Concentratie seinhuizen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Kristofke »

Ik vind zulke schermen leuk maar ze zijn heel duur.

In de nieuwe seinhuis opzet komen er eilandjes, maar dan nog ben ik voorstander om op bv een lcd scherm van 45 a 50 inch per eiland toch nog een compleet overzichtelijk te geven van de concentratiezone.

Men is nu van plan om dat op de gewone 17 inch schermen te doen, en deze interactief te maken door snel te kunnen zoomen met de muis en op dat moment komt er bijkomende info te voorschijn zoals sein namen, wisselnamen etc...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef:Ik vind zulke schermen leuk maar ze zijn heel duur.

In de nieuwe seinhuis opzet komen er eilandjes, maar dan nog ben ik voorstander om op bv een lcd scherm van 45 a 50 inch per eiland toch nog een compleet overzichtelijk te geven van de concentratiezone.

Men is nu van plan om dat op de gewone 17 inch schermen te doen, en deze interactief te maken door snel te kunnen zoomen met de muis en op dat moment komt er bijkomende info te voorschijn zoals sein namen, wisselnamen etc...
Ah is dat al beslist? Ik dacht dat I-N nog bezig was met het onderzoek naar "de ideale layout". Nu, des te beter als het al beslist is, dan kan het in de seinhuizen in aanbouw meteen geïnstalleerd worden.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Kristofke »

Men is nog aan het testen maar het gaat toch wel die richting uit.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Kristofke schreef:In de nieuwe seinhuis opzet komen er eilandjes, maar dan nog ben ik voorstander om op bv een lcd scherm van 45 a 50 inch per eiland toch nog een compleet overzichtelijk te geven van de concentratiezone.
Men is nu van plan om dat op de gewone 17 inch schermen te doen, en deze interactief te maken door snel te kunnen zoomen met de muis en op dat moment komt er bijkomende info te voorschijn zoals sein namen, wisselnamen etc...
Gaat het dan louter om de kostprijs? Mij lijkt het zoals in Brugge op het eerste zicht toch super duidelijk, zo een groot scherm? Op een pc-scherm kan je toch nooit die helicopterview hebben? En ja, zo een groot scherm heeft wel iets, hé :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Kristofke schreef:En men is intussen afgestapt van dit idee van een groot scherm. De nog te bouwen superseinhuizen krijgen een andere layout.

Er zijn naar mijn weten buiten Brugge geen zulke schermen meer geïnstalleerd, ook niet in de nieuwe blok van Luik (kan iemand dat bevestigen?).
ER worden er inderdaad geen nieuwe meer gebouwd. Maar in Namen hangt er ook nog één :wink:
FOTO 1

FOTO 2
franksken

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door franksken »

Jeroen schreef:
Kristofke schreef:In de nieuwe seinhuis opzet komen er eilandjes, maar dan nog ben ik voorstander om op bv een lcd scherm van 45 a 50 inch per eiland toch nog een compleet overzichtelijk te geven van de concentratiezone.
Men is nu van plan om dat op de gewone 17 inch schermen te doen, en deze interactief te maken door snel te kunnen zoomen met de muis en op dat moment komt er bijkomende info te voorschijn zoals sein namen, wisselnamen etc...
Gaat het dan louter om de kostprijs? Mij lijkt het zoals in Brugge op het eerste zicht toch super duidelijk, zo een groot scherm? Op een pc-scherm kan je toch nooit die helicopterview hebben? En ja, zo een groot scherm heeft wel iets, hé :)
Heimwee naar het OKB!! :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:
Kristofke schreef:In de nieuwe seinhuis opzet komen er eilandjes, maar dan nog ben ik voorstander om op bv een lcd scherm van 45 a 50 inch per eiland toch nog een compleet overzichtelijk te geven van de concentratiezone.
Men is nu van plan om dat op de gewone 17 inch schermen te doen, en deze interactief te maken door snel te kunnen zoomen met de muis en op dat moment komt er bijkomende info te voorschijn zoals sein namen, wisselnamen etc...
Gaat het dan louter om de kostprijs? Mij lijkt het zoals in Brugge op het eerste zicht toch super duidelijk, zo een groot scherm? Op een pc-scherm kan je toch nooit die helicopterview hebben? En ja, zo een groot scherm heeft wel iets, hé :)
Twee 19-inch schermen naast elkaar op 0.5 meter afstand kunnen wel ongeveer hetzelfde tonen als zo één OKB op 10 meter hoor.
Naar het schijnt wordt er niet zo veel gekeken naar die giga-schermen. Niet verwonderlijk natuurlijk, want alles wat daarop staat kan je met 1 muisklik ook op je eigen schermen tonen.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Horatio »

..., maar al bij al blijft zo'n OKB blijft wel veel imposanter en cooler :mrgreen:
-Jeroen-

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door -Jeroen- »

Een leuk kijkje achter de schermen. Zo'n groot overzichtsscherm aan de muur heeft wel wat, alleen zal het wel een flinke duid kosten inderdaad.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door peejee2 »

En in Berchem is het laatste stukje Al-Relais post er ondertussen ook tussenuit sinds afgelopen weekend. Alleen nog EBP-bediening op Blok 12
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door deadlock »

Het kan prima met kleine schermen in een goede layout. Dit is de verkeersleidingspost van Amsterdam:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... bHb9B9272A
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Maar er is wel een verschil tussen de Belgische en Nederlandse opdeling, wij hebben de seinhuizen en de verkeersleiding afzonderlijk zitten op dit moment. TC (Traffic Control) zoals onze verkeersleiding noemt zit op 1 plaats in Brussel op dit moment en die werken allemaal op kleine schermen. Op de meeste seinhuizen is er echter nog steeds een groot scherm met een totaal overzicht van wat het seinhuis bediend.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door deadlock »

Oeh, dat klinkt onhandig en foutgevoelig eigenlijk. Of nou jah, als het redelijk geautomatiseerd is dan mag er niets fout gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22552
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Steven »

Ieder landje zijn methodes, ik denk niet dat er in binnen Europa 2 spoorwegbeheerders zijn die 100% dezelfde werkmethode hebben.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Concentratie seinhuizen

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:Oeh, dat klinkt onhandig en foutgevoelig eigenlijk. Of nou jah, als het redelijk geautomatiseerd is dan mag er niets fout gaan.
Op termijn zal het dan ook veranderen en wordt traffic control weer "verdeeld" over de 10 seinhuizen.
Plaats reactie