Binnenkomen op rood

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door HLE 2302 »

Vandaag in Lichtervelde ook met groen aan het perron kunnen komen, aangepaste software of een goeie operator ? aangezien alles al van héél ver groen stond zowel in Lichtervelde als Roeselare doet me het laatste vermoeden.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
brouckie
Berichten: 118
Lid geworden op: 21 feb 2012, 18:46

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door brouckie »

HLE 2302 schreef:Vandaag in Lichtervelde ook met groen aan het perron kunnen komen, aangepaste software of een goeie operator ? aangezien alles al van héél ver groen stond zowel in Lichtervelde als Roeselare doet me het laatste vermoeden.
Denk eerder aangepaste software. Enkele weken geleden ook telkens met groen Lichtervelde binnengekomen.
Of het was toevallig diezelfde operator... In dat geval. Well done!

Leuven daarentegen al heel de week met 2 geel (GrGV vooraf) binnengekomen... met bijhorende 4 min vertraging... Ik kan de euforie van vorige berichten dus helaas niet bevestigen.
Iemand van Infrabel die een stand van zake kan geven betreffende een al dan niet uitgevoerde software update?

Voor wat het waard is. De eerste testen in Leuven met een automatisch systeem dateren van juni 2010. Schrijnend te moeten merken dat 7 jaar (!) later nog steeds seinen nodeloos lang gesloten blijven. Zegt veel over de capaciteiten van de software ontwikkelaars bij Infrabel...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

brouckie schreef:Leuven daarentegen al heel de week met 2 geel (GrGV vooraf) binnengekomen... met bijhorende 4 min vertraging... Ik kan de euforie van vorige berichten dus helaas niet bevestigen.
Mijn waarnemingen in Leuven zijn hoofdzakelijk gebaseerd op binnenrijden met serie 400 vanuit Brussel. Ik zie de seinen natuurlijk niet maar het verschil is wel duidelijk. Het komt nog wel voor dat we langzaam binnenkomen maar dan is de trein doorgaans op tijd. Vanavond nog behoorlijk snel binnengekomen met de 416 (die had +3 wegens kruipen tot voorbij Schaarbeek - komt tegenwoordig vaak voor want om onbekende redenen rijdt juist die trein vanaf spoor 7 i.p.v. spoor 3 in Brussel-Noord).

Hoe kom je overigens aan +4? Naar mijn waarneming is het verschil tussen snel en langzaam binnenkomen ongeveer een minuut als je vanuit Brussel komt.

Groetjes,
Rian
byter
Berichten: 161
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

ARS kan enkel met timers werken om de volgorde te bepalen en dat gaat men in Leuven in zeker niet uitschakelen. Als het groen staat in Leuven (met een voorziene stilstand) dan is dat gewoon door de operator/verkeersleider.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

byter schreef:ARS kan enkel met timers werken om de volgorde te bepalen en dat gaat men in Leuven in zeker niet uitschakelen. Als het groen staat in Leuven (met een voorziene stilstand) dan is dat gewoon door de operator/verkeersleider.
Wat is ARS? Verder begrijp ik het verband niet tussen je beide zinnen.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

ARS is Automated Routing System, zeg maar de automatische reiswegsturing. Zonder ARS moet de seingever/operator de reisweg nog goedkeuren en eventuele manueel bediende seinen zelf openen (automatische seinen komen, na goedkeuring van de reisweg, zelf open zodra de trein de aankondigingsszone binnenrijdt, voor bijvoorbeeld HST-verkeer richting HSL2 is dat de Y.Herent). ARS kijkt naar de voorziene dienstregeling en zal afhankelijk daarvan volkomen autonoom de trein verder laten rijden. De meeste EBP-posten zijn tegenwoordig uitgerust met ARS.
byter
Berichten: 161
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door byter »

Hetgeen ARS doet is eigenlijk niet meer dan de bewegingslijn aanleveren aan EBP. Hierin zullen echter soms timers zitten afhankelijk van de configuratie van de seinen en in combinatie met een voorziene stilstand. Het voordeel is wel dat waar dit niet nodig is het automatisme gewoon automatisch staat en het sein open zal staan indien mogelijk (geen kruising of ontblokking).

Het al dan niet op dubbel geel of groen binnen rijden voor Leuven hangt momenteel dus af van de operator/verkeersleider. Indien deze een directe sturing doet zal je vlotter kunnen rijden.

De link die ik reeds op de eerste pagina had gepost:
https://www.youtube.com/watch?v=w1g_Xuar7Gs

Het systeem is niet perfect anders zou deze topic er uiteraard niet zijn. Je hebt dus situaties waar je op dubbel geel rijdt terwijl dit niet nodig is.

De ARS zones zullen eind dit jaar in ieder geval weer uitgebreid worden.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

byter schreef:Hetgeen ARS doet is eigenlijk niet meer dan de bewegingslijn aanleveren aan EBP. Hierin zullen echter soms timers zitten afhankelijk van de configuratie van de seinen en in combinatie met een voorziene stilstand. Het voordeel is wel dat waar dit niet nodig is het automatisme gewoon automatisch staat en het sein open zal staan indien mogelijk (geen kruising of ontblokking).

Het al dan niet op dubbel geel of groen binnen rijden voor Leuven hangt momenteel dus af van de operator/verkeersleider. Indien deze een directe sturing doet zal je vlotter kunnen rijden.
Dus... om in Leuven normaal binnen te kunnen rijden moet er voor iedere trein uit Brussel (en waarschijnlijk dan ook uit Luik) handmatig worden ingegrepen? En dat al sinds de invoering van ARS? Daar gaat dan iets grondig mis.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door groentje »

Spreek me tegen, maar ARS doet de dingen automatisch, maar is geprogrammeerd om wissels en reiswegen niet te vroeg op voorhand te bezetten om de exploitatie zo min mogelijk te belemmeren. Pakweg in Leuven betekent dat dat de reiswegaanleg bij vertrek uit een station slechts 1 à 2' max voor het voorziene vertrek zal zijn als je ARS z'n werk laat doen. Uiteraard kan een bedienaar nog steeds ingrijpen, en bijvoorbeeld een snellere reiswegaanleg forceren. Je kan ARS wellicht anders programmeren om bijvoorbeeld de reisweg naar de HSL steeds te forceren, maar dan moet je wel manueel gaan ingrijpen als je bijvoorbeeld een HST een IC wil laten voorbijsteken, bijvoorbeeld.
De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:Spreek me tegen, maar ARS doet de dingen automatisch, maar is geprogrammeerd om wissels en reiswegen niet te vroeg op voorhand te bezetten om de exploitatie zo min mogelijk te belemmeren. Pakweg in Leuven betekent dat dat de reiswegaanleg bij vertrek uit een station slechts 1 à 2' max voor het voorziene vertrek zal zijn als je ARS z'n werk laat doen. Uiteraard kan een bedienaar nog steeds ingrijpen, en bijvoorbeeld een snellere reiswegaanleg forceren. Je kan ARS wellicht anders programmeren om bijvoorbeeld de reisweg naar de HSL steeds te forceren, maar dan moet je wel manueel gaan ingrijpen als je bijvoorbeeld een HST een IC wil laten voorbijsteken, bijvoorbeeld.
Als je dat in Leuven wilt organiseren, dan moet je sowieso handmatig ingrijpen. Er moeten dan allerlei treinen naar een ander perron (of de 4xx naar spoor 2, ook al meegemaakt) en dat moet allemaal georganiseerd worden ruim voordat de trein binnenrijdt.
1 tot 2 minuten voor de geplande of voorspelde vertrektijd het sein op groen zetten betekent inderdaad dat je in de meeste stations consequent op rood binnenkomt, ook bij vertraging, aangezien je dan het inrijsein al lang voorbij bent. Dat is ook belemmering. De belofte van een treinverkeer met minder vertragingen wordt daarmee alvast flink afgezwakt. Als het personeel op het seinhuis dat nu handmatig voorkomt, dan is dat in feite alleen maar een lapmiddel.

Groetjes,
Rian
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dekooiker »

Dus: ervaren bedienaars zijn waarschijnlijk beter in optimaal benutten van de infrastructuur, beter dan ARS?
De trein.
Alleen voor durvers.
Paul
Berichten: 1290
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Paul »

groentje schreef:De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Ik heb ook sterk de indruk dat die regel vertragingen in de hand werkt en opstapelt. Want als ik me niet vergis moet die slakkengang aangehouden worden tot aan de voet van het volgende sein, zelfs als de treinbestuurder het al op vijfhonderd meter afstand op groen ziet springen... Of vergis ik mij?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1220
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door Tim »

Paul schreef:
groentje schreef:De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Ik heb ook sterk de indruk dat die regel vertragingen in de hand werkt en opstapelt. Want als ik me niet vergis moet die slakkengang aangehouden worden tot aan de voet van het volgende sein, zelfs als de treinbestuurder het al op vijfhonderd meter afstand op groen ziet springen... Of vergis ik mij?
Klopt. Eenmaal ETCS overal actief is zal dat euvel ook verholpen zijn maar daarop is het nog enkele jaren wachten...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door dentheo »

Paul schreef:
groentje schreef:De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Ik heb ook sterk de indruk dat die regel vertragingen in de hand werkt en opstapelt. Want als ik me niet vergis moet die slakkengang aangehouden worden tot aan de voet van het volgende sein, zelfs als de treinbestuurder het al op vijfhonderd meter afstand op groen ziet springen... Of vergis ik mij?
Ik dacht dat het nog iets erger was, wanneer hij dan groen krijgt dan moet hij die lage snelheid wel aanhouden tot de laatste as van zijn trein dat groene sein voorbij is. Snelheidsverhogingen gaan toch pas in op de laatste as, snelheidsverminderingen op de eerste as van de trein.
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Binnenkomen op rood

Bericht door rvdborgt »

Tim schreef:
Paul schreef:
groentje schreef:De voornaamste oplossing zal volgens mij toch vooral zijn dat die regel dat een trein moet vertragen tot 30 km/u van zodra hij een dubbel geel voorbij rijdt, wordt aangepast. Dan kan een trein, zelfs met een gesloten sein, toch aan een hogere snelheid binnenrijden...
Ik heb ook sterk de indruk dat die regel vertragingen in de hand werkt en opstapelt. Want als ik me niet vergis moet die slakkengang aangehouden worden tot aan de voet van het volgende sein, zelfs als de treinbestuurder het al op vijfhonderd meter afstand op groen ziet springen... Of vergis ik mij?
Klopt. Eenmaal ETCS overal actief is zal dat euvel ook verholpen zijn maar daarop is het nog enkele jaren wachten...
Dat is wel heel erg afhankelijk van wat voor remcurve dan wordt ingeprogrammeerd.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie