Pagina 3 van 6

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 18 dec 2013, 19:07
door Steven
Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 18 dec 2013, 22:37
door Marcad
Steven schreef:Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.
Hmmm, inderdaad maar deze zijn niet "binnenlandse treinen" en ook de tientallen HLE13 (laag nummers) die naar Frankrijk gaan en die van privé bedrijven [woorden aangepast].

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 18 dec 2013, 22:54
door dentheo
En geen enkele traxx denk ik....

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 18 dec 2013, 23:09
door Joris
Door de installatie van de TBL1+ is de veiligheid op het Belgische spoorwegnet fors toegenomen, zegt de nieuwe spoorbaas Jo Cornu. Om die veiligheid nog meer te garanderen, is er nood aan een standaardisering van de veiligheids- en technische systemen in Europa, vindt Cornu. "Het kan niet zijn dat treinen, zoals voor bepaalde internationale treinen het geval is, met maar liefst vijf signalisatiesystemen worden uitgerust", aldus Cornu.
Ik dacht dat ETCS al uitgevonden was...

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 07:54
door pietmol
Cipallieter schreef:Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met remsysteem TBL1+

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tbl1.aspx

betekent dit dat alle rode tweetjes weg zijn?

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 11:31
door Retard
pietmol schreef:
Cipallieter schreef:Alle binnenlandse treinen NMBS uitgerust met remsysteem TBL1+

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... -tbl1.aspx

betekent dit dat alle rode tweetjes weg zijn?
Dat is al eenenveertig dagen zo :(

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 11:48
door Bibke
Marcad schreef:
Steven schreef:Per 1 januari 2014, die laatste HLE20 zijn er niet van voorzien.
Hmmm, inderdaad maar deze zijn niet "binnenlandse treinen" en ook de tientallen HLE13 (laag nummers) die naar Frankrijk gaan en die van Crossrail (verantwoordelijk van zoveel ongevallen).
Ik heb weet van meerdere ongevallen met NMBS treinen waar niets van in de media of fora verschenen is en die zijn gebeurd in dezelfde periode.
Eveneens eentje waarbij er iemand door een rode gereden is en een wissel stuk heeft gereden waardoor de lijn enige tijd buiten dienst was.
Dus toch oppassen met zulke uitspraken/neerpensels.

Logistics kan men ook geen TBL1+ opleggen omdat men Logistics ook moet zijn als een privéoperator.

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 13:35
door Steven
Inderdaad zomaar een bedrijf beschuldigen van vele ongevallen is straf en gevaarlijk. Dan zit je in het zelfde vaarwater van de vakbonden bij de NMBS die niet liever doen dan op de privé een beetje kappen. IK weet ook dat er nog ongevallen met ontsporing en materiële schade zijn. Doch ze halen zelden het nieuws. Want geen slachtoffers of gevaarlijke producten en het is allemaal niet zo erg dan, doch is de fout idem als bij die ongevallen waarbij er wel slachtoffers of gevaarlijke producten betrokken waren. Er zijn in Hasselt nog MW41 ontspoord. Er is recent in Geraardsbergen een Desiro onstpoord. Doch deze gevallen hebben nooit het nieuws gehaald. De lijst kan nog veel langer zijn ik ken ze ook niet allemaal van buiten. Maar ja, hij die vrij is van zonde ...

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 17:10
door HLE 2302
Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 17:19
door Bibke
HLE 2302 schreef:Je kan een bedrijf inderdaad niet zomaar beschuldigen. Maar ik ben toch van mening dat invoering TBL1+ nationaal verplicht zou moeten zijn, voor ALLE operatoren die het net berijden.
Die discussie is toch al voldoende gevoerd op dit forum.
Men kan het niet opleggen wegens Europese regelgeving. Enkel ETCS kan men opleggen.
Zo verkondig ik het ook in de politiek, men heeft een fout veiligheidssysteem geïmplementeerd. Men had onmiddellijk moeten kiezen voor ETCS.

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 17:27
door K V B
Bibke schreef:[
Zo verkondig ik het ook in de politiek, men heeft een fout veiligheidssysteem geïmplementeerd. Men had onmiddellijk moeten kiezen voor ETCS.
Men heeft helemaal geen "fout" beveiligingssysteem geïmplementeerd. Onmiddellijk voor ETCS kiezen is gewoon niet mogelijk. Niemand doet dat ook. Als je kijkt naar wat andere landen doen (Zwitserland of Italië) dan heeft men daar ook voor de route gekozen om eerst de "fysieke laag" te upgraden naar een die compatible is met ETCS.

Overigens, is het niet zo dat een voertuig dat met ETCS uitgerust is de TBL1+ gewoon kan uitlezen?

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 17:50
door Bibke
K V B schreef:Overigens, is het niet zo dat een voertuig dat met ETCS uitgerust is de TBL1+ gewoon kan uitlezen?
Uiteraard niet, enkel de hardware in het spoor is bruikbaar. De software moet aangepast worden voor het ETCS.
Maar heu, kan men de software van beide veiligheidssystemen niet tegelijk op de bakens zetten? Dacht van wel.
Nu,als men ETCS wil verplichten, moet het ganse net voorzien zijn van de nodige bakens.

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 18:06
door Hobbes
Ook even aanstippen dat een bedrijf als Crossrail volledig zelf opdraait voor de kosten van de installatie van het TBL1+ systeem, en dat de NMBS zwaar gesponsord wordt door de belastingbetaler om dit uit te voeren. Crossrail zou niet liever hebben dan dat de locs worden uitgerust met TBL1+, maar het is gewoon onbetaalbaar, zeker voor een "tijdelijk" systeem.

Dit gezegd zijnde is het wel de bedoeling dat alle Crossrail locs tegen begin 2016 worden uitgerust met ETCS, we zullen eens zien waar de NMBS dan staat...

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 18:58
door Bibke
De hardware in het tractiematerieel voor TBL1+, moet dat vervangen worden of is dat ook al compatibel met ETCS?

Re: Stand van zake omtrent installatie TBL1+

Geplaatst: 19 dec 2013, 19:28
door Steven
De hardware voor TBL1= bakje met aantal lampjes, dus GEEN ETCS display. De ETCS display is dan ook een stuk omvangrijker om in te bouwen en niet elke stuurtafel is daarvoor geschikt. De klassiekjes, de HLE21/27 worden om die reden niet voorzien van ETCS