ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:Om zonder personeel te rijden moet je spoorlijnen hebben die volledig afgesloten zijn en vrij van overwegen, dat zal dus nog niet voor morgen of komende tien jaar zijn. Daarom dat men dat voorlopig enkel toepast op metrolijnen. Om goed te zijn moeten de perrons zichzelf volledig afsluiten zolang er geen trein is. Dit alles om ongevallen te voorkomen.
Onzin. Bij de metro van Kopenhagen heeft geen enkel bovengronds station schuifwanden.
ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

deadlock schreef:
Steven schreef:Om zonder personeel te rijden moet je spoorlijnen hebben die volledig afgesloten zijn en vrij van overwegen, dat zal dus nog niet voor morgen of komende tien jaar zijn. Daarom dat men dat voorlopig enkel toepast op metrolijnen. Om goed te zijn moeten de perrons zichzelf volledig afsluiten zolang er geen trein is. Dit alles om ongevallen te voorkomen.
Onzin. Bij de metro van Kopenhagen heeft geen enkel bovengronds station schuifwanden.
Steven schreef dan ook "om goed te zijn", ik zie hem nergens beweren dat het overal zo is.

(een constructieve bijdrage van iemand zomaar als "onzin" bestempelen getuigt ook van weinig respect, vind je niet?)

Edit: sorry Steven, niet gezien dat je zelf al gereageerd had, stond op een nieuwe pagina ...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Net daarom moet je indien je volledig zonder personeel wil rijden extra risico's uitschakelen, met een treinbestuurder aan boord is er de menselijke controle om ver vooruit te "kijken" op de spoorlijn en mogelijk gevaar te zien. Zonder treinbestuurder ben je die factor kwijt en moet je dat dus voorkomen. Overwegen zijn dan dus een taboe (men tracht ze nu al zoveel als mogelijk af te schaffen). Een treinbestuurder kan nog reageren als hij 600 a 700m voor zijn trein een voertuig ziet opduiken op een overweg, met welke soort sensoren ga je zoiets vervangen?
Klopt niet. Elektronica en software zijn veel beter in het opsporen van bewegende en stilstaande objecten op welke afstand dan ook. Dat punt zijn we jaren geleden al voorbij gegaan. Er zijn nog maar heel weinig dingen waar mensen beter in zijn.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door deadlock »

Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.
in functie van het uitschakelen van toezichtspersoneel in stations met grote drukte.je voorkomt dat mensen toegang krijgen tot de sporen. Maar we wijken verder af er was namelijk al eerder gevraagd het terug gewoon bij ETCS in België te houden.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.
Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.
Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.
Luxemburg zit het verste maar hoever zitten die andere landen, trouwens ik sprak enkel over EU landen :mrgreen: :mrgreen: Dus zwitserland uit uw lijstje halen want zij kunnen geen EUsubsidie krijgen zover ik weet.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:Van de EU landen is momenteel enkel België het enige land dat zwaar inzet op ETCS zover ik weet, de meeste andere landen hadden al een relatief goed systeem tot nu toe en stellen de investering in ETCS uit zolang het niet nodig is.
Er zijn al een aantal landen waar men besloten heeft geheel op ETCS over te gaan. Luxemburg is er een. België en Nederland. Denemarken. Zwitserland, en ik geloof Noorwegen ook.
Luxemburg zit het verste maar hoever zitten die andere landen, trouwens ik sprak enkel over EU landen :mrgreen: :mrgreen: Dus zwitserland uit uw lijstje halen want zij kunnen geen EUsubsidie krijgen zover ik weet.
Wat EMRTS/ETCS betreft heeft het geen zin om onderscheid te maken tussen EU en niet EU, want ook Noorwegen en Zwitserland hebben het EU spoorwegpakket geïmplementeerd. Per slot van rekening wil Zwitserland dat hun bedrijven toegang hebben tot de Europese spoorwegmarkt, en dus moeten ze hun markt ook openen.

Een ander land dat ook al best ver staat in de ETCS implementatie is overigens Spanje.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ik wilde dat onderscheid enkel maken omdat de EU aan zijn lidstaten subsidies geeft om ETCS te installeren, die andere landen krijgen dat geld niet vandaar dat ik ze even buiten men lijst wilde houden. Het is natuurlijk wel fijn dat die landen ook meedoen in het ETCS verhaal.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Vergeten we China (CTCS) en Taiwan niet? :)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

deadlock schreef:
Steven schreef:ik zeg opzettelijk "om goed" te zijn, ik zeg dus niet dat het altijd zo is.
Waar baseer je dat op? Ik denk dat het zelfs in ondergrondse stations geen probleem is maar dat het paniekvoetbal is.
http://youtu.be/f4BC9su9LS4
http://youtu.be/Q29nW4RhT68

Kostte 5 minuten zoeken op youtube.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: ETCS in België.

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:(...)
ETCS net het tegengestelde van protectionistisch. Eens het overal ligt kan je elke lukrake 3kV of dieseltrein eender waar uit Europa plukken en er in België een spoordienst mee beginnen.
Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Je moet zelfs zover niet zoeken, zelfs in België zijn er gevallen bekend waarbij er in verlaten metro stations (s avonds laat) jongeren iemand lastig vallen en voor dood op de sporen achterlaten.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

nahoj schreef:
Shrek schreef:(...)
ETCS net het tegengestelde van protectionistisch. Eens het overal ligt kan je elke lukrake 3kV of dieseltrein eender waar uit Europa plukken en er in België een spoordienst mee beginnen.
Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.
Maar dat wordt dus ook gestandaardiseerd. Daar zijn de TSI normen voor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef:
nahoj schreef:Als we even dromen en verschillen in toelatingseisen rond rem (wervelstroomrem,...), vrije-ruimte profiel, stroomafname, brandblussers aan boord, aslast, wielsleet, enz, enz... vergeten.
Maar dat wordt dus ook gestandaardiseerd. Daar zijn de TSI normen voor.
Inderdaad, de seininrichting is het meest opvallende domein van standardisatie met het ETCS, maar ook in andere domeinen is interoperabiliteit belangrijk.
Ik denk niet dat het nog mogelijk is ergens in Europa een spoorlijn aan te leggen met Brits vrije-ruimte profiel bijvoorbeeld.
Plaats reactie