seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
husky

seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door husky »

Vraag voor de technici onder jullie.

Om de lamp GeelVerticaal te ontsteken heb je in de elektrische schema s een OZZ nodig.

Die OZZ wordt die dan ook gebruikt voor de groene lamp of heb je voor de groene lamp nog eens een OZ nodig?
Of zorgt de OZZ voor de gele lamp en de groene lamp dus?
Het is me niet onmiddellijk duidelijk.
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door twist297 »

husky schreef:Vraag voor de technici onder jullie.

Om de lamp GeelVerticaal te ontsteken heb je in de elektrische schema s een OZZ nodig.

Die OZZ wordt die dan ook gebruikt voor de groene lamp of heb je voor de groene lamp nog eens een OZ nodig?
Of zorgt de OZZ voor de gele lamp en de groene lamp dus?
Het is me niet onmiddellijk duidelijk.
OZZ (Wallonië) of CZZ (Vlaanderen) is voor het seinbeeld Groen/Geel Vertikaal. OZ/CZ is enkel voor het seinbeeld Groen, OYZ/CYZ voor Groen Geel Horizontaal, niks van herhaling is dubbel geel (er zijn dan natuurlijk nog de veiligheidsvoorwaarden om het sein te laten openkomen maar we praten hier enkel over herhalingen).

OZZ/CZZ wordt gebruikt om eerst de gele vertikale lamp aan te sturen en enkel als deze oplicht (waardoor KLG, kontrole gele lamp actief komt), dan pas krijgt de groene lamp spanning. Indien de gele vertikale lamp niet oplicht heb je dus een gedoofd sein, waarmee ik wil duidelijk maken dat de groene lamp dus zeker niet alleen zal branden, dit zou tegen de veiligheid zijn.

Hopelijk duidelijk genoeg.
husky

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door husky »

ja tis duidelijk, dankjewel voor de duidelijke technische uitleg
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Eimai »

Ben als treinbestuurder wel eens benieuwd naar de werking ervan: als het onderste geel licht voor groen-geel-verticaal dus niet werkt, dan blijft het sein gedoofd ipv het sein rood te laten, of het andere geel licht te ontsteken? Een gedoofd sein is best wel gevaarlijk...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Ben als treinbestuurder wel eens benieuwd naar de werking ervan: als het onderste geel licht voor groen-geel-verticaal dus niet werkt, dan blijft het sein gedoofd ipv het sein rood te laten, of het andere geel licht te ontsteken? Een gedoofd sein is best wel gevaarlijk...
Bij de moderne installaties krijg je dan automatisch het andere geel. Maar bij die oude relais-zooi brandt er dan inderdaad niets.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Eimai »

'k Heb het ARE eens open gehad, daar staat een volledige tabel hoe het zit wanneer welk licht gedoofd blijft voor zowel al-relais en PLP.

Met de PLP-seinen kan je dus inderdaad enkel een gedoofd sein krijgen als het rood licht defect is en het seinbeeld rood zou moeten zijn. Met al-relais krijg je het dus ook als het seinbeeld groen had moeten zijn en het groen licht defect is, of als het geel licht defect is bij groen-geel-horizontaal en -verticaal.

De PLP-seinen kunnen een vervangingsseinbeeld geven (één geel, of als geen enkele gele kan branden rood; dus ook seinbeeld groen met groene licht defect betekent seinbeeld één geel, en niet twee geel). Ook interessant dat ook bij PLP-seinen bij het seinbeeld rood-wit en een defect rood licht het wit licht blijft branden.
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Horatio »

Eimai schreef:De PLP-seinen kunnen een vervangingsseinbeeld geven (één geel, of als geen enkele gele kan branden rood; dus ook seinbeeld groen met groene licht defect betekent seinbeeld één geel, en niet twee geel). Ook interessant dat ook bij PLP-seinen bij het seinbeeld rood-wit en een defect rood licht het wit licht blijft branden.
Interessante informatie!
Vorige week zondag op de lijn 66 tussen Torhout en Zedelgem voorgehad dat een niet-beheerd stopsein 2 gele toonde; het volgende sein was ook niet-beheerd (dus open blokstelsel). Maar ik kon duidelijk zien dat de volgende 2 secties niet bezet waren. (het aangekondigde sein kon ik van ver niet zien door begroeïng, maar bij nadering stond dit groen)
De eerste keer met E662 dacht ik nog: tiens da's raar; maar 2 uur later met E664 stond hetzelfde sein opnieuw 2 gele en geen trein in de afwaartse 2 secties.
Ik dacht toen dat het kwam omdat de groene lamp misschien kapot was, maar aangezien het volgens mij om PLP-seinen gaat zal de groene lamp dus niet de oorzaak geweest zijn (volgens uw uitleg :D ). Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het sein door een defect de open stand van het volgende sein niet dedecteerd. Is dit correct?

(btw: voorval netjes gemeld aan TC)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Eimai »

Horatio schreef:Vorige week zondag op de lijn 66 tussen Torhout en Zedelgem voorgehad dat een niet-beheerd stopsein 2 gele toonde; het volgende sein was ook niet-beheerd (dus open blokstelsel). Maar ik kon duidelijk zien dat de volgende 2 secties niet bezet waren. (het aangekondigde sein kon ik van ver niet zien door begroeïng, maar bij nadering stond dit groen)
De eerste keer met E662 dacht ik nog: tiens da's raar; maar 2 uur later met E664 stond hetzelfde sein opnieuw 2 gele en geen trein in de afwaartse 2 secties.
Ik dacht toen dat het kwam omdat de groene lamp misschien kapot was, maar aangezien het volgens mij om PLP-seinen gaat zal de groene lamp dus niet de oorzaak geweest zijn (volgens uw uitleg :D ). Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het sein door een defect de open stand van het volgende sein niet dedecteerd. Is dit correct?
Ik ga er toch vanuit dat wat in het ARE staat toch correct is, kwestie dat het nog van iets officiëler niveau is dan onze HLT :-)

Ik weet ook niet hoe die seinen exact gestuurd worden met al hun computers en hoe de optische kabels tussen elkaar liggen, maar kan me wel inbeelden dat er eens iets kapot kan gaan waardoor een sein niet kan zien dat het volgende open staat...

Kan me de reden ook wel bedenken waarom men ervoor gekozen heeft om bij defecte groene lamp één geel i.p.v. twee geel te tonen, want zo worden ze onmiddellijk ingelicht door de eerste trein die er passeert (al zullen de computers hen ook wel inlichten vermoedelijk). Maar iemand van Infrabel zal wel veel beter geschikt zijn om daarop te antwoorden :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Shrek »

Eimai schreef: Ik weet ook niet hoe die seinen exact gestuurd worden met al hun computers en hoe de optische kabels tussen elkaar liggen, maar kan me wel inbeelden dat er eens iets kapot kan gaan waardoor een sein niet kan zien dat het volgende open staat...
Eigenlijk niet, het is met de glasvezel-lus naar de seinmodule alles of niets. De centrale computer beheert alle info, ofwel is er een link tussen die computer en de seinmodule ofwel is de link er niet en dan werkt de seinmodule gewoon niet (rood).
Eimai schreef: Kan me de reden ook wel bedenken waarom men ervoor gekozen heeft om bij defecte groene lamp één geel i.p.v. twee geel te tonen, want zo worden ze onmiddellijk ingelicht door de eerste trein die er passeert (al zullen de computers hen ook wel inlichten vermoedelijk). Maar iemand van Infrabel zal wel veel beter geschikt zijn om daarop te antwoorden :-)
Uiteraard, de meeste defecten komen meteen op het EBP-scherm zelfs.
Myesxe

Re: seinbeeld groen geel verticaal->elektrisch schema

Bericht door Myesxe »

Shrek schreef:
Eimai schreef: Ik weet ook niet hoe die seinen exact gestuurd worden met al hun computers en hoe de optische kabels tussen elkaar liggen, maar kan me wel inbeelden dat er eens iets kapot kan gaan waardoor een sein niet kan zien dat het volgende open staat...
Eigenlijk niet, het is met de glasvezel-lus naar de seinmodule alles of niets. De centrale computer beheert alle info, ofwel is er een link tussen die computer en de seinmodule ofwel is de link er niet en dan werkt de seinmodule gewoon niet (rood).
Eimai schreef: Kan me de reden ook wel bedenken waarom men ervoor gekozen heeft om bij defecte groene lamp één geel i.p.v. twee geel te tonen, want zo worden ze onmiddellijk ingelicht door de eerste trein die er passeert (al zullen de computers hen ook wel inlichten vermoedelijk). Maar iemand van Infrabel zal wel veel beter geschikt zijn om daarop te antwoorden :-)
Uiteraard, de meeste defecten komen meteen op het EBP-scherm zelfs.
Indien de groene lamp defect is, dan zal de plp een meer beperkend seinbeeld sturen. Indien bij een seinbeeld "groen" de groene lamp defect gaat, zal de plp het seinbeeld "GGV" sturen, maar omdat de groene lamp defect is, zal enkel één gele lamp branden. Van zodra de plp detecteert dat de groene lamp terug werkt, zal opnieuw het seinbeeld "groen" gestuurd worden.
Plaats reactie