Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
Cipallieter

Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Cipallieter »

De Vlaamse regering heeft beslist om het station van Vilvoorde te renoveren, en dat werd blijkbaar tijd.

De renovatie is dringend nodig want het station is in slechte staat. Zo zijn de perrons en de trappen slecht onderhouden en onveilig voor de reizigers. Begin dit jaar dreigde burgemeester Hans Bonte nog om een deel van het station daarom te sluiten. Hij is dan ook blij dat er eindelijk schot komt in de zaak.

"Eindelijk is er groen licht voor de renovatie. Alle perrons worden onder handen genomen en krijgen moderne communicatiemiddelen", zegt Bonte. "De trappen worden beveiligd en er komt een gloednieuwe onderdoorgang die de voorkant met de achterkant van het station verbindt."

De werken starten begin juni, en zullen zes jaar duren.

Bron: http://www.deredactie.be/
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Hobbes »

Goed nieuws, maar ik sta er altijd versteld van hoe lang zo'n werken moeten duren in België... 6 JAAR??? Om een paar perrons op te knappen? Jawadde... :roll:

Als men dan ziet hoe snel zulke werken in Nederland opschieten... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Shrek »

De Vlaamse regering beslist? Wat is dat nu voor onzin.
De modernisering van stations zit in het federale budget en is door de federale regering goedgekeurd :roll:
pietmol

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door pietmol »

is er iets voorzien om lijn26 door te trekken tot in het station van Vilvoorde? (nu splitst lijn 26 zich af van lijn 27 enkele honderd meters voorbij het station, ter hoogte van de R0)
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Glodenox »

De Vlaamse regering heeft hier inderdaad niets beslist. Ze hebben enkel de bouwvergunning van Infrabel goedgekeurd :roll:
Het gaat hier trouwens niet zo maar over wat perrons vervangen. Er komt een nieuwe onderdoorgang onder de sporen, liften en roltrappen, windschermen, ... Dan nog lijkt 6 jaar me wel vrij lang, maar ik ben al lang tevreden dat er eindelijk iets gaat gebeuren...

Ik heb op SkyScraperCity dit project een beetje zitten opvolgen, de topic kan je hier vinden.
En het kan nooit kwaad om ook de permanente link naar het artikel op deredactie.be hier te hebben: http://www.deredactie.be/permalink/1.1902249

Van het doortrekken van lijn 26 heb ik nog nooit iets gehoord. Op zich lijkt me dit niet enorm duur te zijn omdat er niet veel in de weg staat, hoewel er wel 2 bruggen aangepast/bijgebouwd moeten worden. Enkel het blok van Vilvoorde staat nu echt in de weg daarvoor. Ik heb al meermaals op dit punt vertraging zien ontstaan omdat dit een flessenhals is.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door TrainzDr3ver »

Het ging eens gaan tijd worden dat ze dat is gaan renoveren :)
Maar 6 jaar, gaan ze dat helemaal platgooien en opnieuw bouwen dan...? :roll:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Trein30 »

Persoonlijk vrees ik er een beetje voor, maar ergens hoop ik toch dat ze de oude glazen trapbehuizingen in hun volle glorie herstellen. Vilvoorde mag er dan wel wreed verwaarloosd uitzien, maar die oude perrons hebben ergens toch nog hun charme...
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Merijn »

Dat hoop ik dus ook, alleen vraag ik me af in hoeverre het nog mogelijk is. Telkens ik er nu voorbijwandel, heb ik schrik dat de boel zal instorten.

6 jaar vind ik toch ook wel lang...dat is 2 jaar per perron...
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door BlubBlub »

Sint-Niklaas heeft geheel nieuwe perrons gekregen en dat is toch op minder dan 6j gelukt.

Maar die 6j is misschien de realistische planning met de nodige budgetverschuivingen, verkiezingen en andere vertragende politieke factoren meegeteld.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Glodenox »

Ze hebben het ijzerwerk op verschillende plaatsen zelfs in beton moeten plaatsen om te voorkomen dat de overkapping zou omvallen. Ik vrees dus dat die overkapping voorgoed verloren gaat gaan, want ik vrees dat het vervangen van de zwakke plekken in de constructie te duur gaat uitvallen. Misschien kunnen ze in de nieuwe overkapping een deel van de stijl bewaren, maar ik zou er niet al te veel op hopen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Station van Vilvoorde wordt gerenoveerd

Bericht door Glodenox »

Gebruiker "De Klauw" op SSC heeft een rendering gevonden op hetstation.be!
hetstation.be schreef:Afbeelding Het stationsgebouw van Vilvoorde werd enkele jaren geleden gerenoveerd. De komende jaren zullen ook de perrons, de bestaande onderdoorgang en de toegangen tot de perrons worden aangepakt. Om de bestaande onderdoorgang te kunnen renoveren, zal eerst een nieuwe onderdoorgang worden gebouwd. Die zal ook worden uitgerust met roltrappen en liften zodat de perrons toegankelijk zullen worden voor reizigers met beperkte mobiliteit. De nieuwe onderdoorgang wordt 8 meter breed zodat het ook een volwaardige verbinding wordt tussen beide zijden van het station.
Ziet er goed uit, maar ik vrees dat dat wit niet lang wit gaat blijven...
Plaats reactie