Concentratie seinhuizen
Re: Concentratie seinhuizen
Vroeger zat er seingever en ostch, nu is het een ostch alleen.
Van zodra er maar iets kleins voordoet heeft dat effect op al wat er rijdt.
S422 afleveren=10 minuten bezigheid waarin de rest stilstaat.
Het is ook niet zo dat er maar twee treinen per uur per richting rijden op B.8.
Er zijn heel wat posten die kalmer zijn...
Ik ben geen grote voorstander van de concentratie omwille van het gegeven dat het personeel te ver van hun actiezone afzitten.
Vroeger daverde je uit de stoel als er iets voorbijkwam; EBP herleidt het tot een computerspelletje.
Wel een voordeel is dat bij problemen een hele regio mee kan volgen en gepast reageren.
Dat was vroeger technisch onmogelijk.
Van zodra er maar iets kleins voordoet heeft dat effect op al wat er rijdt.
S422 afleveren=10 minuten bezigheid waarin de rest stilstaat.
Het is ook niet zo dat er maar twee treinen per uur per richting rijden op B.8.
Er zijn heel wat posten die kalmer zijn...
Ik ben geen grote voorstander van de concentratie omwille van het gegeven dat het personeel te ver van hun actiezone afzitten.
Vroeger daverde je uit de stoel als er iets voorbijkwam; EBP herleidt het tot een computerspelletje.
Wel een voordeel is dat bij problemen een hele regio mee kan volgen en gepast reageren.
Dat was vroeger technisch onmogelijk.
De trein.
Alleen voor durvers.
Alleen voor durvers.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat is helemaal niet waar.ferry schreef:Het centraliseren van al die seinhuizn is er de oorzaak van dat waneer er zich een onregelmatigheid voordoet alles in de soep draait! Vroeger kon er lokaal onmiddellijk en gepast opgetreden worden!!
Dankzij de grote EBP's kan men bij een storing meteen de achterliggende treinen op tegenspoor sturen of omleiden. Als je één voor één alle postjes op een lijn moet gaan bellen is dat haast onmogelijk. Met al die kleine posten moet je in geval van een probleem beginnen rondbellen en gaan er kostbare minuten verloren voor er iemand kan ingrijpen.
Dankzij EBP kan er onmiddellijk en gepast opgetreden worden.
Re: Concentratie seinhuizen
Inderdaad.ferry schreef:Dat zien we bijna dagelijks...!
Als je kijkt naar de kraan die in Berchem op de sporen viel: Zeer snel kon men de treinen plaatselijk omleiden in Antwerpen (Neerpelt naar Schijnpoort, Gent naar spoor 21-24, enz..)
Dit zou gewoon onmogelijk zijn als het vanuit 5 verschillende seinhuizen zou moeten gebeuren.
Ook bijvoorbeeld de testritten traxx dit weekend: Eén telefoontje naar het seinhuis van Brussel en één naar het seinhuis van Leuven en alles kon rijden. Niet doenbaar met een blokpost in elk station.
Iedereen is het erover eens dat de concentratie van seinhuizen geen nadelen heeft. Daarom ook dat het proces zo snel gaat en er spoedig maar 30 seinhuizen meer zullen overblijven.
Re: Concentratie seinhuizen
Hoe zit het met het weer stilletjes herverdelen van de autoriteit van TC ?Shrek schreef:[
Iedereen is het erover eens dat de concentratie van seinhuizen geen nadelen heeft. Daarom ook dat het proces zo snel gaat en er spoedig maar 30 seinhuizen meer zullen overblijven.
Beweegt daar nog iets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Concentratie seinhuizen
Er komen, eenmaal de concentratie voldoende gevorderd is, traffic managers en safety managers (die zijn trouwens gewoon de onderstationschefs Infrabel). De ene houdt zich bezig met het treinverkeer tijdens problemen, en de andere houdt zich bezig met de veiligheid tijdens een crisis (contact met ploegen ter plaatse etc). Daarbij komen er op de grote seinhuizen ook nog Corridor managers, dewelke eigenlijk van TC afkomstig zijn. Zij beheren de grote lijnen van het land van op het seinhuis. Bijvoorbeeld L25 van Antwerpen tot Vilvoorde. Zij zorgen voor een goed verloop van het verkeer op deze lijnen en bepalen de capaciteit in geval van een ongeval/crisis (bijvoorbeeld kunnen zij aan Mobility laten weten dat op een bepaalde lijn dewelke op enkel spoor moet rijden 4 treinen in elke richting per uur toegelaten worden). Zij zullen echter tegengewerkt worden door de contactpersoon van Mobility die plaats zal nemen op de blok en dewelke over de prioritaire vertrekken beslist (in hoeverre deze nog kan tegen gesproken worden door de Corridor manager is nog niet geweten, er moet toch nog een soort van prioriteit blijven op soort van trein, bv. geen omnibus voor een IC steken).
Re: Concentratie seinhuizen
In het seinhuis kan de seingever dat laatste toch gewoon zelfs beslissen, zoals het al zoals gebeurd! Deze heeft toch veel meer ervaring, of op basis van wat wordt men corridor manager?
Nog meer diensten die elkaar gaan tegenwerken
Nog meer diensten die elkaar gaan tegenwerken
Re: Concentratie seinhuizen
De seingever heeft absoluut geen zeg over welke trein er eerst mag vertrekken bij calamiteiten, dat is eerder de onderstationschef en de regelaar die daar over beslissen tenzij TC belt om op voorhand al te zeggen welke trein voorrang moet krijgen. Die van TC komt nu gewoon op de blok zitten.
TC blijft nog bestaan maar in een minimale versie, en deze zal moeten beslissen tussen twee corridor managers die niet met elkaar overeen komen.
TC blijft nog bestaan maar in een minimale versie, en deze zal moeten beslissen tussen twee corridor managers die niet met elkaar overeen komen.
Re: Concentratie seinhuizen
Als ik die beschrijving zo lees doen die, als alles normaal is, "niets" ?Kristofke schreef:Er komen, eenmaal de concentratie voldoende gevorderd is, traffic managers en safety managers (die zijn trouwens gewoon de onderstationschefs Infrabel). De ene houdt zich bezig met het treinverkeer tijdens problemen, en de andere houdt zich bezig met de veiligheid tijdens een crisis (contact met ploegen ter plaatse etc).
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Concentratie seinhuizen
Het aantal diensten gaat niet verhogen hoor, ze worden gewoon verplaatst naar het seinhuis. En geloof mij: de stationschefs in de geconcentreerde seinhuizen weten wel waar ze mee bezig zijn hoor.Retard schreef:In het seinhuis kan de seingever dat laatste toch gewoon zelfs beslissen, zoals het al zoals gebeurd! Deze heeft toch veel meer ervaring, of op basis van wat wordt men corridor manager?
Nog meer diensten die elkaar gaan tegenwerken
Het kan alleen maar voordelen hebben als zij een deel van de traffic control op zich nemen. Dat vereist natuurlijk een groot genoeg werkgebied, maar dat is in enkele seinhuizen nu al wel het geval.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat kan ik alleen maar beamen, de samenwerking met B12 te Berchem bijvoorbeeld verloopt altijd heel vlot en vriendelijk. Ze kunnen al eens iets regelen ook zonder dat er 100 telefoontjes moeten gepleegd worden.Shrek schreef:Het aantal diensten gaat niet verhogen hoor, ze worden gewoon verplaatst naar het seinhuis. En geloof mij: de stationschefs in de geconcentreerde seinhuizen weten wel waar ze mee bezig zijn hoor.Retard schreef:In het seinhuis kan de seingever dat laatste toch gewoon zelfs beslissen, zoals het al zoals gebeurd! Deze heeft toch veel meer ervaring, of op basis van wat wordt men corridor manager?
Nog meer diensten die elkaar gaan tegenwerken
Het kan alleen maar voordelen hebben als zij een deel van de traffic control op zich nemen. Dat vereist natuurlijk een groot genoeg werkgebied, maar dat is in enkele seinhuizen nu al wel het geval.
Re: Concentratie seinhuizen
Dat geldt voor zowat iedereen in een seinhuis he. Als alles loopt zoals het moet is er niet zoveel werk. Maar vanaf dat de eerste trein met vertraging eraan komt begint het circusdentheo schreef:Als ik die beschrijving zo lees doen die, als alles normaal is, "niets" ?Kristofke schreef:Er komen, eenmaal de concentratie voldoende gevorderd is, traffic managers en safety managers (die zijn trouwens gewoon de onderstationschefs Infrabel). De ene houdt zich bezig met het treinverkeer tijdens problemen, en de andere houdt zich bezig met de veiligheid tijdens een crisis (contact met ploegen ter plaatse etc).
Re: Concentratie seinhuizen
Zo zijn er nog wel diensten aan de spoorweg die enkel instaan voor het opvangen van lastige situaties, zoals de permanenties voor het rijdend personeel. Als iedereen op tijd is, niemand ziek is, niemand in de file staat om te komen werken, ... dan hebben deze mensen evenmin een job. Doch zieken zijn er dagelijks, laatkomers ook, ....
Re: Concentratie seinhuizen
En is de "taakbeschrijving" van die mensen dan zo strikt dat ze ook niets anders mogen of kunnen doen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Concentratie seinhuizen
In de meeste gevallen kan je geen kant uit. Een brandweerman/vrouw is ook niet altijd productief tijdens zijn dienst tot er een voorval is. Aan de spoorweg bestaan ook zo'n diensten en in de luchtvaart en vele andere bedrijven ook. Je hebt nu eenmaal diensten die zich bezig houden met real time activiteiten. Zolang alles normaal is geen zorgen maar zo'n zaken kunnen snel veranderen.