ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

tomdg schreef:
Bibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veilig :roll:
De TB moest wel eerst stoppen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Bibke schreef:
tomdg schreef:
Bibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veilig :roll:
De TB moest wel eerst stoppen.
Ik heb hierover niets vernomen tijdens de gewone opleiding van de reeks 18 (heb les gehad van 1 van de instructeurs die de testritten gedaan heeft) en wij kregen enkel de melding dat er voor de werkplaatsen/fabrikant aansluitingen zijn in de machinekamer. Kan er ook zo op slag niets over terugvinden :roll:
kika
Berichten: 2861
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika »

deadlock schreef:Nee, het is vooral in België veel erger dan in de rest van de wereld. En dit zijn beproefde technieken die decennia oud zijn (packet radio, multiplexing, encryptie, authenticatie, autorisatie). Ik merk vooral een gigantisch gebrek aan kennis bij de gemiddelde persoon die hier huiverig voor is. Met dezelfde technieken worden in de medische wereld al jarenlang levens gered.
En dan nog is het maar de vraag of je het kwetsbaar zou maken, daar heb je nog allerlei leuke technieken zoals QoS voor.
QoS? Tegenwoordig helpt het zelfs tegen griep :lol: Volgens mij mag je per direct bij Siemens werken, remmen van de Velaro aansluiten op hun distributed realtime java in de cloud. :twisted: Ik ben niet de laatste om kritiek te geven op de NMBS haar gebrekkige ICT, maar je bent wel aan het overdrijven. Volgende keer dat je je verveelt in een ziekenhuisbed eens je laptop in zo'n ethernetdoos naast het bed pluggen en gewoon kijken naar wat er zoal passeert. Alleen in 2013 zijn er (waarvan ik weet) 3 à 400 waarschuwingen de deur uitgegaan i.v.m. slechte default wachtwoorden op essentiële medische apparatuur. Dat gaat van insulinepompen tot ventilatie. Juist omdat ik beroepshalve bezig ben met die zut, ben ik er me extra van bewust dat 1/3e van de fabrikanten er niets van snapt, 1/3e zo'n beetje alles verkeerd implementeert en dat de laatste 1/3e ook maar mensen zijn die wel eens fouten maken en niet alles weten. Een gezonde dosis argwaan en goede afwegingen zijn wel op z'n plek, niet op de eerste de beste trein springen, eerst kijken waar hij naar gaat. En nu, vort, terug naar ETCS.

Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

kika schreef: Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
-Mechelen-Antwerpen is voorzien voor dit najaar, Lier komt pas over enkele jaren.
-Dit jaar Liefkenshoek en in 2015 heel Antwerpen (Berchem, Centraal, tunnel en ringspoor)
-Neen, die doen we tegelijk met Brussel-Ottignies
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: ETCS in België.

Bericht door Lukas »

Hoi,

Shrek,

Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Lukas schreef: Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Dat is nog onduidelijk, omdat er daar zeer veel werk te doen is. Voor er ETCS komt moet de hele seininrichting vervangen worden. Dat wil zeggen: nieuwe seinketen, nieuwe wisselmotoren, nieuwe kabels,... Waarschijnlijk zal ook de afstand tussen de seinen veranderen. En dat allemaal van Lier tot in Hasselt.
Het verleden heeft al aangetoond dat een datum plakken op zo'n gigantisch werk niet veel zin heeft. Maar het zal zeker niet voor 2018 zijn :wink:
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Shrek schreef:
Lukas schreef: Weet je al wanneer er ETCS geplaatst word op lijn 35?
Dat is nog onduidelijk, omdat er daar zeer veel werk te doen is. Voor er ETCS komt moet de hele seininrichting vervangen worden. Dat wil zeggen: nieuwe seinketen, nieuwe wisselmotoren, nieuwe kabels,... Waarschijnlijk zal ook de afstand tussen de seinen veranderen. En dat allemaal van Lier tot in Hasselt.
Het verleden heeft al aangetoond dat een datum plakken op zo'n gigantisch werk niet veel zin heeft. Maar het zal zeker niet voor 2018 zijn :wink:
Het lijkt me dat ze het hier dan in de verkeerde volgorde aanpakken. Het lijkt me beter om eerst ETCS op de bestaande seineninrichting te installeren. Als dan de seininrichting zelf aan vervanging to is dan doek je die gewoon op en ga je over op ETCS L2.
Dat is alvast de SBB van plan. Er worden in Zwitserland geen modernisaties van seininstallaties meer gepland. Tussen nu en 2017 wordt overal ETCS geïnstalleerd. Dan, vanaf 2020 wil men systematisch, seinhuis per seinhuis, het hele net naar L2 ombouwen. Uiteindelijk zullen ergens tegen 2050 alle klassieke seinen weg zijn.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

kika schreef: Een gezonde dosis argwaan en goede afwegingen zijn wel op z'n plek, niet op de eerste de beste trein springen, eerst kijken waar hij naar gaat. En nu, vort, terug naar ETCS.
Vergeet niet dat er in Zwitserland al een onstporing gebeurd is door een bug in de ETCS software... Weliswaar zonder erge gevolgenl. Maar het laat toch wel zien hoe belangrijk een rigoreus QA systeem is...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

K V B schreef: Het lijkt me dat ze het hier dan in de verkeerde volgorde aanpakken. Het lijkt me beter om eerst ETCS op de bestaande seineninrichting te installeren. Als dan de seininrichting zelf aan vervanging to is dan doek je die gewoon op en ga je over op ETCS L2.
Dat is alvast de SBB van plan. Er worden in Zwitserland geen modernisaties van seininstallaties meer gepland. Tussen nu en 2017 wordt overal ETCS geïnstalleerd. Dan, vanaf 2020 wil men systematisch, seinhuis per seinhuis, het hele net naar L2 ombouwen. Uiteindelijk zullen ergens tegen 2050 alle klassieke seinen weg zijn.
Ik vind het net andersom...
De Zwitsers installeren nu een hele hoop dure hardware om die level 1 in dienst te krijgen. Over enkele jaren is die hardware niet meer bruikbaar en zit je met een enorme kapitaalvernietiging. Wij letten beter op de centjes en vervangen eerst de seinhuizen (die toch vervangen moesten worden) en plaatsen daarna meteen ETCS L2.
Tom12

Re: ETCS in België.

Bericht door Tom12 »

Shrek schreef:
kika schreef: Vraagjes:
* De driehoek Antwerpen-Lier-Mechelen is voor 2014 gepland, is dat voor- of najaar?
* Welke trajecten komen erna, in het noorden?
* Is de Schuman/Josaphat tunnel direct goed voorzien?
-Mechelen-Antwerpen is voorzien voor dit najaar, Lier komt pas over enkele jaren.
-Dit jaar Liefkenshoek en in 2015 heel Antwerpen (Berchem, Centraal, tunnel en ringspoor)
-Neen, die doen we tegelijk met Brussel-Ottignies
Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78 :twisted: ).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Tom12 schreef: Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78 :twisted: ).
Neen, met TBL1+ mag je er ook in. Dus voor de 77'ers geen probleem.
De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.
Schreef de ambtenaar, die mag spelen met belastingsgeld, tegen de operatoren die het moeten "verdienen" .
Shrek, je bent op enkele jaren precies goed gebrainwashed ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: Schreef de ambtenaar, die mag spelen met belastingsgeld, tegen de operatoren die het moeten "verdienen" .
Shrek, je bent op enkele jaren precies goed gebrainwashed ?
Schreef de man die niets geeft om veiligheid...

Alle operatoren (inclusief B-logistics) vragen zelf om ETCS, het zijn zij die geen fan zijn van TBL1+.
Wij laten hen de keuze tussen beide systemen...
En ik ben inderdaad goed gebrainwashed, ik denk nu vooral aan de veiligheid van de treinen. Vooroorlogse systemen als kroko zijn dus totaal not-done :wink:
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: ETCS in België.

Bericht door K V B »

Shrek schreef: ]Wij letten beter op de centjes en vervangen eerst de seinhuizen (die toch vervangen moesten worden) en plaatsen daarna meteen ETCS L2.
Dus eerst de seinen plus de seinhuizen vervangen, en dan later ETCS L2 installeren en relatief nieuwe seinen weggooien is efficienter dan eerst L1 installeren, en dan bij het vervangen van het seinhuis over te gaan naar L2 en al afgeschreven seinen weg te gooien?

Volgens mijn rekenkunde klopt er hier iets niet...
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: ETCS in België.

Bericht door twist297 »

Shrek schreef:
Tom12 schreef: Waarschijnlijk een dwaze vraag maar klopt het dat men verplicht ETCS moet zitten hebben om de liefkenshoek-tunnel te mogen betreden? Indien wel dan gaan de SO's nog een pakske werk hebben om die locomotieven te voorzien van ETCS (met een beetje chance lukt dat niet bij den T77/78 :twisted: ).
Neen, met TBL1+ mag je er ook in. Dus voor de 77'ers geen probleem.
De andere operatoren mogen inderdaad eens beginnen denken aan een ETCS-installatie.
Er liggen zelfs nog kroko's ook....
Plaats reactie