Signalistatie overweg doet soms raar

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:minder dan een min en dan nog klagen?
Steven, dit is niet klagen dit is vaststellen, ik vond dat het vroeger sneller ging, in Ninove zijn er grote werken dat het stad goed vaststaat, als de overweg dan iets langer toe blijft dan is het nog erger. Ik weet dat die overweg vroeger sneller openging. Ik vind zelf dat de overweg veel te vlug toegaat wetende dat er soms een minuut tussen het toegaan van de overweg zit, het aankomen van de trein en dan nog is het vertrek, 2 a 3 min. overweg toe.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

maar minder dan een min is haast onmogelijk. Dan heb je al bij de snelste overwegen die er zijn die opengaan. De trein moet gewoon voorbij het punt zijn waarop het bevel volgt om te openen. Dat punt ligt net na de overweg en eens de laatste as daar voorbij is gaat de overweg open.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Stijn91 »

Ik zal volgende keer is zien hoelang het duurde vooraleer de overweg terug open gaat.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door dekooiker »

dentheo schreef:Zo'n antwoord geeft natuurlijk de volgende vraag...

Waarom niet ? Er zullen wel plaatsen zijn waar het minder optimaal is, maar op sommige plaatsen zal het toch prachtig kunnen ?
Haal u de complexheid en verwevenheid van ons net voor ogen en de vraag lost zichzelf op.
Antwerpen-C, Brusselse stations, Gentse stations, daar kan je (als ze op EBP staan natuurlijk) niet zomaar veel automatismen invoeren.
Teveel kruisingen en zaken (groep die opstapt, problemen met deuren,...) die het vertrek vertragen kunnen de zaak erger maken.
In kleine stations waar weinig of geen kruisingen voorkomen kan dat probleemloos, Mol is daar een voorbeeld van.
Herentals is een station waar het openen van het sein bij voorkeur zou moeten afhangen van het bedienen van de AVG wegens de overwegen op belangrijke verkeersassen.
Helaas is het daar onmogelijk wegens de vele kruisingen en ook dient de bedienaar Turnhout en Olen in de gaten te houden.
De trein.
Alleen voor durvers.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

Ik weet niet of iemand anders al is opgevallen die er is gepasseerd, maar de C3-bordjes op de slagbomen zijn al enkel weken van de slagbomen gehaald. Dat geeft wel een merkwaardig zicht nu. :D
Bijlagen
Overweg.jpg
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Bedoel je dat dat bord op méér overwegen weggehaald is?
Ik vind die dunne rood-witte lolliestokjes zonder lollie niet erg indrukwekkend.

Het hier naar het wegverkeer gerichte aankondigingsbord '7' maakt het plaatje compleet.
Auto's hebben hier zeker voorrang nadat ze 7 treinen hebben afgewacht?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door dentheo »

Heeft men na 175 jaar spoorwegen ontdekt dat het Bord C3 daar eigenlijk geen zin heeft ?
Een nieuwe dokter in de rechten bij Infrabel ?
Theo
Groeten vanop de Heide
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

Ik weet enkel van deze overweg dat ze verdwenen zijn. Van de andere zal ik op letten, maar dat zijn er wel een aantal hier in de buurt. =D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door profke »

alle overwegen op L15 ter hoogte van nijlen zijn er ook al een aantal maanden van ontdaan...
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Gisteren ook afwezigheid van deze bordjes C3 geconstateerd op de slagbomen van een OW tussen Kapellen en Sint-Mariaburg.


_________________
kun je alzo niet meer afdoen met "What In Hell Is Happening?"
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Eimai »

Er is een tijdje terug wel wat veranderd rond de wettelijke regels voor overwegen, misschien dat het daarmee te maken heeft?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Ik heb gezocht met de woordenreeks "bord C3" in combinatie met de losse woorden overwegen en slagbomen, en daarmee niets kunnen vinden.
Maar als het in een grotere wijziging ingekaderd werd, is over zuiver dat bordje op de slagbomen wellicht nergens apart geschreven.

Toen de meestgesloten overweg in Lier in februari in het nieuws kwam, zat daar blijkbaar ook al geen bordje meer op! Afbeelding uit het VTM filmpje.
OW Lier zonder bord C3.jpg
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Ik denk dat ik iets gevonden heb, waaruit moge blijken dat het verkleinde maar niettemin onverbiddellijk ogende bord C3 tegenwoordig geen rol meer wordt geacht te spelen in de "aankleding" van overwegen.
Duidelijke signalisatie

De meer dan 2000 overwegen in ons land zullen binnenkort behoren tot de veiligheidscategorie ‘overwegen met actieve signalisatie' of de veiligheidscategorie ‘overwegen met passieve signalisatie'. De 5 huidige categorieën, gaande van overwegen die volledig zijn uitgerust met slagbomen en lichtseinen (categorieën 1 en 2) en overwegen zonder slagbomen of lichten (categorieën 3 en 4) tot overwegen die enkel worden aangeduid met een verkeersbord (categorie 5), verdwijnen. Per categorie gelden immers verschillende signalisatievereisten die in de praktijk voor verwarring zorgen bij de weggebruikers. Meer uniformiteit en duidelijkheid in de signalisatieverplichtingen moeten het aantal ongevallen verminderen.
Daarnaast zullen de FOD Mobiliteit en spoorwegbeheerder Infrabel ook regelmatiger controles uitvoeren van alle overwegen in ons land.

Tot slot wil de regering de administratieve rompslomp voor de aanleg, het beheer en de afschaffing van privéoverwegen verminderen. Ook die procedure wordt aangepakt.

Actieve of passieve signalisatie

Overwegen met actieve signalisatie zijn langs beide kanten uitgerust met een verkeersbord A45 of A47 en een verkeerslicht dat de overgang verbiedt of een ander verkeerslicht dat is toegelaten door de wegcode (twee- of driekleurige verkeerslichten, verkeersknipperlichten, enz.). De signalisatie staat aan de rechterkant van de weg.

Verder kunnen aan deze overwegen nog bijkomende signalisaties geplaatst worden zoals afsluitsystemen (slagbomen, gedeeltelijk of volledig), geluidsseinen, bijkomende verkeersborden (A45 of A47) of bijkomende verkeerslichten.

De verkeerslichten die de overgang toestaan of verbieden, lopen synchroon met het spoorwegverkeer.

Aan overwegen met passieve signalisatie moet alleen een verkeersbord A45 of A47 worden geplaatst. Bijkomende verkeersborden van hetzelfde type zijn toegelaten.
Bron: http://www.kluwereasyweb.be/documents/l ... ml?lang=nl
Het Belgisch Staatsblad schreef:HOOFDSTUK 3. — Veiligheidsinrichtingen

Afdeling 1. — Overwegen met actieve signalisatie

Art. 3. De overwegen met actieve signalisatie zijn aan weerszijden en rechts van de overweg uitgerust met de volgende veiligheidsinrichtingen:
1° het verkeersbord A 45 of A 47;
2° a) het verkeerslicht dat de overgang verbiedt of b) de verkeerslichten zoals bedoeld in de artikels 61 tot 64.1 van de wegcode.

Art. 4. Diezelfde overwegen kunnen met de volgende veiligheidsinrichtingen uitgerust worden:
1° a) het systeem met volledige afsluiting uitgerust met een obstakeldetectiesysteem of b) het systeem met gedeeltelijke afsluiting;
2° een of meerdere bijkomende afsluitsystemen voor voetgangers en fietsers;
3° een of meerdere geluidsseinen. De Minister kan beslissen om de geluidssterkte van deze geluidsseinen te verminderen of om vrijstelling
te verlenen van de werking ervan tijdens de tijdspannes die hij bepaalt;
4° een of meerdere bijkomende verkeersborden A 45 of A 47;
5° een of meerdere bijkomende verkeerslichten die de overgang verbieden;
6° voor elk verkeerslicht dat de overgang verbiedt, een verkeerslicht dat de overgang toestaat.

Art. 5. De andere verkeerslichten dan deze gedefinieerd in artikel 1, 11° en 12° zijn gesynchroniseerd met het spoorwegverkeer.
HOOFDSTUK 6. — Opheffings- en overgangsbepalingen

Art. 15. Het koninklijk besluit van 2 augustus 1977 betreffende de veiligheidsinrichtingen en de signalisatie van overwegen wordt opgeheven.

Art. 16. De ministeriële besluiten aangenomen krachtens artikel 21 van het koninklijk besluit van 2 augustus 1977 betreffende de veiligheidsinrichtingen
en de signalisatie van overwegen worden van rechtswege opgeheven tien jaar na de inwerkingtreding van dit besluit.

Er is een overgangsperiode van tien jaar voorzien om meer dan 2000 overwegen aan te passen in de zin van de nieuwe reglementering.
Bron van laatste twee citaten: Belgisch Staatsblad dd. 20.07.2011, bladzijde 42877 e.v.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Asterix »

Ik ben benieuwd wat dit gaat geven in de havens. Daar is immers in principe geen enkele signalisatie verplicht. Zou dit de situatie voor ongeduldige vrachtwagenchauffeurs net veiliger maken of niet?

Nog een tweede opmerking: op wat baseert men zich in het nieuwe KB (als men zich al op iets uit dat KB baseert) om het verkeersbord C3 van de slagbomen te verwijderen?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Verreweg de meeste overwegen in het (Antwerpse) havengebied hebben helemaal geen slagbomen (soms zelfs doordat ze er zo vaak afgereden zijn dat Infrabel ze uiteindelijk maar helemaal verwijderd heeft), dus het verwijderen van een klein aantal resterende bordjes zal in mijn ogen weinig effect hebben.

Je andere vraag begrijp ik niet goed. Volgens de nieuwe regels hoort het bord C3 bij geen enkele overweg. Dan lijkt het me toch wel logisch om ze geleidelijk aan overal te verwijderen, maar er is ook weer niet echt haast bij.
Plaats reactie