Een paar weken terug stond ik op Noorderkempen op het perron te wachten op de Brechtshuttle, toen ik de balise nader bestudeerde stond er "SIEMENS" op. Hoe zit dat dan?
Alstom was de hoofdaannemer van dat contract, maar ook zij werken met onderaannemers, wie weet was siemens wel één van de leveranciers.
Nils schreef:Laten we hopen dat veel seinen na perrons juist wel openstaan, kwestie van bij vertrek niet opgescheept te zitten met de Release speed waarmee het sein voorbij mag gereden worden...
Dat is net één van de redenen waarom we level 2 gaan leggen op de drukke passagierslijnen
dentheo schreef:Voor zover ik mij herinner heeft Infrabel enkele duizenden Balises besteld bij Siemens.
Misschien hebben zij die ter beschikking gesteld aan de aannemer ?
Anderzijds zijn dat wel "blanco" balises , de info wordt er nadien door iemand anders op gezet.
Neen, lijn 4 dateert van voor dat gigantische siemens-contract, daar kan het dus niet door zijn.
Goed punt! Het is op zich wel logisch: in Nederland was Siemens de hoofdaannemer, meedoen met de order van de Nederlanders leverde wellicht quantumkorting op.
twist297 schreef:Het weergeven van het station wordt niet overal gegeven in ETCS. Op L36(N) wordt dit bijvoorbeeld niet gedaan, L4 is een ouder project dus volgens oudere generieke regels en tevens is L4 door Alstom gedaan.
Het wordt zelfs nergens gedaan in België. Ook op de andere lijnen die onder ETCS L2 komen zal er geen stationsaanduiding zijn.
Dat is ook helemaal niet nodig want, cabinesignalisatie of niet, de bestuurder moet zijn lijn wel kennen.
inderdaad, een perron weet je liggen op basis van meerdere factoren, signalisatie maakt daar maar een stukje van uit. Vertakkingen, landschap, eventueel bordjes, ....
LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
LHOON schreef:Wat is KVB precies? iets zoals TBL of ECTS?
KVB is het Franse beveiligingssysteem, te vergelijken met TBL/ETCS. Een zeer goed en veilig systeem met constante snelheidscontrole, kans om door een rood sein te rijden is quasi nihil.
Met de gewone TBL is het echt niet te vergelijken hoor. ETCS heeft wel een deel van de specificaties geërfd van KVB, dus daar zijn veel overeenkomsten.
KVB werkt ook met bakens in het spoor die de trein "vertellen" wat er verderop op het spoor allemaal te vinden is. Ook met details als radiokanaalwisselingen en spanningssluizen. Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS
Shrek schreef:Dan is het je meteen duidelijk waarom de Fransen niet bepaald haastig zijn met de invoering van ETCS
Gelijkaardig verhaal met PZB/LZB in Duitsland.
Het zo lang mogeljk behouden van de bestaande beveiliging en het niet invoeren van ETCS is een manier om zo lang mogelijk concurrenten buiten te houden, of ze toch minstens met extra kosten op te zadelen.
AlexNL schreef:Laterale signalisatie i.c.m. ETCS kun je dus vooral zien als een tussenoplossing. Op een bepaald moment in de toekomst (ergens tussen 2030 en 2050) gaat alle rollend materieel immers voorzien zijn van ERTMS en cabinesignalisatie en dan kunnen alle seinen langs de baan verwijderd worden. Het streefdoel is ERTMS Level 2 of Level 3.
In België wordt dat 2025. Vanaf dan staat in onze netverklaring dat enkel treinen met ETCS op Belgisch grondgebied mogen rijden.
Is er een uitzondering voorzien voor bvb. museumlijnen? Mocht er tegen die tijd lightrail op het normale spoornet zijn, moeten die er dan ook aan doen op het hoofdnet? Enneuhm: mooi, 2025, maar als ik dat kaartje zie, betekend dat de laatste 7 jaar het leeuwendeel moet gebeuren, ben een beetje bang dat infrabel zich daar serieus kan verslikken, of is dat onterecht?
Steven schreef:Infrabel zal er zich niet in verslikken. Denk eerder dat het rollend materieel niet tijd up to date zal zijn.
HLE18 en de Desiro ML zijn alvast geen probleem denk ik? Evenals HLE28/29 dat niet zou moeten zijn. Voor de rest is er nog 13 jaar en tegen die tijd zijn alle klassiekjes er toch ook wel en is er een veel homogener materieelbestand?
Nog even een ondeugend vraagje.... zijn er al ergens op de wereld "grote" stations met ETCS uitgerust ?
Ik hoop dat Noorderkempen niet het grootste is ?