ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
Dat blijft bij de bestuurder. Maar ETCS level 2 zal dat wel een stuk efficiënter maken, dan krijgt de bestuurder immers onmiddellijk de info wanneer een reisweg wordt aangelegd, waardoor hij minder lang zal moeten remmen.
Eimai
Berichten: 801
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
Alleszins niet in de huidige implementatie. Overigens krijg je in ETCS level 1 hier toch meestal maar twee of drie blokken verder te zien, ook al staan de seinen al een heel eind verder open en is eerder het visueel de seinen in het oog houden een betere aanduiding dat er iets voor je rijdt.

Maar voor het inschatten tegen welke snelheid je rustig kan blijven rijden zonder continu optrekken en afremmen, dat is ervaring en ook vaak geluk hebben voor de bestuurder. Het hangt ook van geval tot geval af of een bestuurder daar rekening mee gaat houden of niet. Al denk ik bij mezelf te zien dat ik er wel iets minder mee rekening hou dan als ik op TBL1+ aan het rijden ben, aangezien de sectie tussen het sein dat twee geel staat en het rood sein gewoon vlotter gaat onder ETCS en je het rood sein onder ETCS ook beter gewaarschuwd wordt op de positie van dat rood sein, terwijl je onder TBL1+ vaak kilometers tegen een slakkengangetje zit te rijden wat mijns inziens een stuk gevaarlijker is voor aandacht afleiden. Onder TBL1+ ga ik altijd proberen om twee geel te vermijden door op voorhand de snelheid al aan te passen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

t-town schreef:Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?
De enige toepassing van dat soort snelheidssturing via ETCS zit volgens mij op een hoger niveau...soort optimalisering van epb.
De trein kan dat zelf niet omdat hij niet ziet wat er op kruisende rijwegen gebeurt.
Ik denk niet dat er al iest soortgelijks besteld is voor Belgie.
Zelfs de aanbesteding in UK, voor een proefproject, is nu volgens mij uitgesteld.
Theo
Groeten vanop de Heide
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: ETCS in België.

Bericht door Bordensteker »

Ik realiseer me nu ineens dat ik van "RouteLint" (bij NS) al tijden niets meer gehoord heb. Dat systeem beoogde o.a. uitgebreidere informatie te geven van wat er vóór je trein (maar buiten je eigen waarneming) zoal gebeurt. Is dat niet geworden wat ze er van gehoopt hadden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Ik hoor geen enkele NS collega over spreken maar als ik er aan denk zal ik er eens achter vragen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Het is hier nog niet vermeld, maar sinds ongeveer een maand is er in België een treinverbinding die volledig in ETCS rijdt. De bestuurder heeft dus geen last meer van transities naar laterale seinen en de trein is de hele rit beschermd :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?

In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS. :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?

In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS. :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ETCS in België.

Bericht door Steve »

Volgens mij is er iets verkeerd gegaan bij je antwoord, ik zie enkel de quote maar geen eigen bericht...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Leuven-Ottignies dan zeker? Zijn alle sporen in beide stations uitgerust?

In principe (buiten de werkzaamheden) hoort die verbinding natuurlijk wel door te rijden naar LLN en daar is nog geen spoor van ETCS. :wink:
Neen die is het niet, zowel in leuven als in ottignies ligt nog niet overal etcs.

Trouwens: in LLN kan je al wel sporen vinden van ETCS, het is gewoon nog niet in dienst :wink:
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Antwerpen Centraal - Noorderkempen? :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Antwerpen Centraal - Noorderkempen? :wink:
Correct ! :wink:
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Vraagje: als een trein vanaf de Nederlandse grens naar Antwerpen rijdt onder ETCS Level 2, moet deze dan nog ergens onderweg iets doen, bijvoorbeeld van RBC omschakelen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Vraagje: als een trein vanaf de Nederlandse grens naar Antwerpen rijdt onder ETCS Level 2, moet deze dan nog ergens onderweg iets doen, bijvoorbeeld van RBC omschakelen?
Dat gaat allemaal volledig automatisch. Zelfs de omschakeling naar level 1 in Luchtbal verloopt zonder dat de bestuurder ook maar één handeling moet doen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Zijn er in Spanje geen langere trajecten met ETCS?

Groetjes,
Rian
Ons persbericht had het specifiek over level 1, dat heeft de pers weggelaten.
Ook Infrabel zelf laat het gemakkelijkheidshalve weg in hun tv-bijdragen :)
Plaats reactie