Informatie overwegwachter

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Aaron.onl87

Informatie overwegwachter

Bericht door Aaron.onl87 »

Hallo,

Ik zoek informatie en foto's over het beroep "overwegwachter".
Kan me hierbij iemand helpen?

Mvg,

Aaron
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Informatie overwegwachter

Bericht door Bordensteker »

Kijk eens in Rixke’s Rail Archives. Daar is al het een en ander te vinden, bijvoorbeeld met zoeken op “overwegwachter”.

Ik hoop voor u wel dat er meer mensen met tips komen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Informatie overwegwachter

Bericht door overweg13 »

Hallo

Als overweg13 kan ik uiteraard wel een getuigenis afleggen. Ik woonde nl tussen 1955 en 1967 in het overwegwachtershuis van OW13 van lijn 94 tussen Halle en Beert-Bellingen. Mijn moeder was overwegwachtster en mijn geheugen is - wat de activiteiten rond de OW - vrij scherp gebleven. In 1963 werd de OW geautomatiseerd, t.g.v. een grondige modernisering van de seininrichting op lijn 94. Wat wil je dus eigenlijk weten?
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Informatie overwegwachter

Bericht door dekooiker »

Over het heden kan ik vertellen dat het geen beroep op zich meer is (er staan nog wel bepalingen in de reglementering inzake arbeidstijd).
Mensen van TUC-Rail en werkleiders zorgen voor het personeel voor de bewaking bij werken.
Een overweg die bewaakt is wordt door een bediende gesloten en weer geopend.
Een overweg onder toezicht zetten kan ook: dan zijn bij een dubbelspoorlijn beide sporen buiten dienst en wordt de overweg slechts gesloten om spoorverkeer door te laten, een werktrein bijvoorbeeld.
Dat wordt meestal door de begeleider van de werktrein gedaan en er is dus niet permanent iemand in de overwegkeet aanwezig.
Tot slot zijn er nog steeds blokposten waar de seingever de overweg moet sluiten voordat het sein geopend wordt.
Neerpelt is een voorbeeld.
De trein.
Alleen voor durvers.
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Informatie overwegwachter

Bericht door markske »

Niet vergeten dat indien een overweg bewaakt wordt de witte knipperlichten niet werken.
Dit betekent dat de weggebruiker verantwoordelijk is om na te zien dat de overweg vrij is vooraleer hij deze wil kruisen.

Werkende witte knipperlichten ontslaan de weggebruiker van het nazicht van het vrij zijn van de overweg.
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Informatie overwegwachter

Bericht door peterbot »

Bij onze oosterburen bestaan er nog enkele dezer historische relicten

http://www.youtube.com/watch?v=ECrJS8VENhU iets cynisch over een overwegwachter die een doodlopende straat bewaakt
https://de.wikipedia.org/wiki/Schrankenwärter incl enkele korte videofragmenten
http://www.youtube.com/watch?v=wB2H4A9PIiw deel een van driedelige reportage (de links daarheen vindt je op de pagina)

Plezier ermee!
In mijn jeugdjaren kan ik mij nog aan de overweg in Darmstadt herinneren (op de weg van ons appartement naar onze groentetuin), die af en toe uit zijn huis kwam om de slagboom af- en op te draaien.
Later, in München was er een semi-automatische: je moest in een soort deurtelefoon spreken en mondeling de toestemming krijgen om over te steken. Was (typisch Beierse ambtenaar) nogal een onbeleefde typ aan het andere eind van het interfoon.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Plaats reactie