afstand tussen treinen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

afstand tussen treinen

Bericht door Stijn82 »

Hallo,

Vanmorgen zag ik iets merkwaardig toen ik mortsel oude god op mijn trein richting brussel wachtte.

Op het spoor richting Antwerpen passeerde eerst een IC, die stopte voor een rood sein vlak achter de bocht voorbij het station.
Daar achter kwam een thalys, die traag door het station reed, terwijl die andere IC nog vlak achter de bocht stilstond!
Ik vermoed dat die Thalys dus wel wist dat er nog een voor reed of stilstond (rijden op zicht), maar kan het zomaar dat die twee treinen in hetzelfde 'blok' zitten en dat die thalys slechts een paar meter voor de andere trein tot stilstand kwam?

Stijn
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Steven »

Kan perfect. Er is geen enkele regel die dat verbied zolang alle andere regels werden gerespecteerd.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Stijn82 »

thx. wil dit concreet zeggen dat die thalys een rood-wit seinbeeld heeft gekregen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Steven »

Neen totaal niet die heeft naar alle waarschijnlijkheid gewoon de procedure toegepast om een niet beheerd stopsein te overschrijden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Eimai »

In volle baan zijn de meeste seinen permissief, wat concreet betekent dat een treinbestuurder op eigen initiatief kan beslissen om ze te overschrijden als ze rood staan. Is zo perfect mogelijk dat er twee of meer treinen binnen eenzelfde sectie staan. Bij bijvoorbeeld een seinstoring is het namelijk niet de bedoeling dat geen enkele trein nog verder kan rijden, en omdat die seinen niet bediend worden door een seingever kan de treinbestuurder het zelf overschrijden, met enkele bijkomende voorwaarden, de voornaamste dat hij er mee rekening moet houden dat in de volgende sectie een andere trein staat.

Niet te verwarren met het seinbeeld rood-wit, dat enkel voorkomt bij beheerde seinen. Een sein dat rood-wit staat, staat open. Bij overschrijden staat het sein gewoon rood en dus dicht.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: afstand tussen treinen

Bericht door speakervoice »

Problemen begonnen bij de doorkomst van trein 1209 (+15' - Benelux) in Berchem op spoor 9 om 09:21.
Hierdoor kon trein 3632 op spoor 10 in Berchem niet te vertrekken.
Trein 3632 rijdt pas om 09:25 over de wissels tussen Mortsel-Oude-God en Berchem.

Ondertussen wachten treinen 3601, 4507 (IC waarvan je sprak) en 9309 (Thalys) bij Mortsel-Oude-God tot ze verder kunnen rijden.
Door trein 2032 (richting Brussel) op spoor 9 in Berchem is er ook maar één spoor (10) vrij om te ontvangen in Berchem.

Trein 3106 komt aan en vertrekt op spoor 10 (09:28).
Trein 2032 vertrekt op spoor 9 en wordt gewacht op vrijmaking (09:27).
Vrijmaking voltooid om 09:31 en trein 4507 van Mortsel-Oude-God wordt ontvangen (09:34) op spoor 9 in Berchem.
Hierdoor kan THA 9309 in Berchem voorbijsteken op spoor 10 (09:35).
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: afstand tussen treinen

Bericht door byter »

In Mortsel-Oude-God zijn inderdaad permissieve seinen.
Als TC beslist dat de 12xx te laat is en de L-trein niet inhaalt op de L12 te Kapellen dan is het eigenlijk game over. Het inhalen in Berchem mag je dan vergeten maar ze hebben het toch geprobeerd... met de nodige gevolgen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: afstand tussen treinen

Bericht door dentheo »

byter schreef:In Mortsel-Oude-God zijn inderdaad permissieve seinen.
Als TC beslist dat de 12xx te laat is en de L-trein niet inhaalt op de L12 te Kapellen dan is het eigenlijk game over. Het inhalen in Berchem mag je dan vergeten maar ze hebben het toch geprobeerd... met de nodige gevolgen.
??? In Berchem zitten die toch al op andere sporen ? Dan kan de de 12xx altijd de L voorbij ? Of bedoel je inhalen in de kelder ?
Theo
Groeten vanop de Heide
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: afstand tussen treinen

Bericht door speakervoice »

dentheo schreef:??? In Berchem zitten die toch al op andere sporen ? Dan kan de de 12xx altijd de L voorbij ? Of bedoel je inhalen in de kelder ?
Als de 12xx niet via Kapellen-wijkspoor stoptrein 25xx kan inhalen, kan 12xx die niet meer inhalen omdat ze na Antwerpen-C naar een andere lijn gaan.

Vanaf Berchem gaat 12xx immers L25 (Berchem spoor 9 en 10) en gaat 25xx naar L59/1 (spoor 6 en 7 in Berchem).
Toch moet trein 12xx in vertraging ook rekening houden met L en IR-trein richting Brussel die ook in de weg komen rijden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: afstand tussen treinen

Bericht door dentheo »

speakervoice schreef:
dentheo schreef:??? In Berchem zitten die toch al op andere sporen ? Dan kan de de 12xx altijd de L voorbij ? Of bedoel je inhalen in de kelder ?
Als de 12xx niet via Kapellen-wijkspoor stoptrein 25xx kan inhalen, kan 12xx die niet meer inhalen omdat ze na Antwerpen-C naar een andere lijn gaan.
Aangezien ze op een andere lijn zitten is inhalen toch niet meer "nuttig".

Daarom begreep ik de uitspraak niet.
Het inhalen in Berchem mag je dan vergeten maar ze hebben het toch geprobeerd... met de nodige gevolgen.
Theo
Groeten vanop de Heide
byter
Berichten: 158
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: afstand tussen treinen

Bericht door byter »

De E1209 heeft de E3632 ingehaald in Berchem (daarom kwam E3632 naar spoor 10 ipv 9).
Als je echter E1209 achter de L-trein op de L12 laat dan is dit een hopeloze operatie want de E3632 is al lang weg uit Antwerpen-Centraal als de Benelux nog moet stoppen.

De beslissing om toch de E1209 voor de E3632 te steken in Berchem heeft massa's gevolgvertragingen veroorzaakt vooral aan Y. Stadion.
homeuser

Re: afstand tussen treinen

Bericht door homeuser »

Heb als leek altijd gedacht dat Antwerpen Berchem een perron en twee sporen tekort komt aan de kant van de Driekoningenstraat. Zeker met de extra lijnen en sneltreinen die van Antwerpen Centraal komen.

Naar het zuiden vertrekken er van dat station 3 lijnen richting Brussel/Lier, één langs de luchthaven die ook veel voor goederen gebruikt wordt. Een lijn langs Mortsel Liersesteenweg en een lijn langs Mortsel Oude-God. In buurt van het viaduct over de Krijgsbaan (R11) kan er nog een keuze gemaakt worden tussen richting Lier of Mechelen voor de 2 eerste lijnen.

En er is 1 lijn richting Sint Niklaas die onder de Schelde gaat. Met een aftakking naar Boom. Voor die lijn heeft Berchem 2 sporen in elke richting, terwijl voor de 3 andere, drukkere, lijnen ze telkens maar 1 spoor per richting hebben.

Heb dikwijls in dat station moeten wachten op een trein die voorrang had. Of een trein die niet komt omdat een andere met vertraging eerst moet passeren. Het is misschien iets minder nodig nu de IC, TGV, Benelux en IR treinen op de lijn langs Mortsel Oude-God rijden. Maar toch.

Als nu een sneltrein moet inhalen op de drukke verbinding met Brussel moet ofwel het spoor in de tegengestelde richting geblokkeerd worden of moet een andere lijn gebruikt worden en de trein in Kontich terug op de juiste lijn gezet worden. Stoptreinen op die andere lijn kunnen de trein dan verder vertragen. Ofwel wordt er niet ingehaald tot Kontich waar dan ook het ander verkeer verstoord moet worden om daar te kunnen inhalen.

Zal wel niet heel goedkoop zijn. Er zouden een paar bruggen voor moeten verbreed worden.

Maar was verbaasd dat juist op de plaats waar een extra perron volgens mij ontbreekt juist een fietsstalling wordt gebouwd ivm de "fietsostrade" naar Mechelen. Niets tegen de fietsostrade, integendeel. (Begrijp dan wel weer niet goed waarom men voor die ostrade na een brug over de Binnensingel een brug wil maken over een parking richting Posthofbrug ipv langs de spoorweg te blijven bij het oversteken van de Singel. Maar er zal wel een reden voor zijn. Andere discussie.) Maar denk dat men ruimte had moeten laten voor extra sporen waaronder men zaken als de fietsstalling, een doorgang naar de Driekoningenstraat enz. had kunnen voorzien.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Eimai »

Berchem is dan wel een beetje een flessenhals, voor het reizigersverkeer maakt het niet zoveel uit aangezien er tussen Berchem en Antwerpen-Centraal toch maar 6 sporen liggen, en die elk hun perron hebben in Berchem: spoor 9 en 10 (lijn 25) sluiten rechtstreeks aan op niveau -2 in Centraal, spoor 5 en 8 (lijn 27) op niveau -1 en spoor 6 en 7 (lijn 59/1) op niveau +1. Behalve enkele piekuurtreinen die niet in Antwerpen-Centraal stoppen (en indien er eens een trein beperkt wordt tot Berchem) worden sporen 1 tot 4 niet gebruikt. Als er problemen zijn dan ligt het meestal aan het kruisen van de sporen tussen Berchem en Centraal, bijvoorbeeld de trein van Roosendaal naar Puurs die het verkeer op 4 van de 6 sporen tegenhoudt om van niveau -2 naar spoor 6 in Berchem te geraken. Alleszins wordt Berchem sowieso niet gebruikt als voorsteekplaats, de treinen die voor moeten (en dat zijn nu ook niet zo veel treinen) doen dat wel in Centraal, dat toch maar drie minuten verder ligt.

Ik vind het zelf persoonlijk wel een fout dat er geen enkele verbinding is van sporen 1 tot 4 in Berchem met Antwerpen-Centraal met de sporen van lijn 12 die ook op niveau +1 aansluiten, maar misschien dat de seininrichting te ingewikkeld ging worden. Alleszins is er nu sowieso geen plaats meer voor.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: afstand tussen treinen

Bericht door dentheo »

De sporen aan de perrons 1 tot 4 zijn nog steeds de gesplitste goederenlijn aansluiting op de rest.
Niet zo nuttig voor het dagdagelijkse reizigersvervoer, behalve als centraal eruit ligt.
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: afstand tussen treinen

Bericht door dekooiker »

Ik vrees dat ik uit ervaring Emai moet tegenspreken.
Een extra spoor in Berchem zou heel handig zijn, net om het initieel aangekaart probleem te vermijden.
Mits oordeelkundig gebruik zou een spoor 11 (en 12) wat vertraging kunnen vermijden of op z'n minst reduceren.
Het feit dat er meer treinen ontvangen kunnen worden maakt dat wie eerst klaar is, kan rijden.
En zo hoeft er niet meer gewacht te worden op vrijmaken van een spoor, beide treinen binnentrekken en dan zien we wel.

Als er een trein uit Lier of Kontich tot Berchem beperkt wordt staat die nu hopeloos in de weg.
(sinds het invoeren van Antwerpen-Landen en verlenging De Panne-Antwerpen is het er alleen maar drukker op geworden qua spoorbezetting)
Een extra spoor kan die ene trein ontvangen terwijl de rest gewoon de grafiek kan volgen.

Niets dan voordelen en eigenlijk verdedigbaar.
En veel geld kosten, men heeft op lijn 25 in Duffel veel, heel veel kosten gedaan om de infrastructuur aan te passen, waarom zou een extra spoor dan onmogelijk zijn?
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie