Pagina 3 van 3

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 19 sep 2017, 08:39
door Jan-Mark
Dat is een mooi lijstje! Dank voor de opsomming, dan kan je wat gerichter zoeken naar restanten van gesloten stations ;-)

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 12:51
door CursorX
Het is me al een paar keer opgevallen dat er tussen Opwijk en Merchtem ook nog een perron ligt, zijnde op L60, waar zelfs nog verlichtingspalen op staan, maar een toegangsweg er naartoe is er niet meer, laat staan borden.
Is dit Droeshout?

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 12:55
door groentje
Da's Droeshout, ja.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 14:02
door Asterix
BlackEagle schreef: 19 sep 2017, 00:47 Mouterij/Germoir (lijn 161, 2015)
Lijn 161A 😉

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 18:10
door jan_olieslagers
Ben je zeker? L161A is toch de tunnel die vanaf Schuman verbinding maakt naar L26, net ten zuiden van Meiser? Mouterij is tussen Luxemburg en Etterbeek en dus in volle lijn 161, nmbm. Of heeft men de naam L161A aangehouden voor het extra dubbelspoor van Schumann tot Etterbeek?

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 18:43
door overweg13
jan_olieslagers schreef: 20 sep 2017, 18:10 Ben je zeker? L161A is toch de tunnel die vanaf Schuman verbinding maakt naar L26, net ten zuiden van Meiser? Mouterij is tussen Luxemburg en Etterbeek en dus in volle lijn 161, nmbm. Of heeft men de naam L161A aangehouden voor het extra dubbelspoor van Schumann tot Etterbeek?
Je zegt het. Lijn 161A loopt van vertakking Jubelpark via Schuman, Luxemburg, Mouterij en Etterbeek tot Watermaal. Die vertakking Jubelpark ligt tussen Meiser en Merode.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 19:37
door Asterix
... wat mij trouwens de vraag doet stellen of er in Watermaal geen 'Y-naam' aan de samenkomst van beide lijnen moet worden gegeven.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 20:39
door Paul
De huidige samenkomst van de lijnen 161 en 161A tussen Etterbeek en Watermaal heeft inderdaad geen Y-naam gekregen op de netkaart van Infrabel. Maar de huidige situatie is voorlopig en zal verdwijnen wanneer de hele lijn tot voorbij Ottignies viersporig zal zijn.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 20:40
door overweg13
Ik geloof dat de regel is dat een afsplitsing in een station niet als een vertakking aangegeven wordt.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 20 sep 2017, 21:34
door Asterix
Paul schreef: 20 sep 2017, 20:39 De huidige samenkomst van de lijnen 161 en 161A tussen Etterbeek en Watermaal heeft inderdaad geen Y-naam gekregen op de netkaart van Infrabel. Maar de huidige situatie is voorlopig en zal verdwijnen wanneer de hele lijn tot voorbij Ottignies viersporig zal zijn.
Wat is 'voorlopig', natuurlijk... Het project is daar opgeleverd en de situatie is nu wat ze is.
overweg13 schreef: 20 sep 2017, 20:40 Ik geloof dat de regel is dat een afsplitsing in een station niet als een vertakking aangegeven wordt.

Het is daar geen station meer. Het is een locatie in volle baan aan een onbemande stopplaats.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 21 sep 2017, 16:09
door overweg13
Asterix schreef: 20 sep 2017, 21:34

Het is daar geen station meer. Het is een locatie in volle baan aan een onbemande stopplaats.
Maar misschien moet het ook geen station zijn en is stopplaats voldoende. Ik vond een vergelijkbaar voorbeeld met lijn 75L/2 Lauwe - Lauwe-L.A.R. Deze korte lijn splitst af van lijn 75 in Lauwe, waar evenmin nog een station is.

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 21 sep 2017, 17:55
door Asterix
Vic, volgens de officiële naamlijst bestaat lijn 75/2 niet (meer), ik kan er dus niets over zeggen. Wat de onbemande stopplaatsen betreft, deze zijn niet duidelijk afgebakend (liggen 'ergens' in volle baan) dus tja, wat is 'in de buurt'?

Re: Gesloten stations

Geplaatst: 21 sep 2017, 18:18
door Steve
En zelfs bij wat ontegensprekelijk een station is, lijkt het principe toch niet zo strikt te worden toegepast: de splitsing L50/60 heet volgens de netverklaring Y. Jette maar ligt wel degelijk in station Jette. Of zijn de 150 m tussen de wisseltongen en het begin van perron 4 al te veel om te concluderen dat de splitsing "in" het station ligt?