Pagina 25 van 69

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 jan 2015, 00:02
door dentheo
TB_worden schreef:. Verhoogde, nieuwe perrons,
Is dat zo ? De norm is toch verlaagd tov vroeger. (76cm ipv 85?)
Zelfs Ant. Centraal is lager dan toen ik nog spoorstudent was (Kalmthout ook maar ok :) )

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 jan 2015, 12:28
door Zorba
In Station Brugge zijn ze het gedeelte waar de Politie zit (tegenover de Panos) aan het vernieuwen. Volgens de schetsen die er hangen gaat het een stuk moderner worden.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 15 jan 2015, 18:15
door TB_worden
dentheo schreef:
TB_worden schreef:. Verhoogde, nieuwe perrons,
Is dat zo ? De norm is toch verlaagd tov vroeger. (76cm ipv 85?)
Zelfs Ant. Centraal is lager dan toen ik nog spoorstudent was (Kalmthout ook maar ok :) )
In Genk hadden ze veredelde bushaltes als perron. Nu mooi een quasi gelijke instap.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 01 feb 2015, 08:26
door Cipallieter
In het station van Lier staat al enkele dagen een werktrein van Infrabel met o.a. 4 speciale wagons waarop telkens een wissel ligt.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 01 feb 2015, 17:10
door Shrek
Cipallieter schreef:In het station van Lier staat al enkele dagen een werktrein van Infrabel met o.a. 4 speciale wagons waarop telkens een wissel ligt.
Betonnen exemplaren? :)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 13 apr 2015, 22:42
door thejay
Tram44 schreef:Genk heeft door zeijn excentrische ligging maar een bescheiden treinaanbod, maar is wel een regionaalsteldelijk gebied.

Mocht er geen grens in de buurt zijn, waren er wellicht ook spoorlijnen richting Maastricht en Sittard geweest. De stad telt ongeveer 65.000 inwoners, vergelijkbaar met een stad als Sint-Niklaas. Hasselt is niet eens zoveel groter: 75 000 inwoners.
Over Sint-Niklaas gesproken: de tweede perrontunnel is ondertussen in dienst, de liften zijn nu vrij toegankelijk.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 23 apr 2015, 22:04
door CursorX
Ondertussen begint er in Oostende ook stilaan schot in de zaak te komen. Werd stilaan tijd na al die jaren. Ik ben nog steeds geen echt grote fan van het ontwerp, maar alles beter dan wat er nu staat uiteraard.
Afbeelding (Foto via Facebook van Eddy Geuvels)

Re: werken: in stations

Geplaatst: 24 apr 2015, 00:08
door Steve
Ik moet toch nog wat wennen aan die MS80 in Oostende... niet dat ze er ooit 100% verdwenen waren met de vele toeristen- en andere exotische treinen die er wel eens komen, maar ze waren er toch vele jaren een behoorlijk zeldzame verschijning geworden.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2015, 11:42
door mervyn
Steve schreef:
mervyn schreef:Iemand enig idee wanneer men de renovatie van station Jette zal afwerken?
Dat ligt daar nu toch al enkele maanden stil.
Om niet te zeggen dat het al het hele jaar 2014 stilligt... de laatste tijd zijn ze volop bezig met allerlei zaken langs het spoor (bekaling e.d.) tussen Jette en Bockstael, maar niets in het station zelf.

Resultaat: de nieuwe onderdoorgang nog steeds in totale ruwbouwstaat en intussen vol met graffiti, de oude onderdoorgang nog steeds even lamentabel, heel wat problemen qua waterhuishouding (onderdoorgangen staan heel vaak onder water + de nieuwe afkappen lekken op de trappen en perrons). Ook heel de zone rond het stationsgebouw (de helft van perron 1) is nog steeds ontoegankelijk.

... en dan vermeld ik nog niet eens de nog lang niet geplaatste schermen op de perrons, de liften enzovoort...
We zijn ondertussen opnieuw bijna 6 maanden verder en nog steeds geen progressie in Jette.

Iemand enig idee hoe dit komt (ik vermoed geen geld) en wanneer er verder zou gewerkt worden?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2015, 11:53
door Steve
De werkzaamheden rond de bekabeling in de buurt (vooral tussen Jette en Bockstael) lijken afgelopen, maar in en rond het station zelf is er inderdaad niets veranderd. Ook geen spoor van de liften - er was nochtans enige tijd geleden gezegd dat die in maart geleverd zouden worden. Ze zeggen het niet met zoveel woorden, maar hoogstwaarschijnlijk zal het geld inderdaad op zijn.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2015, 12:34
door rdv
En ondertussen blijven de vaste kosten van de werf wel lopen (werfinrichting, beveiliging, werfcontainers, veiligheidscoördinatie, etc.). Dit is weer een voorbeeld van valse besparingen: op het einde van de rit is de totale kostprijs door de vertraagde uitvoering een pak hoger dan had men alles in één ruk afgewerkt.
Wat er al afgewerkt is in Jette is mooi, maar of het allemaal beter is, is maar de vraag: zo wordt je onder de luifels even nat dan in open lucht (de luifels staan op 4 m hoogte of zo, vanaf er een heel klein beetje wind is, waait de regen er zo onder).

Re: werken: in stations

Geplaatst: 29 apr 2015, 14:56
door Steve
Nu ja, een echte werf kun je het station nu ook niet meer noemen. De containers bleven nog over voor de bekabeling maar zijn intussen verdwenen, en verder zijn er enkel rond het stationsgebouw zelf (waar het perron nog afgewerkt moet worden) wat nadarhekken aanwezig.

Het probleem is vooral dat het station zich bijna volledig in ruwbouwstaat bevindt, met nog veel overlast (wateroverlast bij veel regen, overal graffiti, perron 1 dat maar half bruikbaar is, gebrek aan liften, enzovoort)...

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 mei 2015, 21:00
door TB_worden
Net nog eens in Genk geweest en blijkbaar kan je er nier meer omlopen... Is het de gewoonte van de NMBS/Infrabel om wissels weg te laten in kopstations?

Re: werken: in stations

Geplaatst: 04 mei 2015, 22:29
door Shrek
TB_worden schreef:Net nog eens in Genk geweest en blijkbaar kan je er nier meer omlopen... Is het de gewoonte van de NMBS/Infrabel om wissels weg te laten in kopstations?
Ja. Eeklo, Couvin, Ronse,... ze verliezen allemaal hun omloopmogelijkheid. Het is ook gewoon niet meer nodig in deze tijden van (semi-)vaste samenstellingen. En die trend zal zich in de toekomst enkel sneller verderzetten.
Op alle wissels die EBP bediend worden zit een tellertje dat aangeeft hoe vaak hij gedraaid wordt op een jaar. Dit wordt quasi 1 op 1 gekoppeld aan vereenvoudigingsplannen. Het is ook één van de strategische doelen van Infrabel om het aantal wissels met meer dan een kwart te laten dalen.

Re: werken: in stations

Geplaatst: 20 jun 2015, 23:48
door Hogersluys
^^En dus ook de flexibiliteit.