Infrabel bant onkruidverdelgers

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Cipallieter

Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Cipallieter »

Uit 'De zondag' van 03/11/2013

Infrabel, die de spoorweginfrastructuur in België beheert, zal de bermen langs het spoor niet langer met pesticiden besproeien. Ook de hoeveelheden gebruikte herbiciden op het spoor worden sterk gereduceerd.
Uit een omzendbrief van de spoorwegbeheerder blijkt ook dat er enkel nog zal worden gewerkt met erkende producten zoals voorgeschreven door de Vlaamse Milieumaatschappij. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) aan Volksvertegenwoordiger Bercy Slegers (CD&V).
Vanaf 1 januari 2015 moet conform een nieuw Vlaams decreet de lokale overheid het openbaar domein pesticidevrij onderhouden.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door dentheo »

Prachtig krijgen we hier ook de Duitse onkruidtoestanden.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Dieselfreak »

dentheo schreef:Prachtig krijgen we hier ook de Duitse onkruidtoestanden.
Zijn er geen andere manier om het onkruid te bestrijden? Door middel van branders of zo?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pietje

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door pietje »

Dieselfreak schreef:
dentheo schreef:Prachtig krijgen we hier ook de Duitse onkruidtoestanden.
Zijn er geen andere manier om het onkruid te bestrijden? Door middel van branders of zo?
Ja, lekker ecologisch: bergen CO2 uitstoot en energieverspilling :roll:
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door kika »

Kan iemand dat vertalen naar de praktijk? Het artikeltje blinkt niet uit in duidelijkheid. Het gaat om een Vlaams decreet, Belgische kamervraag, hoe zit het met het zuiden? Vragen, vragen…
Laatst gewijzigd door kika op 03 nov 2013, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Cipallieter

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Cipallieter »

De website van Infrabel geeft geen verdere verduidelijking.
http://www.infrabel.be/nl/faq/Greenery% ... %20railway
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Shrek »

Het gebruikte product is inderdaad aangepast geweest, maar dat is uiteraard nog steeds een herbicide, enkel is het minder schadelijk. Maar of het dat nu is dat ze bedoelen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door overweg13 »

Met vriendelijke groet

overweg13
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door b-loc »

Langs de 4 sporige Lijn 50A / C stond al over de hele lengte hekkens, nu is men op enkele plaatsen nog een 2de hekken aan het bijzetten. Eventueel ook voor het houden van schapen en geiten?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Asterix »

Wellicht, het testproject gaat de komende jaren door langsheen de lijn 50C in Dilbeek en ook in Mechelen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Adler »

Weet iemand of het project met schapen en geiten voor het onderhouden van spoorwegbermen nog wordt voortgezet ?
Ik vermoed dat de werken die nu gebeuren op de plaats waar ik woon in Merelbeke voorbereidende werken zijn daarvoor (plaatsen van afsluitingen voor de schapen).
Op de website las ik het volgende:
"Deze worden uitgevoerd in het kader van een onderhouds– en milieuvriendelijker alternatief voor onkruidbestrijding."
Vooral de Japanse duizendknoop schijnt een probleem te zijn voor de stabiliteit van de bermen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door overweg13 »

Maar die Japanse duizendknoop zal door schapen en geiten maar erg matig geapprecieerd worden... Overigens denk ik niet dat de Japanse duizendknoop zo nefast is voor de stabiliteit van bermen. Sinds enkele jaren voeren veel besturen een strijd tegen deze exotische plant, die inderdaad de plaatselijke plantengroei overwoekert. Men probeert op die manier een florale omvolking tegen te gaan en bij planten kan dat blijkbaar zonder ethische en etnische bezwaren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Adler »

overweg13 schreef: 27 nov 2022, 18:49 Maar die Japanse duizendknoop zal door schapen en geiten maar erg matig geapprecieerd worden... Overigens denk ik niet dat de Japanse duizendknoop zo nefast is voor de stabiliteit van bermen. Sinds enkele jaren voeren veel besturen een strijd tegen deze exotische plant, die inderdaad de plaatselijke plantengroei overwoekert. Men probeert op die manier een florale omvolking tegen te gaan en bij planten kan dat blijkbaar zonder ethische en etnische bezwaren.
Lees even dit artikel:

https://www.hln.be/binnenland/infrabel- ... ~a6049826/
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door overweg13 »

Akkoord, maar het is niet omdat men HOOPT dat de planten op die manier zullen verdwijnen, dat dit ook het geval zal zijn. De stengels zijn hol en hard en de bloemen zelfs enigszins fraai, maar het probleem zit in de grond en daar kunnen de schapen niet bij. Mijn zoon woont in Londen en daar worden eigenaars zelfs zwaar beboet als ze de plant zijn gangen laten gaan. In 2004 lieten wij onze tuin heraanleggen en blijkbaar zaten er restjes duizendknoop in de aangevoerde aarde. Een stukje wortelstok van enkele centimeters volstaat om een plant te zien opschieten. Zelfs nu, na 18 jaar, hebben we de plant nog altijd niet helemaal onder controle. Die schapen zullen dus doen wat ik doe: net boven de grond afeten - ik snij ze uiteraard af - of zelfs deels uit de grond rukken. Maar een klein stukje wortelstok volstaat om de plant te laten overleven. Ik wens de herder dus veel succes met zijn schapen maar ik vrees dat het niet zal helpen. Sommigen beweren zelfs dat het afgraven van de grond geen echte oplossing is, omdat de wortels zich ook in de diepte verspreiden. En onkruidverdelgers lossen het probleem evenmin volledig op...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Adler »

Plaats reactie