ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Klassiekje
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België.

Bericht door Klassiekje »

Ook wel de 'lamp deuren' genoemd. Op een gesleepte trein is het nu nog altijd de treinbegeleider die het openen en het sluiten van de deuren beveelt. Als alle rijtuigen uitgerust (zouden) zijn gebeurt het openen door de treinbestuurder via een dispositief in de stuurpost. Zoals bij motorstellen dus.
Ook is er een controlelamp waaraan de bestuurder dan kan zien of alle deuren effectief gesloten zijn.
Dit is door het boordpersoneel als eis gesteld om de veiligheid van LINDA (de nieuwe vertrekprocedure) te verhogen.

Alle moderne locomotieven (13 & 18/19) en stuurrijtuigen (I11 & M6) hebben deze installatie maar ze is nooit in dienst gesteld.
Bij de M7 wordt deze vanuit de fabriek in dienst geleverd. Ook hier als enige voorwaarde: een homogene samenstelling.
Tussen verschillende types van rijtuigen werkt dit dus niet. Ook bijvoorbeeld als je I6, I10 en I11 gaat mengen. Er zal wel één of andere technische reden voor zijn.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4843
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Klassiekje schreef: 21 dec 2021, 15:52 Alle moderne locomotieven (13 & 18/19) en stuurrijtuigen (I11 & M6) hebben deze installatie maar ze is nooit in dienst gesteld.
Bij de M7 wordt deze vanuit de fabriek in dienst geleverd. Ook hier als enige voorwaarde: een homogene samenstelling.
Tussen verschillende types van rijtuigen werkt dit dus niet. Ook bijvoorbeeld als je I6, I10 en I11 gaat mengen. Er zal wel één of andere technische reden voor zijn.
Ook niet als je materieel combineert dat ermee is uitgerust, pakweg M6/I11/M7?
JHS2013
Berichten: 265
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

Met enige moeite zal dat wel lukken. Voor zover weet worden de M6 geupgraded om met hetzelfde interne netwerk van de M7 te kunnen communiceren, maar heb daar nog niet veel resultaat van gezien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11355
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 23 dec 2021, 12:27 Maar in principe zou alles ETCS zijn in 2025?
Als je voor eender welke lijn een ruwe schatting wil, zal dat in vele gevallen het antwoord zijn.
Van de projecten die nu al opgestart zijn, kan je met enige zekerheid zeggen dat ze binnen 2 jaar wel klaar zijn. Hieronder vallen onder andere de hele Brusselse omgeving, L96, L125, L37,... Voor alle andere lijnen zal het inderdaad ergens tussen 2023 en 2025 zijn.
260689
Berichten: 2628
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 »

Even een vraagje onder de machinisten. In de AM96 waar al ETCS is ingebouwd 'die ene van de reeks 400, nummer ontga mij effe'. Hoe hebben ze dat met de KVB gedaan? Is deze ook digitaal geworden zoals TBL1+? Is staat de fysieke bak er nog? En is deze al goedgekeurd voor FR?
Yassine_TB
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Yassine_TB »

260689 schreef: 30 dec 2021, 18:52 Even een vraagje onder de machinisten. In de AM96 waar al ETCS is ingebouwd 'die ene van de reeks 400, nummer ontga mij effe'. Hoe hebben ze dat met de KVB gedaan? Is deze ook digitaal geworden zoals TBL1+? Is staat de fysieke bak er nog? En is deze al goedgekeurd voor FR?
Als ik me nog goed herinner was op dat stel (458?) KVB als STM geïntegreerd en stond de fysieke KVB bak er niet meer. Maar FR heeft nog geen goedkeuring gegeven voor deze stellen om naar Rijsel te rijden volgens wat ik gehoord heb van een instructeur. Daarom dat voorlopig de rest van de 4xx stellen niet worden uitgerust met ETCS.
Klassiekje
Berichten: 289
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België.

Bericht door Klassiekje »

ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.
260689
Berichten: 2628
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: ETCS in België.

Bericht door 260689 »

Klassiekje schreef: 02 jan 2022, 16:25 ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.
Zowel de E1514 als de E1538 hebben aan vertakking Meulenwijk. Probleem ETCS. E1514 is onder TBL1+ verder gereden.
Yassine_TB
Berichten: 44
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Yassine_TB »

260689 schreef: 02 jan 2022, 17:45
Klassiekje schreef: 02 jan 2022, 16:25 ETCS2 op de L50A lijkt toch nog een groot probleem te zijn. Als je Treinbestuurder een beetje volgt zie je toch elke week meerdere meldingen die daarmee te maken hebben.
Zowel de E1514 als de E1538 hebben aan vertakking Meulenwijk. Probleem ETCS. E1514 is onder TBL1+ verder gereden.
Iemand enig idee wat het probleem precies is? Verlies van verbinding met RBC?
joverwimp
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: ETCS in België.

Bericht door joverwimp »

uit www.knack.be/nieuws/belgie/elke-maand-r ... r-RNBAVUKN :

Infrabel rustte in 2021 627 kilometer spoor uit met ETCS.
Momenteel beschikt 39 procent van de hoofdsporen over het systeem, tegen eind 2025 moet ETCS op het volledige spoornet beschikbaar zijn. De federale regering legde eerder al vast dat vanaf midden december 2025 alleen ETCS als veiligheidssysteem nog geoorloofd is in België. Dat betekent dat ook de treinoperatoren hun treinstellen tegen dan met de cruisecontrol uitgerust moeten hebben.
Bij spoorwegmaatschappij NMBS, veruit de grootste speler in België, is momenteel 71 procent van de treinen uitgerust met ETCS. 'We zitten op schema om tegen eind 2023 de volledige vloot hiervan te voorzien', zegt woordvoerder Dimitri Temmerman.

Het aantal treinen dat voorbij een rood sein reed, is vorig jaar toegenomen. Er waren op de hoofdsporen in België 72 seinvoorbijrijdingen, of gemiddeld 6 per maand. Dat blijkt dinsdag uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. Die wijst er wel op dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties door seinvoorbijrijdingen nooit zo laag lag.
Er waren 13 meer seinvoorbijrijdingen op de hoofdsporen dan in 2020 (toen: 59). De toename heeft volgens Infrabel deels te maken met de coronacrisis. In 2020 legden alle treinen samen immers minder kilometers af - denk bijvoorbeeld aan de "treindienst van nationaal belang", een beperkt aanbod dat toen een tijd gold -, waardoor de kans dat een trein door het rood reed verhoudingsgewijs ook kleiner was. In 2019 reden er 85 treinen door het rood.
De seinvoorbijrijdingen leidden vorig jaar niet tot ongevallen en er vielen dus ook geen slachtoffers. 'Positief is dat het aantal potentieel gevaarlijke situaties is gedaald', zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. Want niet elke keer dat een trein voorbij een rood sein rijdt, ontstaat er meteen een gevaarlijke situatie. Dat gebeurt pas als die trein daarbij bijvoorbeeld een ander spoor kruist.
Vorig jaar werd bij 18 van de 72 seinvoorbijrijdingen zo'n gevaarlijk punt overschreden, of in 25 procent van de gevallen. 'Dat is het laagste niveau ooit', aldus Petit. In 2020 ging het om 36 procent.

Die verbetering is volgens de spoorinfrastructuurbeheerder te danken aan de implementatie van veiligheidssystemen zoals het automatische stopsysteem TBL1+ en ETCS. Vooral het Europese veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System), dat momenteel wordt uitgerold, moet de veiligheid verder verhogen.
CursorX
Berichten: 297
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Vanwaar komt toch altijd het woord cruisecontrol in dit soort artikels? Etcs is veel, maar je moet nog steeds zelf aan die knuppel trekken anders gebeurt er helemaal niks 😅
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11355
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png
CursorX
Berichten: 297
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België.

Bericht door CursorX »

Shrek schreef: 28 jan 2022, 08:22 Intussen is 38% van de sporen uitgerust met ETCS, de bedoeling is om dit jaar over de 50% te gaan.
De jaren erna zal het dan nog harder moeten gaan om tegen december 2025 de 100% bereikt te hebben.
ETCS_6.png
Trek er gerust 301 km vanaf. Etcs LS is eigenlijk geen etcs, dat weten we allemaal.
En ja ik weet dat het dat technisch gezien wel is, maar voor een bestuurder is het eigenlijk nog minder controle dan op tbl 1+...
groentje
Berichten: 6755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

LS is compatibel, dat is voor het vooropgestelde doel (ETCS kunnen opleggen aan alle vervoerders) het belangrijkste. En als ik het zo zie, kan ik het in grote lijnen eens eens zijn om op de gekozen lijnen te beginnen met een eenvoudiger versie, alleen naar Mol hoop ik dat er relatief snel wordt geüpgraded, zeker in Mol zelf.
jan_olieslagers
Berichten: 2461
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Het valt me op dat de 301 km ETCS1LS allemaal in uithoeken van het netwerk zitten (Genk, Eeeklo, Poperinge, ...) Is dat voor de overige 74% ook voorzien?
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie