Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door dentheo »

Wat gebeurt er met de dienstregeling op lijn 12 als die bruggen klaar zijn ? Spoor en bovenleiding bouw vordert.
Gaat de stoptrein terug via ringlijn rijden en kopmaken in Centraal boven ?
Theo
Groeten vanop de Heide
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door The_Knitter »

Dat is precies wat ik mij ook afvraag. Zelf heb ik al gehoord dat Dam en Oost gesloten blijven, maar iets definitiefs daarover nog niet gehoord.
Die 2 stations hadden toch nooit zoveel reizigers? Spoor 1 op Oost mist inmiddels zelfs vele meters rails, maar ik miste daar ook al dat wissel.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door dentheo »

Mobiliteitstechnisch is het sluiten van stations op de ring gek natuurlijk, maar inderdaad druk was het er nooit (gezellig 's avonds ook niet )
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door Shrek »

Ideaal zou zijn een tweede stoptrein op L12 te creëren die dan het ringspoor neemt :)
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door Eimai »

dentheo schreef:Wat gebeurt er met de dienstregeling op lijn 12 als die bruggen klaar zijn ? Spoor en bovenleiding bouw vordert
Vergeet niet dat de middenste brug over de IJzerlaan ook nog volledig moet afgebroken en vervangen worden. Het zal dus nog even duren voor de vier sporen weer allemaal beschikbaar zijn.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Ideaal zou zijn een tweede stoptrein op L12 te creëren die dan het ringspoor neemt :)
Of als we toch bezig zijn: aansluiting maken met de tweede spoorontsluiting van de haven en reizigersstations maken langs die route :-)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:
Shrek schreef:Ideaal zou zijn een tweede stoptrein op L12 te creëren die dan het ringspoor neemt :)
Of als we toch bezig zijn: aansluiting maken met de tweede spoorontsluiting van de haven en reizigersstations maken langs die route :-)
Jamaar, die route dient net om geen interactie goederen-reizigers meer te hebben en daardoor de stiptheid te verbeteren. Als je er dan toch passagiers opzet gaat de goederencapaciteit meteen een heel stuk omlaag.
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door groentje »

1 rijpad per uur, aan dezelfde snelheid als de goederentreinen, lijkt me niet meteen zoveel capaciteit op te slorpen. Ik stel me echter vooral vragen over het nut van een dergelijke verbinding, het is nu niet alsof er zoveel bewoning in de buurt te vinden is, integendeel.
Met slechts een uurdienst en zonder tariefintegratie (zodat je ook met je kaartje van De Lijn de trein kan nemen), hoeft die ringtrein voor mij niet. Met tariefintegratie, en minimaal een halfuursdienst, zie ik er wel enig potentieel in.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:Wat gebeurt er met de dienstregeling op lijn 12 als die bruggen klaar zijn ? Spoor en bovenleiding bouw vordert. Gaat de stoptrein terug via ringlijn rijden en kopmaken in Centraal boven ?
Hierbij mijn persoonlijke visie.
1) Dam en Oost hadden voor de tijdelijke sluiting omwille van de werken al erg weinig reizigers. Zij werden verplicht om voor een periode van minstens 3-4 jaar een alternatief te zoeken. Hoevelen daarvan zullen, eens de stations weer bereikbaar worden, terug naar de trein overstappen na 3-4 jaar een alternatieve reisgewoonte te hebben aangekweekt.
2) alle reizigers van L12 (tot Roosendaal) hebben tijd gewonnen met de verplaatsing van de L-trein naar L25. Wat zou hun reactie zijn als we ineens terug via het ringspoor zouden gaan rijden voor (in verhouding tot de reizigers van L12) 1 man en een paardekop.
3) Het ringspoor heeft zeker een interessant potentieel als GEN-verbinding rond Antwerpen, maar enkel als er minstens een kwartierbediening is (en beter nog een 10-minutenbediening), en als er -bij voorkeur- op het traject nog bijkomende haltes worden geopend. Er zijn effectief goede plaatsen waar dit zou kunnen. Wie gaat daar in investeren? Misschien iets voor DeLijn, of Arriva, Veolia,... DeLijn kijkt naar NMBS en NMBS kijkt naar DeLijn, want er zijn ook plannen voor een tram op een groene singel, die dus parallel rijdt aan het ringspoor.

Mijn persoonlijk idee: NMBS moet het ringspoor niet meer bedienen! En ik spreek tegen m'n eigen 'privé-winkel' want ik woon letterlijk op een steenworp van Antwerpen-Oost en het project Nieuw-Zurenborg. En concludeer nu aub niet : 'de NMBS laat het ringspoor vallen'! Ik heb niets te maken met langetermijnvisie, sluiting/opening/heropening van stations ed.
spoorwegrealist
pietje

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door pietje »

stefanic schreef:
dentheo schreef:Wat gebeurt er met de dienstregeling op lijn 12 als die bruggen klaar zijn ? Spoor en bovenleiding bouw vordert. Gaat de stoptrein terug via ringlijn rijden en kopmaken in Centraal boven ?
Hierbij mijn persoonlijke visie.
1) Dam en Oost hadden voor de tijdelijke sluiting omwille van de werken al erg weinig reizigers. Zij werden verplicht om voor een periode van minstens 3-4 jaar een alternatief te zoeken. Hoevelen daarvan zullen, eens de stations weer bereikbaar worden, terug naar de trein overstappen na 3-4 jaar een alternatieve reisgewoonte te hebben aangekweekt.
2) alle reizigers van L12 (tot Roosendaal) hebben tijd gewonnen met de verplaatsing van de L-trein naar L25. Wat zou hun reactie zijn als we ineens terug via het ringspoor zouden gaan rijden voor (in verhouding tot de reizigers van L12) 1 man en een paardekop.
3) Het ringspoor heeft zeker een interessant potentieel als GEN-verbinding rond Antwerpen, maar enkel als er minstens een kwartierbediening is (en beter nog een 10-minutenbediening), en als er -bij voorkeur- op het traject nog bijkomende haltes worden geopend. Er zijn effectief goede plaatsen waar dit zou kunnen. Wie gaat daar in investeren? Misschien iets voor DeLijn, of Arriva, Veolia,... DeLijn kijkt naar NMBS en NMBS kijkt naar DeLijn, want er zijn ook plannen voor een tram op een groene singel, die dus parallel rijdt aan het ringspoor.

Mijn persoonlijk idee: NMBS moet het ringspoor niet meer bedienen! En ik spreek tegen m'n eigen 'privé-winkel' want ik woon letterlijk op een steenworp van Antwerpen-Oost en het project Nieuw-Zurenborg. En concludeer nu aub niet : 'de NMBS laat het ringspoor vallen'! Ik heb niets te maken met langetermijnvisie, sluiting/opening/heropening van stations ed.
Maar ik denk dat dit de enige rationele keuze is: dat ring-trace is zo'n omweg die per slot van rekening maar erg weinig mensen echt veel tijdswinst oplevert, terwijl het toch een aanzienlijk tijdsverlies is voor de anderen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door kika »

Het kan tijdswinst opleveren voor zo'n beetje iedereen die in de buurt van die ringlijn woont, werkt, winkelt, recreeërt, … en dat zijn niet weinig mensen! Gelukkig speelt niet alles zich af in de nabijheid van Antwerpen Centraal. Iemand uit Ekeren die naar Mechelen of de Meir wilt, die heeft er inderdaad niets aan. Potentieel is er genoeg, alleen heeft Stefanic gelijk: er moet serieus geïnvesteerd worden en eigenlijk mogen er nog 1-2 haltes bijkomen. Ideaal is een 10-minuten of kwartierdienst, maar ik betwijfel dat er geld of ambitie is voor een 20-minuten dienst? Het valt wel prima in te voeren wanneer er weer een goede verkeerschaos is op de ring, wanneer moet die nog eens vernieuwd worden? Wat mij betreft mag daar nog creatiever gedacht en gedroomd worden met trein-tram combinaties. Realistisch lijkt het me gezonder om het te onderhouden (ze zijn gewoon mooi) en als tijdelijke stopplaatsen te gebruiken bij bvb. calamiteiten of evenementen én op die manier reactiveringskosten laag te houden. Kunnen we over 15 jaar nog eens praten over een compleet nieuw transportplan wanneer de befaamde Antwerpse grote dromen weer opbloeien.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door The_Knitter »

Is het dan geen goede oplossing om die IR-trein(?) naar Noorderkempen via de Ringlijn te sturen, en de frequentie te verhogen?
Nu heb ik altijd het idee bij Noorderkempen van: Hee, laten we een station bouwen, de mensen kunnen dan de file mijden op de altijd o-zo-drukke E19 en aansluitend op de Ring, maar bieden vervolgens een hondsberoerde treindienst.
Een goede potentie in de ringlijn is er zeker denk ik, maar niet met een matige uursdienst.
Ja, helaas dupeer je dan weer de reizigers die snel van Noorderkempen naar Centraal willen en verder... Maar dat probleem blijf je denk ik altijd houden, ongeacht de maatregel.

btw, hoeveel extra reistijd zal het kosten om 4x op de Ringlijn te stoppen voor tussen Antwerpen Centraal en Luchtbal voor een Desiro?
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door dentheo »

De omweg op zich kost 6 minuten per stop 2 minuten erbij dus met de twee bestaande stops...10 minuten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:De omweg op zich kost 6 minuten per stop 2 minuten erbij dus met de twee bestaande stops...10 minuten.
Voor het traject uit Noorderkempen is dat in verhouding een heel stuk meer. De huidige omloop van één trein zou dan niet meer gaan.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Bruggen ten noorden van Antw lijn12+ 27 bijna ok.

Bericht door The_Knitter »

Nee, dat is dan inderdaad een reistijdverdubbeling, zo ongeveer. Dan ga je de mensen weer uit de trein jagen van/naar Noorderkempen. Maar feit blijft, Noorderkempen verdient sowieso een halfuursdienst in de piekuren, en eigenlijk ook later nog treinen (laatste al om 20:35 uit Antwerpen)
Maar ik denk dat je Dam en Oost niet moet heropenen met een uursdienst. Zelf vrees ik dan dat de reizigers eerder voor de tram/bus gaan, die ongetwijfeld vaker rijdt.
Plaats reactie