Concentratie seinhuizen
Re: Concentratie seinhuizen
Dat heeft eerder met het vervangen van wissels en spoorstaven te maken.
Uiteraard is het verstandig om baan en rooster te vernieuwen voordat er ingrijpende werken aan de seininrichting gebeuren.
Maar rechtstreeks voor de overname is het dus niet; die werken zijn immers bijna voltooid.
Uiteraard is het verstandig om baan en rooster te vernieuwen voordat er ingrijpende werken aan de seininrichting gebeuren.
Maar rechtstreeks voor de overname is het dus niet; die werken zijn immers bijna voltooid.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Wat is een 'SK-storing' aub?speakervoice schreef:Deze ochtend was er een SK-storing zoals dat overal wel eens gebeurt...
Re: Concentratie seinhuizen
Een storing van een SpoorstroomKring. Dit is de elektrische controle van de aanwezigheid van een trein op een spoor. Als deze stoort, wil dat gewoonlijk zeggen dat een trein gedetecteerd wordt, die er niet is.Cipallieter schreef:Wat is een 'SK-storing' aub?speakervoice schreef:Deze ochtend was er een SK-storing zoals dat overal wel eens gebeurt...
Re: Concentratie seinhuizen
Vandaag opnieuw seinstoring in Neerpelt wat tot vorige week zelden gebeurde.
Concentratie seinhuizen
Niet meteen onder concentratie van seinhuizen te plaatsen maar wel relevant: B.4 Tessenderlo verdwijnt op 21 november.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Ah wist niet dat er voor die enkele goederentreinen een apart seinhuis bemand werd?dekooiker schreef:Niet meteen onder concentratie van seinhuizen te plaatsen maar wel relevant: B.4 Tessenderlo verdwijnt op 21 november.
Wordt dat nu overgenomen door een ander seinhuis?
Re: Concentratie seinhuizen
Pendelverkeer zoals op lijn 207, 155,... één trein erop en dan wachten tot die terugkomt voordat er een andere opmag.
Het zou heel kostelijk zijn om dit station op EBP te zetten: alle wissels zijn handbediend en de seinen kunnen enkel in open stand bevolen worden om het station binnen te rijden.
(Buitenrijden is met overschrijdingsbevel.)
Het zou heel kostelijk zijn om dit station op EBP te zetten: alle wissels zijn handbediend en de seinen kunnen enkel in open stand bevolen worden om het station binnen te rijden.
(Buitenrijden is met overschrijdingsbevel.)
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Dekooiker, kan je wat meer info geven over het waarom van het feit dat het sein enkel kan worden open gezet bij het binnenrijden?
Worden de overwegen dan nog gecontroleerd (vb. groot alarm) en de spoorbezetting op de lijn?
Worden de overwegen dan nog gecontroleerd (vb. groot alarm) en de spoorbezetting op de lijn?
Re: Concentratie seinhuizen
lijnen voor pendelverkeer werken totaal anders dan hoofdlijnen. Overwegen werken met pedalen ter plaatse of worden manueel bediend door het personeel.
Concentratie seinhuizen
Seinen (de beheerde) die enkel hun meest beperkende stand weergeven staan er niet zomaar.
Op hoofdlijnen betekent het dat er geen BSRM is (een inrichting om tegenspoor te rijden) en dat het vrij zijn van de sectie door nazicht van het eindsein moet gebeuren.
Op lokale lijnen zoals lijn 17 is er geen detectie en moet het sein na inrit manueel gesloten worden.
Vroeger met de seinarmen viel het sein dicht, een term die nog steeds gebezigd wordt.
Komt er op lijn 17 nog bij dat het een enkelspoorlijn is waardoor er gevaar ontstaat kop aan kop te staan.
Voordat er een trein buitenrijdt moet er nagekeken worden welke de laatst ontvangen trein is, of deze binnengereden is en pas dan kan men een overschrijdingsbevel voor de rit richting Diest afleveren.
Let op, dit is een bondige uitleg en er zijn heel wat dingen die ik niet vertel omwille van de duidelijke voorstelling of reglementaire omstandigheid.
Op hoofdlijnen betekent het dat er geen BSRM is (een inrichting om tegenspoor te rijden) en dat het vrij zijn van de sectie door nazicht van het eindsein moet gebeuren.
Op lokale lijnen zoals lijn 17 is er geen detectie en moet het sein na inrit manueel gesloten worden.
Vroeger met de seinarmen viel het sein dicht, een term die nog steeds gebezigd wordt.
Komt er op lijn 17 nog bij dat het een enkelspoorlijn is waardoor er gevaar ontstaat kop aan kop te staan.
Voordat er een trein buitenrijdt moet er nagekeken worden welke de laatst ontvangen trein is, of deze binnengereden is en pas dan kan men een overschrijdingsbevel voor de rit richting Diest afleveren.
Let op, dit is een bondige uitleg en er zijn heel wat dingen die ik niet vertel omwille van de duidelijke voorstelling of reglementaire omstandigheid.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Betekent dit ook dat lijn 17 gedegradeerd wordt van hoofdlijn (wat ze nu is) tot industrielijn? Krijgt ze dan een ander nummer? En krijgen treinen die uit Diest richting Tessenderlo vertrekken voortaan een sein 'kleine beweging' (rood-wit)?Tom12 schreef:Tussen Diest en Tessenderlo wordt het pendelverkeer.
Re: Concentratie seinhuizen
veel "hoofdlijn" was er niet echt met het verkeer dat er over ging/gaat. Zoals hierboven al staat, het is het beste zo. De kostprijs om die lijn op ebp te plaatsen is te hoog in functie van de drukte op die lijn.
Re: Concentratie seinhuizen
Hoe zit het dan met de wissels in Tessenderlo? Worden die na de opheffing van B4 handbediend aan de wissels zelf? Of was dat nu ook al het geval?
Re: Concentratie seinhuizen
Alle AW zijn handbediend.
Enkel inritseinen (vier stuks dacht ik) zijn bedienbaar op het gestel.
Wisselhandels ontbreken dus geheel.
Als de lijn met pendelverkeer wordt uitgebaat volgt automatisch de degradatie van hoofdlijn naar industrielijn.
Het nummer moet daarom niet wijzigen.
Eens voorbij de wissels zal een bord geplaatst worden dat de kleine beweging omvormt naar grote beweging.
Wellicht wordt de Vmax 40 km/u zoals nu het geval is.
Enkel inritseinen (vier stuks dacht ik) zijn bedienbaar op het gestel.
Wisselhandels ontbreken dus geheel.
Als de lijn met pendelverkeer wordt uitgebaat volgt automatisch de degradatie van hoofdlijn naar industrielijn.
Het nummer moet daarom niet wijzigen.
Eens voorbij de wissels zal een bord geplaatst worden dat de kleine beweging omvormt naar grote beweging.
Wellicht wordt de Vmax 40 km/u zoals nu het geval is.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.