Kronkelige dingetjes
Kronkelige dingetjes
Hallo,
Nu ik iedere dag met de trein naar Gent ga, let ik eens op sommige dingen op het spoor. Wat zijn die kronkelige verhoogjes die je soms op het spoor ziet? En voor wat dient dat?
Nu ik iedere dag met de trein naar Gent ga, let ik eens op sommige dingen op het spoor. Wat zijn die kronkelige verhoogjes die je soms op het spoor ziet? En voor wat dient dat?
Dat heet een krokodil en ligt voornamelijk bij een sein.
Naargelang het seinbeeld zit er een verschillende spanning op de krokodil. Onderaan elke trein zit een soort borstel, die een impuls krijgt bij het over de krokodil rijden.
Staat het sein veilig (=groen) dan krijgt de treinbestuurder een gong te horen of ziet hij een lamp oplichten.
Legt het sein een beperking op, dan moet de treinbestuurder vooraf een knop indrukken om te bevestigen dat hij dit gezien heeft. Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
Naargelang het seinbeeld zit er een verschillende spanning op de krokodil. Onderaan elke trein zit een soort borstel, die een impuls krijgt bij het over de krokodil rijden.
Staat het sein veilig (=groen) dan krijgt de treinbestuurder een gong te horen of ziet hij een lamp oplichten.
Legt het sein een beperking op, dan moet de treinbestuurder vooraf een knop indrukken om te bevestigen dat hij dit gezien heeft. Doet hij dit niet, volgt automatisch een noodremming.
Meer info vind je op Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile
Volgende passage wil ik wel onderstrepen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile
Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
GemZ schreef:Meer info vind je op Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile
Volgende passage wil ik wel onderstrepen
Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 140 km/h door rood te rijden.
@Joke:
De klasfoto die je in juni gepost hebt, is die blonde die links staat soms Vandromme?
Dus Memor buiten dienst fris en vrolijk trein laten starten, is toch geen veiligheidssysteem....Steven schreef:de krokodil komt voort uit de memor en het gong/fluit systeem, beide zijn hulpmiddelen om seinbeelden te onthouden.
dus geen veiligheidssysteem, bijgevolg dienen ze niet om een trein tegen te houden om door het rood te rijden.
Maar als bij het opbouwen van uw trein blijkt dat memor niet werkt... dan kun je toch de dienst "beginnen" ? Wordt er dan geen ander treinstel voorop gezet dat wel werkt ? Of hoe dikwijls wordt memor getest ?.. bij uitrijden depot ?Steven schreef:doch echter uw memor buiten dienst zetten staat geregistreerd in de 'zwarte doos' aangezien er geen impulsen meer genoteerd worden, men vermoed ritfraude indien je hier geen technische reden voor hebt (ontijdig tussenkomen van de memor)
Zoiets dacht ik, maar wat mag er zo allemaal kapot zijn alvorens een trein "onbruikbaar" verklaard wordt ?Steven schreef:bij elk gebruik van een stuurpost waar dat etmaal nog geen gebruik van gemaakt is moeten alle proeven gedaan zijn die nodig is (memor/tbl, waakinrichting, radio, ruitenwisser, klakson)