Er zullen geen seinen vervangen worden, verplaatsen misschien wel maar zeker niet vervangen. Dus uw rekenkunde klopt inderdaad niet...K V B schreef:Dus eerst de seinen plus de seinhuizen vervangen, en dan later ETCS L2 installeren en relatief nieuwe seinen weggooien is efficienter dan eerst L1 installeren, en dan bij het vervangen van het seinhuis over te gaan naar L2 en al afgeschreven seinen weg te gooien?Shrek schreef: ]Wij letten beter op de centjes en vervangen eerst de seinhuizen (die toch vervangen moesten worden) en plaatsen daarna meteen ETCS L2.
Volgens mijn rekenkunde klopt er hier iets niet...
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Die oude seinen in Aarschot, Diest, Heist,... geen wel vervangen worden hoor.twist297 schreef:Er zullen geen seinen vervangen worden, verplaatsen misschien wel maar zeker niet vervangen. Dus uw rekenkunde klopt inderdaad niet...
Maar de paal + lampjes is maar een heel klein gedeelte van de kostprijs van een seininstallatie. Alle andere elementen (treindetectie, wisselsturing, reiswegaanleg,...) blijven gewoon bestaan met ETCS Level 2.
Re: ETCS in België.
Ik beweer helemaal niets anders, integendeel, ik deed de moeite om Deadlock uit te leggen dat wat hij voorstelt pure waanzin is. De ticketautomaten, de Ibissen, die kan je prima remote updaten, dat is geen kritieke veiligheidsinfrastructuur.K V B schreef:Vergeet niet dat er in Zwitserland al een onstporing gebeurd is door een bug in de ETCS software... Weliswaar zonder erge gevolgenl. Maar het laat toch wel zien hoe belangrijk een rigoreus QA systeem is...kika schreef: Een gezonde dosis argwaan en goede afwegingen zijn wel op z'n plek, niet op de eerste de beste trein springen, eerst kijken waar hij naar gaat. En nu, vort, terug naar ETCS.
Re: ETCS in België.
Vanuit een technisch perspectief kun je best software-updates pushen naar een locomotief. Vanuit een veiligheids- en procesperspectief kan ik me prima voorstellen dat je dat dan weer net niet wilt.
Re: ETCS in België.
Excuses voor het even terug afwijken van het ETCS-onderwerp, maar ik wil hier toch even op aanvullen.Steven schreef:Ik heb hierover niets vernomen tijdens de gewone opleiding van de reeks 18 (heb les gehad van 1 van de instructeurs die de testritten gedaan heeft) en wij kregen enkel de melding dat er voor de werkplaatsen/fabrikant aansluitingen zijn in de machinekamer. Kan er ook zo op slag niets over terugvindentomdg schreef:Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veiligBibke schreef:Ik heb dat gehoord in het begin van de 18-en van een TB die zei dat hij moest stoppen en vanaf dat moment nam Siemens over. Ze legden op afstand de loc ook plat, starten terug op en daarna kon hij verder rijden.
Het is met HLE 18 en MR08 wel degelijk de bedoeling om vanop afstand de diagnose-gegevens te kunnen uitlezen. Voor MR08 is dit reeds operationeel. Gezien het echter om gigantische hoeveelheden data gaat, en deze praktijk voor iedereen nieuw is, is er nog een leercurve nodig om hier handig gebruik van te (kunnen) maken.
Het is in principe ook mogelijk om op afstand zaken te kunnen besturen, maar dit wordt ontwikkeld noch gebruikt, o.m. om veiligheidsredenen. Enkel personeel ter plaatse kent de exacte omstandgheden (hoogspanning, treinsamenstelling, manuele tussenkomsten, rem-status,...) en blijft verantwoordelijk, dus iemand vanop afstand zaken laten aansturen is not done. Over de telefoon richtlijnen geven kan natuurlijk wel. Ik ben dan ook verwonderd over het bericht van Bibke.
Re: ETCS in België.
De praktijk heeft dat laatste trouwens al bewezen (Bombardier en Traxx).AlexNL schreef:Vanuit een technisch perspectief kun je best software-updates pushen naar een locomotief. Vanuit een veiligheids- en procesperspectief kan ik me prima voorstellen dat je dat dan weer net niet wilt.
Re: ETCS in België.
Bij een berg gegevens hoort natuurlijk stukje informatica om te helpen een overzicht te krijgen.nahoj schreef:[
Het is met HLE 18 en MR08 wel degelijk de bedoeling om vanop afstand de diagnose-gegevens te kunnen uitlezen. Voor MR08 is dit reeds operationeel. Gezien het echter om gigantische hoeveelheden data gaat, en deze praktijk voor iedereen nieuw is, is er nog een leercurve nodig om hier handig gebruik van te (kunnen) maken.
Het is in principe ook mogelijk om op afstand zaken te kunnen besturen, maar dit wordt ontwikkeld noch gebruikt, o.m. om veiligheidsredenen. Enkel personeel ter plaatse kent de exacte omstandgheden (hoogspanning, treinsamenstelling, manuele tussenkomsten, rem-status,...) en blijft verantwoordelijk, dus iemand vanop afstand zaken laten aansturen is not done. Over de telefoon richtlijnen geven kan natuurlijk wel. Ik ben dan ook verwonderd over het bericht van Bibke.
Ik heb in het buitenland gehoord dat men daar de gegevens, van het materieel tijdens de rit, gebruikt om het onderhoud bij te sturen.
Men roept een stel vroeger binnen of laat elementen vroeger vervangen.
Wordt hier aan zoiets gedacht of misschien al gedaan ?
Hebben de traxxen ook zoiets ?
Dit mag nieuw draadje worden...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ETCS in België.
Ja.dentheo schreef:Bij een berg gegevens hoort natuurlijk stukje informatica om te helpen een overzicht te krijgen.
Ik heb in het buitenland gehoord dat men daar de gegevens, van het materieel tijdens de rit, gebruikt om het onderhoud bij te sturen.
Men roept een stel vroeger binnen of laat elementen vroeger vervangen.
Wordt hier aan zoiets gedacht of misschien al gedaan ?
Re: ETCS in België.
Als ik me niet vergis kan Bombardier hetzelfde voor de hle 28 en 29 (het op afstand uitlezen van de diagnose-gegevens). Ik moet wel toegeven dat ik het zelf nog nooit meegemaakt heb.nahoj schreef:Excuses voor het even terug afwijken van het ETCS-onderwerp, maar ik wil hier toch even op aanvullen.Steven schreef:Ik heb hierover niets vernomen tijdens de gewone opleiding van de reeks 18 (heb les gehad van 1 van de instructeurs die de testritten gedaan heeft) en wij kregen enkel de melding dat er voor de werkplaatsen/fabrikant aansluitingen zijn in de machinekamer. Kan er ook zo op slag niets over terugvindentomdg schreef:Laat ons hopen dat dit niet waar is want het lijkt mij niet echt veilig
Het is met HLE 18 en MR08 wel degelijk de bedoeling om vanop afstand de diagnose-gegevens te kunnen uitlezen. Voor MR08 is dit reeds operationeel. Gezien het echter om gigantische hoeveelheden data gaat, en deze praktijk voor iedereen nieuw is, is er nog een leercurve nodig om hier handig gebruik van te (kunnen) maken.
Het is in principe ook mogelijk om op afstand zaken te kunnen besturen, maar dit wordt ontwikkeld noch gebruikt, o.m. om veiligheidsredenen. Enkel personeel ter plaatse kent de exacte omstandgheden (hoogspanning, treinsamenstelling, manuele tussenkomsten, rem-status,...) en blijft verantwoordelijk, dus iemand vanop afstand zaken laten aansturen is not done. Over de telefoon richtlijnen geven kan natuurlijk wel. Ik ben dan ook verwonderd over het bericht van Bibke.
Re: ETCS in België.
Als bestuurder merk je niks van dat uitlezen.Tom12 schreef:Als ik me niet vergis kan Bombardier hetzelfde voor de hle 28 en 29 (het op afstand uitlezen van de diagnose-gegevens). Ik moet wel toegeven dat ik het zelf nog nooit meegemaakt heb.
Re: ETCS in België.
Dat was heel in het begin van de 18-en. Misschien een test of een presentatie.dentheo schreef:Bij een berg gegevens hoort natuurlijk stukje informatica om te helpen een overzicht te krijgen.nahoj schreef:[
Het is met HLE 18 en MR08 wel degelijk de bedoeling om vanop afstand de diagnose-gegevens te kunnen uitlezen. Voor MR08 is dit reeds operationeel. Gezien het echter om gigantische hoeveelheden data gaat, en deze praktijk voor iedereen nieuw is, is er nog een leercurve nodig om hier handig gebruik van te (kunnen) maken.
Het is in principe ook mogelijk om op afstand zaken te kunnen besturen, maar dit wordt ontwikkeld noch gebruikt, o.m. om veiligheidsredenen. Enkel personeel ter plaatse kent de exacte omstandgheden (hoogspanning, treinsamenstelling, manuele tussenkomsten, rem-status,...) en blijft verantwoordelijk, dus iemand vanop afstand zaken laten aansturen is not done. Over de telefoon richtlijnen geven kan natuurlijk wel. Ik ben dan ook verwonderd over het bericht van Bibke.
Ik heb in het buitenland gehoord dat men daar de gegevens, van het materieel tijdens de rit, gebruikt om het onderhoud bij te sturen.
Men roept een stel vroeger binnen of laat elementen vroeger vervangen.
Wordt hier aan zoiets gedacht of misschien al gedaan ?
Hebben de traxxen ook zoiets ?
Dit mag nieuw draadje worden...
Re: ETCS in België.
Ik meen mij toch ook te herinneren hoe, een aantal jaar terug, plots een aantal hle 28 stilstonden, omdat Bombardier een upgrade diende uit te voeren, en Logistics daarvan niet op de hoogte had gebracht, zodat op dat moment alle locomotieven aan kant zouden staan.
Re: ETCS in België.
Excuses zijn niet nodig, maar mag ik opmerken dat gegevens uitlezen nog totaal iets anders is dan een hele update uitvoeren of elektronische herstellingen van op afstand uitvoeren. Dus ook daarom dat ik verbaasd was, heb deze week trouwens iemand meegehad van Technics waaraan ik de vraag ook gesteld was. Wat betreft het uitlezen van data is het bij de desiro al mogelijk doch bij de HLE18 (nog) niet. Het was gevraagd door de nmbs tijdens de bestelling van de HLE18 maar Siemens vroeg hier natuurlijk een prijs voor.nahoj schreef: Excuses voor het even terug afwijken van het ETCS-onderwerp, maar ik wil hier toch even op aanvullen.
Het is met HLE 18 en MR08 wel degelijk de bedoeling om vanop afstand de diagnose-gegevens te kunnen uitlezen. Voor MR08 is dit reeds operationeel. Gezien het echter om gigantische hoeveelheden data gaat, en deze praktijk voor iedereen nieuw is, is er nog een leercurve nodig om hier handig gebruik van te (kunnen) maken.
Het is in principe ook mogelijk om op afstand zaken te kunnen besturen, maar dit wordt ontwikkeld noch gebruikt, o.m. om veiligheidsredenen. Enkel personeel ter plaatse kent de exacte omstandgheden (hoogspanning, treinsamenstelling, manuele tussenkomsten, rem-status,...) en blijft verantwoordelijk, dus iemand vanop afstand zaken laten aansturen is not done. Over de telefoon richtlijnen geven kan natuurlijk wel. Ik ben dan ook verwonderd over het bericht van Bibke.
Re: ETCS in België.
Wat de etcs op HLE18 betreft zou er nu toch schot in de zaak zitten om deze in de loop van 2014 actief te krijgen op deze locomotieven.
Re: ETCS in België.
Ik neem aan dat het dan over een installatie gaat voor ETCS L2, omdat de HLE 18 ook ingezet wordt op HSL 2?