Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroken

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroken

Bericht door Patrick »

Lap, weer een potentiële internationale verbinding minder?
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 013420.htm
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Shrek »

Patrick schreef:Lap, weer een potentiële internationale verbinding minder?
http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 013420.htm
Huh, dat is een zeer verwarrend tekstje :roll:
Wat heeft het nieuwe vervoersplan te maken met het al dan niet uitbreken van de lijn? Of met Franse interesse in een verbinding?
Infrabel gaat wel de wissel naar Duinkerke uitbreken omdat de sporen daar in vrij slechte staat zijn en niet alles wordt mee vervangen.
Maar dat staat los van vervoersplannen, franse interesse of het uitbreken van de lijn...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Steve »

En waar komt die kwakkel trouwens vandaan dat er in de nieuwe dienstregeling geen rechtstreekse verbinding met Brussel meer zou zijn? Uit alles wat er al over verschenen is, blijkt dat die er wel degelijk zou blijven.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door groentje »

Tenzij ze de De Panne standaard langs Aalst sturen, zoals nu al in het weekend? Dan blijft je rechtstreekse verbinding met Brussel inderdaad behouden, maar wat voor een... Er is immers sprake van een tweede IC Kortrijk-Brussel via Gent, ergens valt er dan wellicht wel iets weg...
RLL

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door RLL »

Dit is inderdaad wat ik ook vernomen heb van zowel een treinbestuurder als een conducteur.
Volgens het vervoersplan 2014 zou de trein vanuit De Panne steeds via Aalst naar Brussel rijden.

Voor de mensen van Tielt tot De Panne die naar Brussel moeten is er geen alternatief, dus voor hen wordt dit moeilijk.
's ochtends kan men nog overstappen in Gent (dit gebeurt nu ook vaak gezien de koppeling met het deel van Kortrijk steeds lang duurt), maar 's avonds wordt het veel moeilijker.

Ik hoop echt dat dit nog aangepast wordt want anders wordt het voor de mensen die uit dit deel van West-Vlaanderen naar Brussel moeten echt moeilijk.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door groentje »

Tegelijkertijd wordt het beter voor de reizigers uit Ieper en omstreken om naar Gent te gaan, want zij zouden een rechtstreekse verbinding krijgen... De huidige dienstregeling is niet meer vol te houden, de frequente vertragingen worden er door in de hand gewerkt, en ze is niet meer up to date. Een nieuwe dienstregeling zal echter altijd slachtoffers kennen... Het lijkt erop dat hier de lijn 73 wordt geslachtofferd.
Nu is een overstap, mits de stiptheid beter wordt en/of de aansluitingen beter verzekerd, geen onoverkomelijk probleem. Gent is een groot station met frequente verbindingen naar Brussel, en voor wie tijd heeft, die kan ook gewoon blijven zitten en over Aalst reizen. Ik hoop alleen dat de amplitude niet nog verder wordt ingekrompen, nu zijn de laatste en eerste treinen al beperkt in Gent, dat moet nog vroeger/later worden.
Toch lijkt me het probleem van de veranderende dienstregeling los te staan van de verbinding met Duinkerke. Een nieuwe dienstregeling is bovendien geen vaststaand gegeven, en kan en zal ongetwijfeld aangevuld worden met P-treinen. Een (internationaal) spoor uitbreken, is een pak onherroepelijker. Laat ons hopen dat het zover niet komt, en dat er ooit opnieuw een trein de grens over gaat in Adinkerke.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Patrick »

Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Patrick »

Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Paul »

Op de website http://www.trekhaak-73.be/ kan men een petitie ondertekenen voor het behoud van de spoorverbinding met Duinkerke.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trekhaak 73

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door trekhaak 73 »

Infrabel maakt juist die wissels onklaar die in 1995 volledig nieuw werden gelegd met de elektrificatie. Ze zijn niet versleten omdat daar niet veel treinen over hebben gereden.
Ik nodig jullie uit om de foto's en focus/wtv reportage op facebook goed te bekijken, of eens ter plaatse kijken, je gaat het zien.
Infrabel draait zich in alle bochten om het te rechtvaardigen, en hebben allerlei uitleg voor de camera en in de kranten gegeven, maar de echte reden wordt niet uitgesproken.
Juist als Frankrijk nu interesse vertoont voor de heropening, moest Infrabel in opdracht heel dringend deze werken uitvoeren en hun uitleg is dat het implementeren van het ETCS systeem dit zou rechtvaardigen.
Werken die nu veel geld kosten en waar er geen budget was voorzien, ook na de nacht van uitschakeling zijn er dagelijks werken in uitvoering.
Op zaterdag 25 januari hadden wij een vergadering met Franse medestanders, Franse politiekers, ea... ook aan Vlaamse zijde was de politiek aanwezig, en iedereen was verbaasd en verbolgen wat de Belgische spoorwegen aan het doen waren.
Daarom vraag ik aan diegene die de heropening van deze spoorlijn willen, onze petitie te tekenen op http://www.petities24.com/heropening_sp ... e_de_panne, of via onze website www.trekhaak-73.be.
Volg ons, er komen nog acties in de toekomst.
trekhaak 73

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door trekhaak 73 »

Infrabel is bereid om de eventuele heropening te bekijken tussen Adinkerke en Dunkerque.
Dit bericht werd verspreid door Focus/wtv.

http://www.focus-wtv.be/nieuws/algemeen ... 667910.htm
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Shrek »

trekhaak 73 schreef:Infrabel maakt juist die wissels onklaar die in 1995 volledig nieuw werden gelegd met de elektrificatie. Ze zijn niet versleten omdat daar niet veel treinen over hebben gereden.
Ik nodig jullie uit om de foto's en focus/wtv reportage op facebook goed te bekijken, of eens ter plaatse kijken, je gaat het zien.
Infrabel draait zich in alle bochten om het te rechtvaardigen, en hebben allerlei uitleg voor de camera en in de kranten gegeven, maar de echte reden wordt niet uitgesproken.
Juist als Frankrijk nu interesse vertoont voor de heropening, moest Infrabel in opdracht heel dringend deze werken uitvoeren en hun uitleg is dat het implementeren van het ETCS systeem dit zou rechtvaardigen.
Werken die nu veel geld kosten en waar er geen budget was voorzien, ook na de nacht van uitschakeling zijn er dagelijks werken in uitvoering.
Op zaterdag 25 januari hadden wij een vergadering met Franse medestanders, Franse politiekers, ea... ook aan Vlaamse zijde was de politiek aanwezig, en iedereen was verbaasd en verbolgen wat de Belgische spoorwegen aan het doen waren.
Daarom vraag ik aan diegene die de heropening van deze spoorlijn willen, onze petitie te tekenen op http://www.petities24.com/heropening_sp ... e_de_panne, of via onze website http://www.trekhaak-73.be.
Volg ons, er komen nog acties in de toekomst.
Howhow, een beetje correct blijven he.
1) Die lijn was tot op de draad versleten, als er daar terug treinen gaan rijden moet alles opnieuw aangelegd worden. Bedding, dwarsliggers, rails, overwegen. Er was dus sowieso geen sprake van om dat op korte termijn weer in dienst te nemen. Eén wissel laten zitten maakt het verschil dan echt niet hoor.
2) Het installeren van ETCS is weldegelijk de reden van de huidige werken in De Panne. Dat wordt immers de eerste klassieke spoorlijn met ETCS level 2 in België. Die werken moeten NU gebeuren, een jaar wachten om te zien of er politiek iets beweegt rond die spoorlijn was geen optie.
3) De seininrichting wordt volledig vernieuwd, elke extra ongebruikte wissel mee vernieuwen is een enorme kost. Die kost ga je niet nemen voor een project waarvan het niet zeker is dat het er ooit wel komt. Het is ook niet omdat hij nu niet mee vernieuwd wordt dat die wissel er nooit meer terug kan komen.
4) De verbolgenheid van de politiek is natuurlijk gespeeld. Infrabel voert een investeringsplan uit dat door de politiek bedacht is. Willen de lokale politiekers de spoorlijn naar Duinkerke heropend zien moeten ze niet zagen op de spoorwegen maar gaan aankloppen bij hun vriendjes in Brussel...
5) De petitie is een zeer goed idee, laat zien dat er draagvlak is voor de spoorlijn. Spreek zoveel mogelijk mensen aan en laat je stem horen. Dat is de enige manier om ze in de wetstraat van idee te doen veranderen :wink:
trekhaak 73

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door trekhaak 73 »

Die wissels die ik bedoel liggen nog voor de overweg, in de bundel en zijn degelijk in 1995 vervangen geweest en in de ballast gelegd, elektrisch bedienbaar (voorheen waren dat bolwissels in grind).
De spoorlijn zelf was max 40 km/u en van Franse zijde 50km/u. Sporadisch heeft er nog een gecharterde treinen over gereden na 1992 toen de toeristentreinen in het seizoen reden. (spoorlijn die idd aan vervanging toe is)
Voorheen waren er 2 sporen over de overweg, na 1995 nog 1 spoor. De bediening van de seinen komende van Frankrijk en naar Frankrijk werd ter plaatse bediend in de overwegkeet, waar een klein OKB aanwezig was, de bolwissels waren met sloten.
Vanop de oude seinpost Blok 21 (Siemens) kom men het sein bedienen richting Frankrijk met het directe spoor I, die jammer genoeg werd doorgeknipt in 2003 (toen Minister Durand) , en enkel via de bundel nog bereikbaar was.
Na het vernieuwen van de wissels was alles bedienbaar vanuit het station waar een EBP PLP seinpost werd opgesteld in 1996. Tot eind 2002 werd de lijn nog bereden (treinen met vloeibaar staal, de laatste richting Marcinelle), dan werd het stil en de spoorlijn werd gesloten.
Uiteraard weet ik ook dat de spoorlijn, indien voor heropening wordt gekozen, Infrabel liever alles zal vernieuwen en ook het ETCS systeem zal implementeren, de spoorlijn comfortabel zal willen maken naar de hedendaagse normen.
Maar juist het doorknippen en bundel vereenvoudiging om nadien als er budget de spoorlijn uit te breken tot aan de grens, is een kopbreker, een verlaten bedding krijgt al snel een heel andere functie, en dan is het nog moeilijker om voor heropening te pleiten.
Trouwens valt het enorm op dat er geen interesse was vanuit Frankrijk (woorden vanuit NMBS/Infrabel en regering ), en dat ze nu nog steeds dezelfde woorden gebruiken, terwijl er heel veel belangstelling komt uit het Franse om deze spoorlijn weer te gaan gebruiken.
De grote reden van Frankrijk is vooral hun mobiliteitsplan "Objectief 2030" die pleit voor de ontsluiting van de grensstreek met tal van visies zowel in reizigers als goederenverkeer.
Voor goederenverkeer noemen ze dit de Jacques Brellijn als verlenging van de Yzeren Rijn, en voor reizigers de verbindingen Boulogne - Calais - Dunkerque - De Panne - Gent -Antwerpen en ook Brussel Airport, en aansluiting met de kusttram langs de Belgische kust.
Voor de Belgen is het ook interessant om zo naar Frethun en aansluiting te hebben op de kanaaltunnel of Ferry's naar Groot Brittannië en anderzijds met het Franse spoornet.
Verder is er ook, de vermindering van CO² uitstoot en fijn stof die de bewoners van deze grensstreek dagelijks moeten slikken door de colonnes vrachtwagens op de snelweg in de buurt.
De Europese spoorwegen hebben overeenkomsten getekend tot het verminderen van deze uitstoot waar dat kan, tot daar een beetje nostalgie en realiteit.
Verdere info kan je vinden op de website van trekhaak 73 http://www.trekhaak-73.be.
Uiteraard zijn kritische bemerkingen altijd welkom, en mag je dat doorsturen naar onze mailbox te vinden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Spoorlijn tussen Adinkerke en Frankrijk wordt uitgebroke

Bericht door Dieselfreak »

Terwijl de EU nauwelijks nog binnengrenzen heeft, wordt het steeds moeilijker gemaakt met de trein naar het buitenland te gaan. Zoek de logica. :?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie