Pagina 62 van 139

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 10 dec 2017, 02:43
door Eimai
groentje schreef: 09 dec 2017, 20:43De oplossing is dan echter eerder om de trigger voor de seinsturing in NDK verder te leggen dan Luchtbal, me dunkt..
Voor wat het waard is, in etcs level 1 krijgen we pas binnen dat het inritsein van Noorderkempen open staat 4.5 kilometer vóór het inritsein. De bakens op 9 kilometer geven slechts een MA tot aan het inritsein. Maar zie wel dat het open staat op 4.5 kilometer of we zitten sowieso met een te respecteren stopopdracht.

Wat betreft lijn 4 is het tegenwoordig eerder een probleem bij het buitenrijden van lijn 4, maar niet dat de blokposten daar veel aan kunnen doen, dat is enkel de Benelux die opeens altijd te laat is, waar die vroeger meestal wel op tijd was. Het sein moet al open staan wanneer we uit de tunnel rijden aan het Peerdsbos omdat er daarna geen bakens in level 1 liggen tussen daar en de uitritseinen van lijn 4 en dus geen update kunnen krijgen die de stopopdracht doet vervallen.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 10 dec 2017, 17:09
door dekooiker
Eimai schreef: 10 dec 2017, 02:43
Voor wat het waard is, in etcs level 1 krijgen we pas binnen dat het inritsein van Noorderkempen open staat 4.5 kilometer vóór het inritsein. De bakens op 9 kilometer geven slechts een MA tot aan het inritsein. Maar zie wel dat het open staat op 4.5 kilometer of we zitten sowieso met een te respecteren stopopdracht.
Dus: hoe hoger het niveau van stuurpostseininrichting, hoe verder we moeten kijken naar kruisingen.
Iets in mij zegt dat we op deze manier zeker niet beter kunnen werken.
Kruisingen zijn onvermijdelijk maar als ze op kilometers afstand een trein opleggen om te vertragen, uiteindelijk is er gekruisd, dan zal het tijdsverlies reeds opgelopen zijn.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 10 dec 2017, 17:21
door groentje
Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 10:28
door IGBT-6000
groentje schreef: 10 dec 2017, 17:21 Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...
... Met een back-up systeem een commerciële reizigersdienst aanbieden ... En wat is de back-up hiervan :?:

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 11:12
door Shrek
IGBT-6000 schreef: 11 dec 2017, 10:28
groentje schreef: 10 dec 2017, 17:21 Er zijn te weinig ETCS level 1-bakens op lijn 4, omdat level 1 slechts is opgevat als back-up. Spijtig genoeg rijden de Desirootjes op level 1...
... Met een back-up systeem een commerciële reizigersdienst aanbieden ... En wat is de back-up hiervan :?:
Backup is indeze een slecht gekozen term. ETCS level 1 en Level 2 zijn er beide geïnstalleerd en beide actief. Alleen is level 1 op die lijn minder volledig uitgebouwd waardoor de capaciteit van de lijn in Level 1 minder is, de veiligheid en interoperabiliteit zijn wel identiek aan de andere level 1-lijnen.

Het is dus geen enkel probleem om er reizigerstreinen op te laten rijden, de veiligheid is gegarandeerd, alleen zit je met enkele beperkende factoren die de snelheid en capaciteit kunnen beïnvloeden.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 12:51
door groentje
Alle treinen met level 2 kunnen ook op level 1 rijden, beide werken normaal parallel. Maar doordat er slechts elke 3 stopmerkborden een ETCS-baken is geplaatst kan je maar nieuwe informatie krijgen om de 3 secties, de facto werken die 3 secties in level 1 als één sectie. Zit er een trein in de volgende 'grote' sectie, dan krijgt de trein, zoals voorzien, een stopopdracht richting het volgende baken. De meeste zijn aan automatische merkborden, en laten dus toe om in rit op zicht verder te rijden, in de hoop dat je aan het volgende baken nieuwe informatie krijgt die een hogere snelheid toelaat. Is de voorliggende trein echter nog steeds in die sectie, zal je je rit verder moeten zetten in rit op zicht. Over een slordige 6 km, dus. Dat zou ik wel een back-upsysteem noemen...
Uiteraard kan er op het seinhuis worden ingegrepen, zowel om een trein toch tegen te houden als sneller open te zetten, maar dat zijn dan manuele ingrepen. En die kunnen worden vergeten, zeker omdat je dat niet altijd onmiddellijk kan uitvoeren. En op het seinhuis heb je wel meer zaken in de gaten te houden. Steeds meer om in de gaten te houden, want met ARS wil men uiteraard ook besparen op personeel.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 13:07
door Shrek
groentje schreef: 11 dec 2017, 12:51 Alle treinen met level 2 kunnen ook op level 1 rijden, beide werken normaal parallel. Maar doordat er slechts elke 3 stopmerkborden een ETCS-baken is geplaatst kan je maar nieuwe informatie krijgen om de 3 secties, de facto werken die 3 secties in level 1 als één sectie. Zit er een trein in de volgende 'grote' sectie, dan krijgt de trein, zoals voorzien, een stopopdracht richting het volgende baken. De meeste zijn aan automatische merkborden, en laten dus toe om in rit op zicht verder te rijden, in de hoop dat je aan het volgende baken nieuwe informatie krijgt die een hogere snelheid toelaat. Is de voorliggende trein echter nog steeds in die sectie, zal je je rit verder moeten zetten in rit op zicht. Over een slordige 6 km, dus.
De Level1 stopopdracht hoeft niet aan het volgend baken te zijn, het kan ook bijvoorbeeld het 2e stopmerkbord zijn. Alleen krijg je daar dan nooit een nieuwe MA en zal de laatste sectie in rit op zicht zijn.
groentje schreef: 11 dec 2017, 12:51 Dat zou ik wel een back-upsysteem noemen...
Ah neen, backup is iets dat je pas nodig hebt als het hoofdsysteem niet werkt. We noemen de Level 1 op L4 dan ook geen backup maar een fallback. Dat is een parallel systeem maar met minder mogelijkheden, maar wel steeds bruikbaar. (In tegenstelling tot de architectuur van HSL-zuid bijvoorbeeld, daar is het wel een echt backupsysteem).

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 15:20
door groentje
Ah, sorry, fallback is inderdaad een beter woord.
En dan is het systeem toch iets gesofisticeerder dan ik dacht, maar hoe weet de boordcomputer dat hij de laatste sectie binnenrijdt wanneer er geen baken ligt?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 16:58
door Steven
De computer hoeft geen rekening te houden met die stopmerkborden. Enkel met de bakens en die zeggen wel hoe ver de volgende ligt. De stopmerkborden dienen enkel om de bestuurder te helpen.

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 17:18
door groentje
OK, ik probeer het visueel voor te stellen, P1, P4, P7 en P10 hebben een baken van ETCS level 1, de andere niet, alle zijn automatisch.
__Trein1__P1____P2____P3____P4____P5____P6__Trein2__P7____P8____P9__Trein3__P10
Als Trein 1 het merkbord P1 voorbijrijdt, rijdt hij naar een gesloten merkbord P4, maar dat is het voordeel van ETCS tov bijvoorbeeld TBL1+, de remming gebeurt met een curve, en de bestuurder zal pas moeten afremmen wanneer hij op pakweg een km van merkbord P4 is aangekomen, althans, zo begrijp ik het.
Ondertussen aan P7, welke informatie krijgt de trein van het baken bij het overschrijven van P7? Er staat een trein tussen merkbord P7 en het volgende baken, ik ga er dus vanuit dat hij slechts aan rit op zicht mag verder rijden vanaf de P7, nee? Of kan het baken informatie geven over hoever in de sectie er een bezetting is?

Re: Binnenkomen op rood

Geplaatst: 11 dec 2017, 17:27
door Shrek
groentje schreef: 11 dec 2017, 17:18 OK, ik probeer het visueel voor te stellen, P1, P4, P7 en P10 hebben een baken van ETCS level 1, de andere niet, alle zijn automatisch.
__Trein1__P1____P2____P3____P4____P5____P6__Trein2__P7____P8____P9__Trein3__P10
Als Trein 1 het merkbord P1 voorbijrijdt, rijdt hij naar een gesloten merkbord P4, maar dat is het voordeel van ETCS tov bijvoorbeeld TBL1+, de remming gebeurt met een curve, en de bestuurder zal pas moeten afremmen wanneer hij op pakweg een km van merkbord P4 is aangekomen, althans, zo begrijp ik het.
Ondertussen aan P7, welke informatie krijgt de trein van het baken bij het overschrijven van P7? Er staat een trein tussen merkbord P7 en het volgende baken, ik ga er dus vanuit dat hij slechts aan rit op zicht mag verder rijden vanaf de P7, nee? Of kan het baken informatie geven over hoever in de sectie er een bezetting is?
In dit voorbeeld kunnen enkel de bakens aan P1, P4, P7 en P10 de Level1-trein een update geven over zijn bewegingstoelating. Ter hoogte van P2, P3, P5, ... liggen ook bakens, maar deze geven enkel positie-info, geen bewegingstoelatingen. Hierdoor weet de trein wel waar hij zich bevindt op de lijn en hoever hij nog kan rijden met de bewegingstoelating.
De ETCS level 1 op L4 is zo opgevat dat trein 1 een bewegingstoelating krijgt tot aan P6, afhankelijk van de samenstelling zal hij dus ergens tussen P4 en P5 moeten beginnenremmen.
Wanneer trein 2 wegrijdt zou trein 1 een langere bewegingstoelating kunnen krijgen. In level 2 ontvangt hij deze dan ook meteen wanneer trein 2 de sectie vrijmaakt, in level 1 kan dat echter niet. Ook al is trein 2 al lang weg, trein 1 zal van P6 tot aan P7 op zicht moeten rijden aan 40 km/h. Ter hoogte van P7 krijgt hij dan een nieuwe bewegingstoelating indien de sectie erop vrij is.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 dec 2017, 18:18
door groentje
Dus Trein 2 krijgt aan de P7 een toelating om verder te rijden tot P9, en moet dan verder tot P10 aan rit op zicht? Da's inderdaad al beter dan ik had gedacht. Bedankt, Schrek.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 dec 2017, 19:19
door dentheo
Waarom dat stukje rit-op-zicht ? Houdt de remkurve ermee op bij 40 kmh ?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 dec 2017, 19:24
door Steven
groentje schreef: 11 dec 2017, 18:18 Dus Trein 2 krijgt aan de P7 een toelating om verder te rijden tot P9, en moet dan verder tot P10 aan rit op zicht? Da's inderdaad al beter dan ik had gedacht. Bedankt, Schrek.
uw uitleg is voor level 2, niet voor level 1. Een eurobaken geeft aan een smb maar 1 soort opdracht. Ofwel is dat full supervision ofwel on sight. Geen mix van beide.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 11 dec 2017, 20:04
door Shrek
dentheo schreef: 11 dec 2017, 19:19 Waarom dat stukje rit-op-zicht ? Houdt de remkurve ermee op bij 40 kmh ?
In level 2 krijg je rit op zicht om een bezette sectie in te rijden (vergelijkbaar met een permissief sein). In level 1 krijg je dat wanneer de sectie bezet is of je trein denkt dat de sectie nog bezet is - op HSL 3 of 4 althans.