen, hoe minder elementen hoe betrouwbaarder het geheel.
Shrek schreef: ↑23 nov 2020, 16:05
Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Daar ben ik niet van overtuigd, zeker als het over internationale/lange-afstandstreinen gaat, maar da's een heel andere discussie
Stad Lokeren is ondertussen al begonnen aan de heraanleg van de stationsbuurt. Ze wouden niet meer wachten op nmbs en infrabel voor de vernieuwing van het station.
Shrek schreef: ↑23 nov 2020, 16:05
Wat ook volledig logisch is aangezien er nu al amper gesleepte passagierstreinen meer rondrijden en het over enkele jaren volledig gedaan is ermee.
Daar ben ik niet van overtuigd, zeker als het over internationale/lange-afstandstreinen gaat, maar da's een heel andere discussie
Uiteraard, maar internationale treinen worden in de bundel klaargemaakt, niet in het station.