Pagina 2 van 7

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 16:53
door nahoj
Er zijn reeds problemen sinds vorige zomer. Recent werd het echter erg bont, met o.m. dit incident: http://www.wallorail.be/index.php/mater ... a-blandain.
HLE 13 is mogelijk ook niet immuun: http://www.wallorail.be/index.php/cargo ... a-blandain. Alleen lijkt HLE 13 er totnogtoe zonder permanente schade uit te komen. Op MR96 is dat niet het geval: de gelijkrichter is systematisch te herstellen.
Dat het probleem zich op bepaald materieel meer voordoet, is omdat het gaat om overspanningen binnen een zekere (hoge) frequentieband. De RLC-parameters van de ingangsgelijkrichter maken je materieel al dan niet gevoeliger voor dat soort storingen.
De SNCF is inderdaad op zoek naar een voertuig dat potentieel voor de storingen zorgt.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 17:59
door dentheo
Zou zoiets kunnen bij gewoon rijden ? Of is de kans groter bij dynamisch remmen ?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 18:26
door The_Knitter
Maar zou die overspanning dan niet minstens 1kV zijn, dus 4kV op de draad ofzo? Mij lijkt dat een treinstel met bijvoorbeeld 3,3kV nog niet mag "fikken" qua elektrische systemen?
(Ik ben niet meer naar Doornik gespoord door ziekte, voorhoofdsholteontsteking)

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 18:43
door 260689
The_Knitter schreef:Maar zou die overspanning dan niet minstens 1kV zijn, dus 4kV op de draad ofzo? Mij lijkt dat een treinstel met bijvoorbeeld 3,3kV nog niet mag "fikken" qua elektrische systemen?
(Ik ben niet meer naar Doornik gespoord door ziekte, voorhoofdsholteontsteking)
Frankrijk heeft 25kV.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 18:43
door The_Knitter
De overspanningsproblemen gebeuren op het 25kV-deel? Ik dacht nog aan de Belgische kant van de spanningsluis, dus op het 3kV-deel.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 18:44
door msts.be
Jeroen schreef:Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.
Het type materieel dat op die sectie komt is op 1 hand te tellen:

* HLE13
* BB36000
* Traxx (HLE29 & ECR 186)
* AM96
* Bibi-stellen

Heel soms heb je nog TGV-R/Thalys/Eurostar op overbrenging naar het Technicentre in Hellemmes. Vaak worden die echter gesleept ipv op eigen kracht te bewegen, dus de kans dat deze de storingen veroorzaken is klein.

Mijn gok is de Traxx.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 22 feb 2015, 23:11
door nahoj
msts.be schreef:
Jeroen schreef:Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.
Het type materieel dat op die sectie komt is op 1 hand te tellen:

* HLE13
* BB36000
* Traxx (HLE29 & ECR 186)
* AM96
* Bibi-stellen

Heel soms heb je nog TGV-R/Thalys/Eurostar op overbrenging naar het Technicentre in Hellemmes. Vaak worden die echter gesleept ipv op eigen kracht te bewegen, dus de kans dat deze de storingen veroorzaken is klein.

Mijn gok is de Traxx.
Het kan aan ieder voertuig liggen dat in de zone rijdt dat door hetzelfde onderstation gevoed wordt. En die zone is veel groter dan lijn 94 alleen.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 feb 2015, 02:12
door Asterix
Wat is de Fransen hun plan van aanpak?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 23 feb 2015, 10:08
door AlexNL
Jeroen schreef:Wat is de Fransen hun plan van aanpak?
Verwijzen naar de Belgen:
INFO TRAFIC

La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'un incident technique sur le réseau belge.

Retrouvez ici le programme de circulation de votre ligne pour le lundi 23 février 2015.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 24 feb 2015, 09:17
door The_Knitter
Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 24 feb 2015, 18:27
door Henk
The_Knitter schreef:Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?
Op de site van de SNCF staat nu toch al een regeling voor gans de week (http://www.ter.sncf.com/nord-pas-de-calais). En er wordt niet meer zomaar gesproken over een Belgisch probleem, het is nu genuanceerder: "une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB".

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 24 feb 2015, 19:20
door dentheo
Maar de 25KV komt toch enkel van de Fransen.
Of is dat ook zo'n stuk met lagere spanningen (zoiets als dat baanvak in Normandië waar onze 18en nu rondrijden... :D )

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 26 feb 2015, 10:59
door The_Knitter
Henk schreef:
The_Knitter schreef:Wat mij misschien nog het meest stoort, is dat ze elke dag of elke 2 dagen wel weer een "aangepaste dienstregeling" de lucht in slingeren. De link die AlexNL gaf gold alleen voor 23 februari, maar volgens NMBS geldt die dienstregeling 23+24 februari. Klikje naar PDF van NMBS
Morgen zal men dus wéér met een nieuw overzicht komen met evt aangepaste tijden :shock:
Is het voor de Reiziger niet duidelijker om daar gewoon een "vaste" vervangende dienst te laten pendelen, dan regelmatig weer de tijden om de gooien?
Op de site van de SNCF staat nu toch al een regeling voor gans de week (http://www.ter.sncf.com/nord-pas-de-calais). En er wordt niet meer zomaar gesproken over een Belgisch probleem, het is nu genuanceerder: "une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB".
Ja, ik zie het. Wel opvallend is dat er nóg minder treinen reden als hiervoor, en dus meer bussen. Ik ben benieuwd wat de dienst voor maandag wordt, want anders moet ik maar naar Noorderkempen met de wagen.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 27 feb 2015, 08:55
door spurt2244
AlexNL schreef:
Jeroen schreef:Wat is de Fransen hun plan van aanpak?
Verwijzen naar de Belgen:
INFO TRAFIC

La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'un incident technique sur le réseau belge.

Retrouvez ici le programme de circulation de votre ligne pour le lundi 23 février 2015.
Dat is wel erg makkelijk om naar de Belgen te wijzen !

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 27 feb 2015, 11:51
door The_Knitter
Volgens de nieuwst beschikbare PDF op de website van de NMBS (en SNCF ook) ( klikje ) rijden er dit weekend geen bussen meer, enkel 1x/2u een treinverbinding. Wel lijkt de treindienst verbeterd, want de afgelopen dagen reed er geen trein tussen 10u en 16u ofzoiets.

SNCF wijst niet alleen (meer) naar de Belgen, maar "La circulation des trains est perturbée sur l'axe Lille - Tournai jusqu'à nouvel avis en raison d'une anomalie électrique détectée au niveau de Baisieux-Frontière par la SNCF et la SNCB."