Signalistatie overweg doet soms raar

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

Ik heb het ook al een aantal keren gezien. Onder andere aan de overweg in kwestie in het onderwerp.

Ik heb wel al eens gezien dat er trein is gepasseerd terwijl de slagbomen nog omlaag gingen (en de overweg nog niet volledig gesloten was), maar dat is al erg lang geleden. Dat was aan de overweg op lijn 89, de Ninovestraat in Erembodegem (waar ik ook lange tijd heb gespot). Het feit is wel al zeker 13 jaar geleden waarover ik spreek.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Fabian318 »

Net als in Nederland knipperen de rode lichten daarom ook tot de bomen volledig omhoog zijn (en moet men dus wachten). In Duitsland (op oude Oost-Duitse overwegen na) worden de lichten al gedoofd als de bomen beginnen omhoog te gaan en mag men dus onmiddellijk weer optrekken/overstekken (als de bomen voldoende omhoog zijn natuurlijk...).
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door profke »

Dieselfreak schreef:
TrainzDr3ver schreef:Inderdaad, als ze nu halfweg zijn en er weer een trein aankomt, sluiten deze weer meteen, anders verlies je toch wel wat tijd denk ik :)
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de slagbomen halfweg waren en dan weer naar beneden gingen, dat zou ik wel eens willen zien.
kom eens kijken in nijlen; lijn 15.
daar is't bijna dagelijkse kost...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door kika »

Fabian318 schreef:In Duitsland (op oude Oost-Duitse overwegen na) worden de lichten al gedoofd als de bomen beginnen omhoog te gaan en mag men dus onmiddellijk weer optrekken/overstekken (als de bomen voldoende omhoog zijn natuurlijk...).
Mag dat echt? Ik leer mijn kind hier dat hij toch echt moet wachten én moet kijken, ondanks dat inderdaad niemand anders dat doet. Beetje gestoord in Duitsland dan toch, op dat ampelmanchen zou je wel moeten wachten?
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Fabian318 »

Als de overwegbomen weer omhoog gaan én de lichten gedoofd zijn mag dat in Duisland volgens mij wel. Er wordt gegarandeerd dat de bomen tenminste 10 seconden of zo boven zijn.

Kijk hier wanneer de lichten weer gedoofd worden (vanaf 1:30).

De oude Oost-Duitse overwegen werken net als in Nederland en België, de lichten worden pas gedoofd als de bomen volledig omhoog zijn. Als er een andere trein komt, gaan ze onmiddellijk weer omlaag.
Synrise

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Synrise »

profke schreef:
Dieselfreak schreef:
TrainzDr3ver schreef:Inderdaad, als ze nu halfweg zijn en er weer een trein aankomt, sluiten deze weer meteen, anders verlies je toch wel wat tijd denk ik :)
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de slagbomen halfweg waren en dan weer naar beneden gingen, dat zou ik wel eens willen zien.
kom eens kijken in nijlen; lijn 15.
daar is't bijna dagelijkse kost...
Das straf. Ik stap dagelijks op in het station ernaast (Bouwel) en ik heb dat nog nooit gezien ;)
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door profke »

Synrise schreef:
profke schreef: kom eens kijken in nijlen; lijn 15.
daar is't bijna dagelijkse kost...
Das straf. Ik stap dagelijks op in het station ernaast (Bouwel) en ik heb dat nog nooit gezien ;)
nijlen zal meer "in't midden" liggen zeker? treinen tussen herentals en lier kruisen mekaar hier regelmatig.
en met 7 overwegen op 2 km heb je allicht een "kruising" voor uw neus....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

BVG1988 schreef:Ik ben gisteren weer gaan spotten in Welle aan spoorlijn 50. Daar is een overweg die oversteek en daarmee weet ik dat er een trein aankomt.
Nu is het mij gisteren opgevallen dat de overwegsignalistatie soms raar doet. Soms gaat kortstondig het belsignaal af en gaat de slagboom naar dan ook naar beneden (ongeveer veer 1 à 2 seconden) als de overweg open gaat. Voor de rest doet de signalisatie normaal. Het is wat raar en bovendien fopt het mij ook soms omdat ik dan denk dat er dan nog een trein gaat voorbijrijden. Het gebeurt als de slagbomen omhoog gaan, bij sluiten van de overweg werkt alles normaal. Bovendien is het voorval een tweetal keer gebeurt, dus niet altijd.

Dit is een link met een voorbeeld: http://youtu.be/VX_wINr1nE8
Er was een slecht contact in de motor zelf, waardoor hij op een bepaald moment even geen kracht gaf (en de boom dus een stukje terug zakte).
De motor is nu uitgekuist waardoor hij weer normaal werkt.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Treinenman »

profke schreef:
Dieselfreak schreef:
TrainzDr3ver schreef:Inderdaad, als ze nu halfweg zijn en er weer een trein aankomt, sluiten deze weer meteen, anders verlies je toch wel wat tijd denk ik :)
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de slagbomen halfweg waren en dan weer naar beneden gingen, dat zou ik wel eens willen zien.
kom eens kijken in nijlen; lijn 15.
daar is't bijna dagelijkse kost...
In Lier aan de overweg van de Lispersteenweg ook en al vaak gezien dat de slagbomen na passage van een trein omhoog (niet helemaal) en meteen weer omlaag gingen.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

Treinenman schreef:In Lier aan de overweg van de Lispersteenweg ook en al vaak gezien dat de slagbomen na passage van een trein omhoog (niet helemaal) en meteen weer omlaag gingen.
Dat is ook de normale gang van zaken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Bordensteker »

Bij ProRail werden ze kennelijk geïnspireerd door zulke slagboomneigingen; ze maakten er een opvoedend filmpje mee:
http://youtu.be/LaZClu53e48
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Stijn91 »

Vandaag passeerden er in Ninove 3 Desiro's naar Geraardsbergen, iets na 10:40, ze waren voorbij en de overweg bleef nog zeker 8 minuten toe, gingen dan open om dan nog geen 2 minuten later weer toe te gaan voor L1781. Normaal is dat toch ook niet.
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

De overweg heeft gisteren goed zijn werk gedaan gisteren met de omgeleide treinen van lijn 50A en 89 die erbij kwamen. Het was extreem gisteren. Alleen zie je dan sommige passanten die het ermee moeilijk hebben om te wachten voor de overweg als die gesloten is. :evil:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2186
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door AlexNL »

Misschien moet Infrabel ook maar eens dit soort borden gaan plaatsen?
Afbeelding
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door rdv »

Dinsdag een rare situatie meegemaakt. Wachtend op de L589 naar Gent merk ik P8053 naar Aalst op, die stopt in Schellebelle. Pas op het moment dat de AVG gedraaid wordt, gaat de overweg (zo'n 200 meter verder) dicht (ofwel werd de overweg geactiveerd door de 589 die ondertussen in aantocht was).

Is dat de normale situatie dat bij stoptreinen de overweg pas geactiveerd wordt bij het draaien van de AVG? Voor de vooropkomende doorgaande trein leek de overweg wel correct te werken. Indien deze situatie correct is en de bestuurder van de L kan niet/vergeet te stoppen, ...
Plaats reactie