Signalistatie overweg doet soms raar

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door kika »

Aan de ene kant: mooi, dan is die overweg niet nodeloos gesloten aan de andere kant: wat als je met een doorgaande rit zit?
Ik ga er van uit dat jij en ik de situatie niet volledig kennen, het lijkt me nogal straf.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Glodenox »

Ik herinner me vaag iets van een systeem dat de overweg dicht gaat als de trein afkomt, maar als hij tot stilstand komt in het station de overweg terug open gaat (ook als het op voorhand geweten is, in het geval van het voorbijschieten van het perron). Zo iets kan wel frustraties geven bij autobestuurders die in hun ogen voor niets moesten wachten.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door dentheo »

rdv schreef:Dinsdag een rare situatie meegemaakt.

Is dat de normale situatie dat bij stoptreinen de overweg pas geactiveerd wordt bij het draaien van de AVG? .
In Nederland redelijk populair..ze noemen dat een "stop-door" (?) schakeling. Van Belgie kende ik het niet.
Daar staat er volgens mij voor de overweg dan wel een sein.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

Bij ons bestaat zoiets niet, als je iets dergelijk ziet is het gewoon toeval en niet omdat het zo voorzien zou zijn in regels of technische installaties.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door rdv »

Steven schreef:Bij ons bestaat zoiets niet, als je iets dergelijk ziet is het gewoon toeval en niet omdat het zo voorzien zou zijn in regels of technische installaties.
Dat was dan een zeer gevaarlijke situatie die toevallig goed is afgelopen. 'k Ben zeker dat de overweg niet gesloten werd door de L-trein, gelukkig was dit geen doorgaande trein. Waar kan ik dat melden? Securail? Klantendienst NMBS :roll: ) @StationschefBMO?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

Niets gevaarlijk aan, jij zei dat de AVG gedraaid werd, dat kan men vaststellen (bij EBP) en dan de overweg sluiten en het sein openen. Wat ik wilde duidelijk maken is dat deze manier van werken geen verplichting is. In Schellebelle staat het sein ofwel open als je aankomt ofwel dicht. In het laatste geval zal men het sein echter pas open krijgen nadat alle voorwaarden oke zijn, zijnde het sluiten van de overweg. Dat staat dus compleet los van het draaien van de avg.
Het was dus toeval dat de reisweg werd aangelegd op de moment dat de AVG gedraaid werd. Voor hetzelfde geld bleef dat sein nog een min rood en de overweg open bijgevolg.
Je moet dus echt wel een beetje inzicht krijgen in de totale manier van werken van de seinen en bijhorende opties.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door rdv »

Steven, dankjewel voor de toelichting. Ik had je verkeerd begrepen toe je schreef "Bij ons bestaat zo iets niet". De trein moest van L53 naar L50 en er reed nog een trein op L53 in de weg, dus idd de reisweg moest nog worden aangelegd na doortocht van de L589. Bij een eventuele seinoverschrijding is het wel prijs op de overweg.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

even opletten met lijnnummers, in Schellebelle stopt het lijnnummer 53, het stuk Schellebelle - Gent maakt deel uit van L50
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

rdv schreef:Dinsdag een rare situatie meegemaakt. Wachtend op de L589 naar Gent merk ik P8053 naar Aalst op, die stopt in Schellebelle. Pas op het moment dat de AVG gedraaid wordt, gaat de overweg (zo'n 200 meter verder) dicht (ofwel werd de overweg geactiveerd door de 589 die ondertussen in aantocht was).

Is dat de normale situatie dat bij stoptreinen de overweg pas geactiveerd wordt bij het draaien van de AVG? Voor de vooropkomende doorgaande trein leek de overweg wel correct te werken. Indien deze situatie correct is en de bestuurder van de L kan niet/vergeet te stoppen, ...
Er zal nog wel een sein tussen het perron en de overweg gestaan hebben. Dat sein komt dan pas open wanneer de AVG gedraaid is. Als de bestuurder vergeet te stoppen rijdt hij dus ook door het rood...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

Er staat daar wel degelijk een sein, het betreft de vertakking van L50/L53, het sein en bijhorende reisweg is gewoonweg bij toeval aangelegd toen er aan de AVG werd gedraaid.
Het is zelfs zo dat het huidige sein er recent werd geplaatst en in tegenstelling tot zijn voorganger de nuttige lengte van het perron korter heeft gemaakt :( :(
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Er staat daar wel degelijk een sein, het betreft de vertakking van L50/L53, het sein en bijhorende reisweg is gewoonweg bij toeval aangelegd toen er aan de AVG werd gedraaid.
Het is zelfs zo dat het huidige sein er recent werd geplaatst en in tegenstelling tot zijn voorganger de nuttige lengte van het perron korter heeft gemaakt :( :(
Dat zal wel geen toeval zijn hoor. De EBP-bedieners wachten heel dikwijls met aanleggen tot de AVG gedraaid wordt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Steven »

Aan de vertakking schellebelle staat (met de diensten die ik doe vanuit depot Brussel zuid) het sein meestal open als je aankomt. (wij doen er tijdens het weekend treinen 35xx), doch dat neemt niet weg dat het anders is tijdens de week en op andere uren.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door nahoj »

Shrek schreef:
Steven schreef:Er staat daar wel degelijk een sein, het betreft de vertakking van L50/L53, het sein en bijhorende reisweg is gewoonweg bij toeval aangelegd toen er aan de AVG werd gedraaid.
Het is zelfs zo dat het huidige sein er recent werd geplaatst en in tegenstelling tot zijn voorganger de nuttige lengte van het perron korter heeft gemaakt :( :(
Dat zal wel geen toeval zijn hoor. De EBP-bedieners wachten heel dikwijls met aanleggen tot de AVG gedraaid wordt.
Inderdaad; dus een keuze van de EBP-bediener, en geen rechtstreekse bediening van een sein door het AVG-dispositief, zoals uit je vorige post verkeerdelijk zou kunnen begrepen worden!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door dekooiker »

...en zo moest ik gisteren de treinbegeleidster erop attent maken dat ze de AVG moest bedienen.
Ze was aan het wachten tot het sein weer openkwam (na ontkoppelen en wegrijden van het eerste deel van een sterk vertraagde trein).
Dat is meestal zo bij treinen met vertraging, als men op het normale uur kan vertrekken zullen de meeste operators het sein al openstellen.
De trein.
Alleen voor durvers.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door speakervoice »

nahoj schreef:Dat zal wel geen toeval zijn hoor. De EBP-bedieners wachten heel dikwijls met aanleggen tot de AVG gedraaid wordt.
Even en opmerking in de kantlijn, de EBP-bedienaar heeft ook de mogelijkheid om de overweg gesloten te houden.
Plaats reactie