Pagina 37 van 48

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 00:10
door groentje
Daar zijn er natuurlijk al wat vaker treinen die voor willen van spoor 1, of de letterspoortjes. Niet helemaal onlogisch dat daar conflicten frequent genoeg zijn om het klokje te behouden.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 08:24
door rvdborgt
groentje schreef: 03 jun 2018, 00:10Daar zijn er natuurlijk al wat vaker treinen die voor willen van spoor 1, of de letterspoortjes. Niet helemaal onlogisch dat daar conflicten frequent genoeg zijn om het klokje te behouden.
Dat maakt het echter niet minder frustrerend. Het kost ook regelmatig een aansluiting die verloren gaat.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 13:16
door groentje
Tja, zonder klokje riskeer je dan dat de wisselstraat geblokkeerd is voor een andere trein die daardoor met vertraging vertrekt. En daarmee al vanaf het begin gaat sukkelen. Ik heb een parallelle rit niet kunnen uitvoeren omwille van 4 minuten vertraging aan één van de betrokken treinen, die had er ten slotte 11...
Waar het kan, zet je best het sein zo vroeg mogelijk open, maar wanneer het niet kan, moet de dienstregeling er maar aan aangepast worden.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 15:58
door dekooiker
groentje schreef: 03 jun 2018, 13:16 Waar het kan, zet je best het sein zo vroeg mogelijk open, maar wanneer het niet kan, moet de dienstregeling er maar aan aangepast worden.
Dààr kan nog heel wat gebeuren.
Ze hebben weet van nipte kruisingen en toch wordt er een net niet haalbare dienstregeling voorgesteld.
Met ellende, frustraties en veel lawaai op dit forum tot gevolg :mrgreen:

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 19:43
door rvdborgt
groentje schreef: 03 jun 2018, 13:16Waar het kan, zet je best het sein zo vroeg mogelijk open,
Maar dat gebeurt dus bijna nooit.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 jun 2018, 23:30
door Catenist
overweg13 schreef: 31 mei 2018, 20:04
Asterix schreef: 31 mei 2018, 18:59 Ik vrees daar weinig beterschap. Infrabel heeft beslist dat de statistieken beter moeten. Hierdoor zullen treinen in vertraging vanaf nu altijd stiptere treinen of treinen met minder vertraging moeten laten voorgaan. Dit omdat 1 trein met 10 minuten vertraging beter is dan 2 met 5.
Is dat dan niet de logica zelf? Bekeken vanuit een vervoersmaatschappij? Het hele net zonder ook maar één vertraging is toch een utopie, of niet?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 aug 2018, 14:53
door brouckie
Asterix schreef: 30 mei 2018, 17:34 Uit de communicatie over de update van TMS/ARS:
Timers in de ARS-bewegingslijn

Het doel van ARS is om zoveel mogelijk seinsturingen automatisch te laten verlopen, waarbij het sein zo veel mogelijk open staat en beperkende seinbeelden vermeden worden. Toch is het soms nodig om een sein om exploitatieredenen pas kort voor de doorrit van de trein te openen. TMS houdt deze seinen gesloten aan de hand van een timer. Tot nu toe plaatst TMS in drie gevallen een timer op een sein in de bewegingslijn:

1. wanneer een trein een stilstand heeft voor een sein én dat sein geconfigureerd is als “sein met timer bij stilstand”
2. wanneer er manueel een aansluiting bevestigd wordt, waarbij deze trein moet wachten op een andere
3. wanneer er een volgorde wordt ingevoerd, waarbij deze trein voorrang moet verlenen

Op veel plaatsen zijn de vertrekseinen geconfigureerd als “sein met timer bij stilstand” omwille van enkele specifieke situaties per dag, met als gevolg dat alle treinen naar dat spoor met een dubbel geel sein het station binnenrijden. Om dit te verhelpen, komt er vanaf deze release in twee extra gevallen een timer in de bewegingslijn:

4. op het eerste sein van een reisweg (bv. na een herbenuttiging)

5. bij een stilstand waarvan de geplande duur ≥ 6’

Waarom extra timers als we er net minder willen?

De bedoeling is om op die manier minder seinen te configureren als “sein met timer bij stilstand” omwille van slechts een paar treinen per dag waarvoor dat nodig is. Op die manier kunnen de andere treinen het sein naderen zonder dubbel geel op het vorige sein en wordt de timer zoveel mogelijk beperkt tot de gevallen waarbij men het sein effectief gesloten wil houden.

Wat als er in de bewegingslijn een timer staat, maar je het sein niet meer gesloten wil houden?

Er zijn verschillende situaties waarbij dit mogelijk is:

- Een trein heeft een lange stilstand voorzien, maar heeft vertraging. Daardoor zijn er geen kruisingen meer en komt die dus beter op groen binnen.
- Een trein moet voorrang verlenen aan een andere of moet wachten op een aansluiting, maar kan al vroeger vertrekken dan wat TMS berekent (bv. reizigers zijn sneller overgestapt).
- ...

In de nieuwe TMS-release is er een mogelijkheid om de timer uit de bewegingslijn te verwijderen. Alshet sein in EBP op automatisch staat, komt dit m.a.w. neer op een directe sturing.
Update voorzien op 03/06.

De achterliggende gedachte is om meer maatwerk toe te laten per trein en dus niet om een welbepaald sein de ganse dag door als een "sein met timer bij stilstand" te categoriseren. Het is echter het lokale operationele management dat deze beslissing neemt.
Hoe zit het ondertussen met deze update? In de praktijk nog niets van gemerkt. Lichtervelde, Leuven, Luik, Brugge, Gent, ... Nog steeds kom je er met een beperkend seinbeeld aan het perron :roll: .

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 aug 2018, 20:16
door Asterix
De software van TMS is aangepast: per trein en per locatie (station, vertakking, ...) kan de timer worden verwijderd. Het hangt natuurlijk van de betrokken verkeersleider af of hij hiervoor kiest. Bij ons wordt er wel alsmaar strenger (en terecht) op toegekeken dat treinen zo vlot mogelijk kunnen rijden.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 03 aug 2018, 23:42
door Ducktape
Ik merk in de praktijk ook nergens verbetering eerlijk gezegd. Enkel Hasselt lijkt wat beter te gaan tegenwoordig, maar of dat iets met ARS te maken had...

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 04 aug 2018, 07:59
door Steven
Bij mij zijn er vooral verbeteringen op de Noorderkempen. Daar komen we nu in de meeste gevallen met een volwaardige reisweg aan (geen stopopdracht voor het StopMerkBord einde perron). Want daar is de release speed onder etcs = 15 km/u voor de mensen die etcs level 1 gewoon zijn waar de laagste release speed 25 km/u is. Al een geluk dat je bij level 2 bij elke aanpassing onmiddellijk aangepaste info krijgt.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 07 aug 2018, 01:04
door rvdborgt
brouckie schreef: 03 aug 2018, 14:53Hoe zit het ondertussen met deze update? In de praktijk nog niets van gemerkt. Lichtervelde, Leuven, Luik, Brugge, Gent, ... Nog steeds kom je er met een beperkend seinbeeld aan het perron :roll: .
Kort voordat spoor 3 in Leuven buiten dienst ging, was er richting Luik wel enige verbetering te merken. Op spoor 4 echter lijkt het weer van de person achter de knoppen af te hangen of je op groen kan binnenkomen.
Richting Brussel nog niet veel gemerkt. Zondagavond kwam wel de 543 in Leuven binnen op een groen sein (en hij had geen vertraging) maar misschien was dat toeval.

Groetjes,
Rian

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 07 aug 2018, 09:56
door dentheo
De software is aangepast, maar het gebruik hangt af van de verkeersleider.
Dan heb ik een vraagje, moet de verkeersleider dat elke shift aanpassen of onthoudt het systeem dat ?
Voor altijd ? Voor een bepaalde trein op een bepaalde dag ?
Anders kan ik mij inbeelden dat de verkeersleiders dat beu worden en de aanpassing voor "niets of weinig" is.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 07 aug 2018, 14:22
door Asterix
Het is een commando (genre Alt + letter) in de software dat per trein en per locatie-met-timer moet worden ingegeven.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 07 aug 2018, 14:42
door dentheo
En de dag daarna weer ? enzovoort enzovoort ?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 07 aug 2018, 15:32
door pastore
Uiteraard, de situatie kan ook van dag tot dag of van uur tot uur verschillen hé.