Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door groentje »

Dat is inderdaad mijn grootste schrik, dat de onbruikbare bedding (niet de ongebruikte, daar ben je immers nooit helemaal zeker van...) zeer snel zal worden ingepalmd. En daarom vind ik die werken spijtig, en een beetje gevaarlijk. We hebben het ook gezien in Roermond, waar niet alleen natuurgebied de Meinweg, maar ook het feit dat aangelanden al heel erg snel de oude spoorwegbedding hadden ingepalmd, de heropening van het oude tracé van de IJzeren Rijn sterk bemoeilijken, ook al is die spoorbedding feitelijk nog steeds spoorwegdomein...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Bibke »

Ik weet dat hier in Limburg in het convenant tussen de gemeenten en Infrabel staat dat de bedding ten alle tijden terug als spoorlijn kan uitgerust worden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Ik weet dat hier in Limburg in het convenant tussen de gemeenten en Infrabel staat dat de bedding ten alle tijden terug als spoorlijn kan uitgerust worden.
Dat geldt bij mijn weten voor alle infrabel ex-spoorlijnen hoor.
groentje schreef:Dat is inderdaad mijn grootste schrik, dat de onbruikbare bedding (niet de ongebruikte, daar ben je immers nooit helemaal zeker van...) zeer snel zal worden ingepalmd. En daarom vind ik die werken spijtig, en een beetje gevaarlijk. We hebben het ook gezien in Roermond, waar niet alleen natuurgebied de Meinweg, maar ook het feit dat aangelanden al heel erg snel de oude spoorwegbedding hadden ingepalmd, de heropening van het oude tracé van de IJzeren Rijn sterk bemoeilijken, ook al is die spoorbedding feitelijk nog steeds spoorwegdomein...
Als je daar duidelijke regels rond maakt zie ik geen probleem. Zolang er geen beslissing genomen is om de spoorlijn te herbouwen zie ik het probleem niet om er bijvoorbeeld een fietspad van te maken. De hoeveelheid werk om de spoorlijn te reactiveren zal er niet door veranderen en je kan het toerisme nog enkele jaren ondersteunen met een mooi fietspad.
In de Meinweg ligt het anders volgens mij: daar liet men bewust de spoorlijn inpalmen zodat ie niet meer heropend kan worden. Dat is bij het fietspad Neerpelt-Hasselt niet het geval.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door groentje »

In welke mate het bewuste nalatigheid was, en in welke mate het enkel maar buurtbewoners zijn die hun kans schoon zagen, durf ik niet zeggen. Maar feit blijft dat je wel onmiddellijk je eigen NIMBY-comité hebt gevormd, zo. Want niemand geeft graag op wat hij jarenlang heeft kunnen gebruiken, ook al was het dan niet legaal... Je mag legaal dan nog zo sterk in je schoenen staan als je wil, zo'n groepje buurtbewoners die zich tekortgedaan voelt, kan behoorlijk wat lawaai maken, en de boel bemoeilijken.
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door FLV-FGSP »

Gister toonde Infrabel zich van zijn destructieve kant: overweg 125 werd alvast uitgebroken, zonder dat daar enige objectieve noodzaak voor was. Zie ook http://west-vlaanderen.n-va.be/nieuws/i ... eekt-woord.
SvMp

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door SvMp »

Het is heel simpel: Ze zijn alleen geïnteresseerd in grote steden. De lijn naar Duinkerken hoort daar niet bij dus moet dan maar weg. Dat zie je overal in Europa.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Dieselfreak »

SvMp schreef:Het is heel simpel: Ze zijn alleen geïnteresseerd in grote steden.
Dat is waar: als het om openbaar vervoer gaat, gaat alle aandacht naar de grote steden. Zodra het wat minder grote plaatsen zijn, is er geen openbaar vervoer nodig, vindt men. Iemand die niet in een grote stad woont, moet maar voor eigen vervoer zorgen, is de mening. :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
SvMp

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door SvMp »

Dieselfreak schreef:
SvMp schreef:Het is heel simpel: Ze zijn alleen geïnteresseerd in grote steden.
Dat is waar: als het om openbaar vervoer gaat, gaat alle aandacht naar de grote steden. Zodra het wat minder grote plaatsen zijn, is er geen openbaar vervoer nodig, vindt men. Iemand die niet in een grote stad woont, moet maar voor eigen vervoer zorgen, is de mening. :x
Die mening deel ik grotendeels wel. Je kunt niet in ieder gat voor openbaar vervoer zorgen. Ik zou inzetten op zeer lage taxiprijzen.
Maar de trein is een hoogwaardig vervoermiddel dat ook de landelijke gebieden zou moeten voorzien. Terwijl door de beleidsmakers 100% wordt ingezet op snelle verbindingen tussen grote steden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Dieselfreak »

SvMp schreef:Die mening deel ik grotendeels wel. Je kunt niet in ieder gat voor openbaar vervoer zorgen. Ik zou inzetten op zeer lage taxiprijzen.
Wat versta jij onder een "gat"? Is dat een dorp van 200 inwoners? Of valt een plaats met 10.000 inwoners voor jou ook onder "een gat"? Ik woon zelf half landelijk, maar wel aan de rand van een plaats met in totaal meer dan 20.000 inwoners, die bovendien deel uitmaakt van een agglomeratie met in totaal meer dan 100.000 inwoners. Toch hebben ze onlangs de bussen op zondagavond afgeschaft! :x

Een plaats met enkele duizenden inwoners heeft recht op openbaar vervoer, vind ik, zeker als die in de buurt ligt van een centrumstad. Ooit had bijna ieder "gat" in België wél openbaar vervoer: bekijk eens hoe uitgebreid het (buurt)spoorwegnet in de jaren '30 was...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Glodenox »

Dat lijkt me persoonlijk inderdaad wel wenselijk. Zeker vanaf 10.000 inwoners is er openbaar vervoer wenselijk. Maar dan niet zoals het nu vaak georganiseerd wordt met bussen die door wijken rijden, maar wel langs de hoofdbaan/hoofdbanen met enkel daar haltes en dan liefst niet al te dicht op elkaar. Het moet mogelijk zijn voor mensen om zich naar die haltes te verplaatsen te voet of te fiets en van daar uit de reis verder te zetten.

Als men er voor kiest aan de rand van een gemeente te wonen dan heb je niet de overlast van het centrum, maar dan hoeft men ook niet de baten te verwachten, vind ik.

Dat gezegd zijnde vind ik het wel jammer dat de spoorlijn wordt uitgebroken. Spoorlijnen bekijk ik op een hoger niveau waarbij verbindingen op langere afstand nuttig kunnen zijn. Als het niet nuttig is voor passagiers kan het misschien nuttig zijn voor goederen vanuit Calais?
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door LHOON »

Glodenox schreef: Als het niet nuttig is voor passagiers kan het misschien nuttig zijn voor goederen vanuit Calais?
Zou zeer nuttige verbinding kunnen zijn, maar de SNCF interesseert dit niet. Het brengt hen meer op om langs Rijsel rond te gaan.
En in de Westhoek staan de Nimby-buurtcomités klaar om tegen goederentreinen te protesteren.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Asterix »

De Standaard schreef:Frankrijk zegt spoorweglijnen af

Frankrijk zegt zestien akkoorden met België over het aanleggen van grensoverschrijdende spoorweglijnen eenzijdig op. Twee daarvan zijn de spoorweglijnen die rechtstreeks Duinkerke met Veurne en Dinant met Givet verbinden.

De vzw Reizigersbond (REBO) en zijn Franstalige zusterorganisatie ACTB (Association des Clients des Transports Publics), vragen de Belgische minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR), om zich tegen de opzegging te verzetten. In een brief naar Galant en eerste minister Charles Michel (MR) zetten ze uiteen dat de heropening van die spoorweglijnen kan samengaan met de aanleg van een toeristisch fietspad. De reizigersorganisaties verwijzen daarvoor naar Duitsland, waar zulke projecten al bestaan.
Plaats reactie