Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Treinenman »

Welke spoorwegovergang is per dag het vaakst of langst gesloten?
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Shrek »

Harde cijfers heb ik niet, maar die op L35 zullen volgens mij wel bij de kanshebbers behoren.
Ik zou mijn geld inzetten op OW102 in Langdorp en OW91 in Zichem :lol:

Ook Hansbeke, Maria-Aalter en de andere OW's die nog overblijven op L50A zijn heel vaak dicht, maar die verdwijnen gelukkig in sneltempo.
Maar ook OW18 in Haacht en OW14 in Boortmeerbeek zijn verschillende uren per dag gesloten.

Ik betwijfel wel of daar officiële statistieken van bestaan.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door LML »

Dat was tot voor enkele jaren geleden de overweg aan de Statiestraat in Mol. Nu gaan de slagbomen nog evenveel naar beneden, maar ze blijven veel korter dicht in tijd dan vroeger (wegens aanpassingswerken)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door stefanic »

Ik heb wat cijfers voor passages (aantal treinen per dag):

L15 thv Boechout: 235 (en voor de overweg aan Lispersteenweg moet daar nog de IC-R bijgeteld worden, dus pakweg 270)
L50A Brugge-Gent: 190
L35 Aarschot-Hasselt: 185
L53b: 160

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Statiestraat Mol ooit drukker kon geweest zijn (in aantal treinen! Ik spreek me niet uit over de sluitingstijd) dan pakweg Lier Lispersteenweg, hoewel de Statiestraat natuurlijk ook 2 spoorlijnen overspant (Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt) maar daar rijdt maar één kadanstrein (ok nog x2), en goederenverkeer is daar ondertussen erg beperkt.
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:Ik heb wat cijfers voor passages (aantal treinen per dag):

L15 thv Boechout: 235 (en voor de overweg aan Lispersteenweg moet daar nog de IC-R bijgeteld worden, dus pakweg 270)
L50A Brugge-Gent: 190
L35 Aarschot-Hasselt: 185
L53b: 160

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Statiestraat Mol ooit drukker kon geweest zijn (in aantal treinen! Ik spreek me niet uit over de sluitingstijd) dan pakweg Lier Lispersteenweg, hoewel de Statiestraat natuurlijk ook 2 spoorlijnen overspant (Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt) maar daar rijdt maar één kadanstrein (ok nog x2), en goederenverkeer is daar ondertussen erg beperkt.
het aantal treinen zegt wel niet alles over de duurtijd van de sluiting. boortmeerbeek en haacht blijven per trein gemiddeld langer dicht dan die in lier, door de plaatsing van de perrons
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door apestaart »

De overweg in Zandvoorde (Oostende) aan de CNO fabriek sluit wel 6 keer per uur, er passeren 3 treinen (Oostende-Antwerpen, Oostende-Eupen en Oostende-Kortrijk) en dat in beide richtingen + de piekuur treinen 's morgens vroeg en 's avonds.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Retard »

Dat is ook zo met de traveren in de puidebroekstraat, de paddegatstraat, de bekedijkstraat, de kwethagestraat...

Bovendien gaat de traver aan het proviron pas toe nadat een trein vertrokken is in Oostende, dus blijft ze niet zo lang dicht. Maar goed ook, wat dat is toch samen met de gasterminal in Zeebrugge één van de twee gevaarlijkste plaatsen in de West-Vlaenders.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door LML »

stefanic schreef:Ik kan me moeilijk voorstellen dat Statiestraat Mol ooit drukker kon geweest zijn (in aantal treinen! Ik spreek me niet uit over de sluitingstijd) dan pakweg Lier Lispersteenweg, hoewel de Statiestraat natuurlijk ook 2 spoorlijnen overspant (Mol-Neerpelt en Mol-Hasselt) maar daar rijdt maar één kadanstrein (ok nog x2), en goederenverkeer is daar ondertussen erg beperkt.
Toen Antwerpen-Neerpelt en Mol-Hasselt nog apart werd gereden, bleef de overweg (in tijdsduur) dicht tot wanneer de trein naar Neerpelt vertrokken was èn de trein naar Hasselt. Ook nog sinds er ge- of ontkoppeld wordt in Mol. Sinds enkele jaren gaat de overweg open tussen de 2 treinen, ook bij binnenrijden/aankomst van de 2 treinen in Mol richting Antwerpen.

(En voor 2000 was het nog erger toen de D-loc (trein Hasselt-Mol) van kant moest verwisselen in Mol wegens het gebrek en/of regelmatige uitval van de M2-stuurstandrijtuigen...)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door BVG1988 »

Ik denk dat de overweg tussen Denderleeuw en Erembodegem in Welle ook wel in de top 10 kan terechtkomen dan. Maar wordt er dan enkel rekening gehouden met het aantal treinen dat passeert. Of worden dubbele passages (2 of meerder treinen die passeren zonder dat de overweg opengaat) dan geteld als 1 sluiting van de overweg. Want daar heb je wel 2 dubbele passages per uur normaal.

Ik heb berekend voor 171 treinen buiten spits in week (lijst van Aalst genomen op Beluxtrains en treinen die er niet passeren niet meegeteld zoals Aalst - Burst bijv.), 190 met spitstreinen bij. Maar je hebt dan ook nog materieelverplaatsingen die plaatsvinden en cargo's die passeren, die zijn dan er niet bijgeteld.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Shrek »

Een dubbele passage is net minder erg, in totaal is de overweg immers minder lang dicht dan wanneer de treinen apart komen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door dentheo »

Shrek,

Kun jij nog eens op je lijstje kijken ?
Hier in Kalmthout wil er iemand op wijkvergaderingen veel indruk maken, door te zeggen dat er nu veel meer goederentreinen rijden dan enkele jaren geleden.
Vroeger werd hier verteld dat we tussen meer dan 25 treinen per dag hadden, volgens mij halen we dat nu niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2060
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:Dat was tot voor enkele jaren geleden de overweg aan de Statiestraat in Mol.
De drukste overweg van het land lag op een diesellijn... straf! 8)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1215
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Welke overweg in Belgie is het vaakst gesloten per dag?

Bericht door Tim »

dentheo schreef:Shrek,

Kun jij nog eens op je lijstje kijken ?
Hier in Kalmthout wil er iemand op wijkvergaderingen veel indruk maken, door te zeggen dat er nu veel meer goederentreinen rijden dan enkele jaren geleden.
Vroeger werd hier verteld dat we tussen meer dan 25 treinen per dag hadden, volgens mij halen we dat nu niet meer.
Wat Crossrail betreft rijden er elke weekdag 2 treinen via L12. Op dinsdag zijn dit er 3 met op woensdag een uitschieter van 5 treinen.
Plaats reactie