afstand tussen treinen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Steven »

Een extra spoor (sporen) is in mijn ogen enkel nuttig als ze kunnen bereden worden met snelheden hoger dan 40 km/u. Dus miet je niet enkel naar de vrije plaats in het station kijken maar minstens ook 1 tot 1,5 km voor en na het station. Je moet dus bekijken wat de vrije ruimte en mogelijkheden zijn in 2 a 3 km. Vlotte snelle wisselstraten en de ruimte voor een extra perron dat liefst breed genoeg is om wat volk te ontvangen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Shrek »

dekooiker schreef:Niets dan voordelen en eigenlijk verdedigbaar.
En veel geld kosten, men heeft op lijn 25 in Duffel veel, heel veel kosten gedaan om de infrastructuur aan te passen, waarom zou een extra spoor dan onmogelijk zijn?
Duffel was absoluut noodzakelijk, die oude brug moest immers vervangen worden.
Berchem is een nice-to-have, maar niet absoluut nodig.
In deze budgettaire krappe tijden wordt er al bespaar dop dingen die absoluut nodig zijn, dus voor zo'n dingen is er absoluut geen geld :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Steven »

Een brug met een max snelheid van 90 km/u is inderdaad een serieuze kwakkel ten midden van de route Amsterdam Parijs. Zeker als je op die hele route minimum 160 wil rijden.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Eimai »

dekooiker schreef:Ik vrees dat ik uit ervaring Emai moet tegenspreken.
Een extra spoor in Berchem zou heel handig zijn, net om het initieel aangekaart probleem te vermijden.
Mits oordeelkundig gebruik zou een spoor 11 (en 12) wat vertraging kunnen vermijden of op z'n minst reduceren.
Het feit dat er meer treinen ontvangen kunnen worden maakt dat wie eerst klaar is, kan rijden.
En zo hoeft er niet meer gewacht te worden op vrijmaken van een spoor, beide treinen binnentrekken en dan zien we wel.
Tenzij je elk spoor dan in Berchem ontdubbelt of een derde spoor toevoegt in het midden van zowel lijn 25, 27 als 59/1 ga je met wissels zitten die andere sporen moeten kruisen en dan is enige winst ook meteen ongedaan. Plus dat je op deze werkwijze treinen standaard met twee geel moet binnentrekken in Berchem om alle opties bij het vertrek open te laten, waardoor het allemaal nog eens wat trager gaat.

Overigens is de snelheid in Berchem nu al laag en met de nabijheid van Antwerpen-Centraal zou de winst gewoon niet zo groot zijn, behalve dan een simpele uitwijkmogelijkheid als er toch eens een trein problemen heeft in Berchem. Maar dan zit je wel met een paar dure perrons die je eigenlijk maar half kan gebruiken, want je moet nu eenmaal wel tijd hebben tussen twee treinen als je die dezelfde richting opstuurt of de eerste rijdt in de andere zijn weg (zo'n 4 minuten om het comfortabel te houden). Een stop in Berchem duurt vanaf het voorbijrijden van het inritsein tot het vrijmaken van het perron pakweg 2,5 minuten.

Kortom, enkel nuttig als er werkelijk een probleem is met een trein aan het perron of als er nog eens bomalarm is in Antwerpen-Centraal, en als ze bij Infrabel geld overhebben om te investeren in infrastructuur voor het opvangen van problemen en sporen wat te optimaliseren, dan kan ik wel een paar veel betere en goedkopere ideeën bedenken. :-)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: afstand tussen treinen

Bericht door kika »

Steven schreef:Dus moet je niet enkel naar de vrije plaats in het station kijken maar minstens ook 1 tot 1,5 km voor en na het station. Je moet dus bekijken wat de vrije ruimte en mogelijkheden zijn in 2 a 3 km. Vlotte snelle wisselstraten en de ruimte voor een extra perron dat liefst breed genoeg is om wat volk te ontvangen.
En dan kan je gelijk ook naar het hele station kijken: bij Centraal en Berchem stapt quasi iedereen aan dezelfde kant op. Trappen of roltrappen bij de kant Singel kunnen ietsje (maar niet veel) helpen. Hoeveel invloed heeft de nieuwe goederentunnel op de capaciteit? Gaat er dan (iets) meer speling komen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: afstand tussen treinen

Bericht door Shrek »

kika schreef: En dan kan je gelijk ook naar het hele station kijken: bij Centraal en Berchem stapt quasi iedereen aan dezelfde kant op. Trappen of roltrappen bij de kant Singel kunnen ietsje (maar niet veel) helpen. Hoeveel invloed heeft de nieuwe goederentunnel op de capaciteit? Gaat er dan (iets) meer speling komen?
Neen, dat gaat bijna niets verhelpen. De goederentraffiek in Berchem is immers helemaal gescheiden van de reizigerstreinen, en dat is maar goed ook.
Enkel op L59 gaat er wat meer ruimte komen, maar dat effect zal niet heel groot zijn volgens mij.
Maar ik snap niet goed waarom er in Berchem verbouwd zou moeten worden. Dat station draait toch heel goed?
Als er echt problemen zijn dan ligt dat aan de dienstregeling (vanop L59 per sé naar spoor 21/24 willen is vragen om problemen), de sporenlayout in het station zelf is één van de betere in België hoor.
Plaats reactie