dentheo schreef:Zo maar vraagje:
Wat is de achtergrond van de prioriteiten voor die planning voor de bestaande lijnen , want er kan toch maar een bepaald pakket werk afgeleverd per jaar.
- zoveel mogelijk treinen beschermen
- conflictpunten afschermen
- zoveel mogelijk treinkilometers beschermen,
- complete verbindingen
- zoveel mogelijk passagiers beschermen
Dat waren de prioriteiten voor TBL1+, dat is maatwerk per sein waardoor je echt zo kan werken. ETCS werkt veel ruimer, per lijn of per zone zelfs.
De voornaamste punten in de planning zijn dan:
-Internationale corridors: De HST-assen en de goederenas Antwerpen-Milaan zijn prioritair ifv interoperabiliteit.
-De compatibiliteit met de andere seininstallaties. Gent en Brugge zijn bijvoorbeeld al voorzien van de nieuwste seincomputers waardoor ETCS2 gemakkelijk te implementeren is. Hasselt daarentegen moet nog wachten tot nieuwe seininstallaties in dienst komen.
-Capaciteitswinst: ETCS2 laat toe meer treinen per uur te laten rijden. De drukke spoorlijnen die nog geen ETCS hebben zullen daardoor eerder in de planning komen.