Pagina 30 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 mar 2013, 22:49
door Rétro
Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 18 mar 2013, 23:46
door Shrek
Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens het schema dat ik gezien heb zouden deze niet uitgerust worden.
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat nodig is: In de havens zelf komt geen ETCS, daar kunnen ze dus rustig blijven rangeren.
Voor de langere afstanden ben je eigenlijk bijna beter af met nieuwe locs ipv de 77.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 19 mar 2013, 18:48
door Robin
Shrek schreef:
Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens het schema dat ik gezien heb zouden deze niet uitgerust worden.
De vraag is natuurlijk in hoeverre dat nodig is: In de havens zelf komt geen ETCS, daar kunnen ze dus rustig blijven rangeren.
Voor de langere afstanden ben je eigenlijk bijna beter af met nieuwe locs ipv de 77.
de T77 doet ook allerlei overbrengingsritten dus die komen nog veel op de lijn hoor ;)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 12:39
door msts.be
Rétro schreef:Iemand enig i.d hoe dat zit voor een diesel loc v/d reeks 77/78 ? Kan hier ook zoiets op gemonteerd worden?
Volgens mij wel: enkele 6400'en van DBSRNL die op de Havenlijn en op de Maasvlakte moeten zijn hebben een ETCS-2 uitrusting. Die locs zijn nog 10 jaar ouder dan onze 77'ers, dus als dat lukt moet dat op onze locs ook lukken. Sommige Nederlandse G1206 (die ook al even oud zijn als onze 77'ers) hebben ook ETCS-2 voor de hele Betuweroute.

De 6400'en hebben wel een Bombardier installatie die niet altijd even goed overeenkwam met de Alstom-baaninstallatie (Havenlijn/Betuweroute), maar zoals we al weten van de Traxx'en komt dat door de slechte ETCS-2 implementatie van Bombardier. Op de G1206'en van MRCE na (Bombardier-installatie) hebben de andere G1206 een installatie (Alstom) die zijn werk wél doet..

Nog wat documentjes en foto's om mijn redevoering te bewijzen:

http://www.flickr.com/photos/arjenverla ... otostream/ (Alstom logo op de DMI)
http://www.era.europa.eu/Document-Regis ... CER-RU.pdf (blz. 5)
http://www.somda.nl/nieuws/143/ (zoek op ETCS, dan vind je de nummers van de 6400'en met ETCS)
http://www.ti.kviv.be/presentatiesignal ... 110331.pdf (blz.19, matrix met alle loctypes met Alstom ETCS)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 19:27
door Rétro
Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 20:18
door Shrek
Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 21:36
door poyaud
62ers die voorzien zijn voor RI, zijn goed voor nog max 15 jaar te bollen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 22:11
door Robin
Shrek schreef:Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.
is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 20 mar 2013, 22:54
door poyaud
Robin schreef: is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...
Zeker, op dit moment 3 62ers in Salzinnes voor een RI (6253,6283 en 6296) en dit jaar volgen er nog 7.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 mar 2013, 17:00
door Rétro
Robin schreef:
Shrek schreef:Het kàn allemaal op elke loc he mensen.
De vraag is of het economisch verantwoord is. en blijkbaar heeft er ooit eens iemand bij de nmbs berekend dat het voordeliger was voor de ritten die buiten havens komen nieuwe locs te kopen tegen 2025. Tegen dan zijn de 77'ers trouwens 8 jaar ouder dan die 6400 op het moment dat zij ETCS kregen...

Rétro schreef:Bedankt voor de info! En op een 62, zou dit hier eigenlijk voor mogelijk zijn? Worden nu toch ook nog vernieuwd?
Ook hier: het is mogelijk, maar zeer duur. Zeker voor locomotieven die tegen dan al ruim over de 50 zijn is dat economisch niet verantwoord volgens mij.
is men nog wel bezig met die 62'ers? mijn gedacht hebben ze het bij 1 gelaten die dient als PR model terwijl de rest van die vloot eruit ziet als een wrak...
De 2de is dacht ik (bijna) klaar.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 apr 2013, 03:07
door Asterix
peejee2 schreef:De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 apr 2013, 08:55
door Shrek
Jeroen schreef:
peejee2 schreef:De traxxen zijn ook nog niet ETCS gehomologeerd in België. Ze zijn al twee maal gezakt.
Ze gaan er nu zelfs voor zorgen dat ze de ETCS bakens helemaal niet meer lezen zodat ze er ook niet meer op stil vallen.
Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?
Van L2 lijkt mij onmogelijk, zeker dat het niet van L36 of L139 was?
Maar het klopt dat er momenteel hard gewerkt wordt om de ETCS-installatie van de traxxen in orde te krijgen.
De regels voor treinen zonder TBL1+ zullen immers verstrengen, en voor de TRAXX wilt dat dan zeggen dat ze een werkende ETCS moeten hebben :)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 apr 2013, 09:29
door AlexNL
Jeroen schreef:Ik zag eergisteren in de vooravond een glimp van een grijze Traxx aan het inritsein van Leuven staan, komende van de L2. Op de loc stond Bombardier en iets dat leek op 'Eksim' of zoiets. Was dat een testrit?
Ik denk dat je Akiem bedoelt, dat is een leasemaatschappij (onderdeel van SNCF Geodis). Bombardier en Akiem zijn bezig met testritten met een diesel-Traxx, voor zover ik weet op dit moment in België :)

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 10 apr 2013, 13:14
door Asterix
Het zal dat dus wel zijn, ik zag hem een seconde staan wanneer ik de spoorwegbrug op reed.
Shrek, kan ook L36 zijn.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 16 apr 2013, 16:23
door Asterix
groentje schreef:
peejee2 schreef:
groentje schreef:Maar wat GSM-R betreft, waar ik het over had (sorry dat ik niet duidelijker was), gaat het nog tot 2020 duren vooraleer zelfs nog maar de hoofdlijnen allemaal omgeschakeld zijn...
"GSM-R voice" is al volledig in dienst in België
Voor ETCS Level 2 heb je echter "GSM-R data" kanalen nodig. Hiervoor is alles nog niet in orde.
In België wel, maar ik had het over Frankrijk, zie mijn post daarvoor. Daar wordt nog steeds over de radio gecommuniceerd, en dat zal nog wel enige jaren duren.
Ik weet niet in hoeverre het nog up-to-date is, maar HIER staat een kaartje.